Solgte majoriteten for å nå 100 millionersmål

Jonas Klafstad og Busy selger halvparten av gründerselskapet til 24SevenOffice i håp om å nå en prising på 100 millioner innen tre år. 

GÅR SAMMEN: Jonas Klafstad (t.v.) gründer i Busy og Ståle Risa, adm. direktør i 24SevenOffice mener de kan bli store sammen. Foto: 24SevenOffice
Teknologi

– Vi mener vi har mye bra å tilføre dem og deres kunder. De har et komplett ERP-system, mens vi er spesialisert på timeføring, sier Jonas Klafstad.

Klafstad og medgründer Even Dalen har de seneste to årene bygd opp oppstartsbedriften Busy, som forenkler timeføring for konsulenter, regnskapsbransjen og kreative selskaper.. 

Selskapets løsning registrerer timeføringen automatisk rett i regnskapssystemet.

Teknologien har vekket interesse hos 24SevenOffice, som nå har kjøpt 51 prosent av selskapet for 4 millioner i aksjer og en emisjon, med opsjon på å kjøpe resten av aksjene i selskapet om tre år. 

Busy har pr. i dag 300.000 kroner i årlige repeterende inntekter, og nå skal Klafstad gi gass og vokse raskere sammen med ERP-leverandøren.

– Jeg er happy. Vi var på jakt etter investorer, og slik vi ser det, er dette det beste utfallet vi kunne fått nå, sier Klafstad.

Sikter mot 100 mill.

Finansavisen møtte gründeren i juni i år, den gang i lokalene til Mesh i Oslo. På spørsmål om hvor han ville være i fremtiden, svarte Klafstad at målet var en prising på 100 millioner kroner innen tre år. Allerede da lå det i kortene at det måtte skje med et større selskap i ryggen.

Nå er backingen i boks, og det gjenstår for gründerne å levere, om 100-millioners-målet skal nås før opsjonene løper ut innen tre år.

Forblir startup

I den nye konstellasjonen blir Busy regnskapsselskapets egne avdelinger for utvikling av timeføringsløsninger, samtidig som Busy fortsetter i stor grad som før.

– Litt av dealen er at vi er en startup som synes det er kult å jobbe på vår egen måte. Det var litt av premisset for at vi kunne gjøre dette. Vi har en god kobling, som gjør at vi føler oss som en del av systemet, samtidig som vi også skal integrere oss mot andre løsninger, sier han.

Utvider porteføljen

For 24SevenOffice er oppkjøpet det seneste i rekken av en portefølje med programvare som tjeneste-produkter (SaaS). Selskapet, som er listet på Spotlight-børsen i Stockholm, hadde i første halvår en vekst i netto-omsetningen på 34 prosent, til 65,2 millioner svenske kroner. 

Selskapet trynet på Oslo Axess i 2013, men har vært en børsvinner i Sverige, der aksjen er opp 77 prosent i år.

Ståle Risa, adm. dir. i 24SevenOffice, sier oppkjøpet var interessant fordi selskapet jobber mye mot kunnskapsbedrifter som fører timer og at Busy tilfører bredde.

– Måten bedrifter fører timer på er veldig forskjellig, og systemene deres komplementerer de 24Sevenoffice allerede har, sier Risa.

Ifølge Risa, skal Busy selges som enkeltstående programvare og som en del av en større pakke.

Klafstad mener valget om å gå sammen med en større partner var strategisk riktig.
– Vi kunne holdt på et par år til, og kanskje det hadde blitt noe, men i stedet ønsker vi å vokse fort og få fart på sakene innen tre år. Planen nå er å vokse videre og de skal hjelpe oss med ressursene som skal til for å akselerere dette, sier Klafstad.

Busy Technologies

  • Etablert av Jonas Klafstad og Even Dalen i 2015, som i dag sitter på 75 prosent av aksjene i selskapet. Siden har de fått med seg utviklerne Torkil Solheim og Håvard Langdal.
  • Selskapet har ikke ennå ikke hentet penger og er så langt finansiert med under en million kroner.
  • Pr. i dag har Busy årelige repeterende inntekter på 300.000 kroner.
  • Har et mål om en prising på minst 100 millioner kroner innen tre år.
24sevenoffice
Nyheter
Teknologi
Vext