Medallia-kursen har rast 24 prosent siden New York-notering

Børge Halds Medallia banker forventningene og gjør oppkjøp. Siden børsnoteringen har verdien av teknologiselskapet falt nesten 25 prosent.

GRÜNDER: Børge Hald har bygget opp programvareselskapet Medallia med 1.100 ansatte i Silicon Valley. Foto: Andreas Klemsdal

Medallia, teknologiselskapet som ble startet av Børge Hald fra Bekkestua i Bærum og kona, gjorde kjempesuksess i sommer da det ble notert på New York-børsen.

Investorene sendte aksjekursen opp hele 76 prosent fra emisjonskursen den første dagen i handel og markedsverdien nådde 6,3 milliarder dollar, eller 57,5 milliarder kroner.

To og en halv måned senere har verdien av selskapet gått kraftig ned, og investorene som kastet seg over aksjen på topp har sett verdien falle med nesten 25 prosent.

Taper mye

Medallia har utviklet et analyseverktøy for håndtering av store kundedata. Gründeren kaller det «customer experience management». Det unike med Medallias programvare er at den kan finne ut hva kunden synes om en bedrift i sanntid. Kundeerfaringer på nett eller i sosiale medier blir til nyttig informasjon for selskapene.

I dag består kundeporteføljen blant annet av gigantene IBM, Hilton og Samsung.

Da selskapet i september la frem tall for 2. kvartal viste fasiten en 95,7 millioner dollar i omsetning og en vekst på 27 prosent fra samme periode i 2018. Inntektene lå høyere enn det markedet ventet, men samtidig var driftsunderskuddet på 38,5 millioner dollar.

Det er fremdeles stor optimisme rundt Medallia fra Wall Street. 

Bloomberg har registrert 11 kjøpsanbefalinger på programvareselskapet, der kursmålene strekker seg fra 24 til 55 dollar og gjennomsnittlig kursmål ligger 60,9 prosent over det aksjen handles for på børsen i USA.

42 mill. dollar i oppkjøp

Etter resultatfremleggelsen har Medallia gjort to oppkjøp. 

Først ut var Zingle, som selskapet kjøpte for 42 millioner dollar 24. september, og i forrige uke kom nyheten om oppkjøpet av Crowdicity.

Zingle har utviklet en sanntidsløsning for å behandle kundetilbakemeldinger i vertikaler som detaljhandel og reiseliv. I tillegg til Zingles bransjefokus får Medallia tilgang på teknologier for maskinlæring for å øke kundeinntektspotensialet.

Crowdicity har utviklet en plattform som i sanntid kan evaluere og foreslå forbedringer av tilbakemeldinger fra ansatte eller kunder. Crowdicity-plattformen fremmer bredt engasjement med innebygd gamification, belønningsmodell og et virtuelt samfunnslag. Kjøpesummen er ikke offentliggjort.