Jotun-sjefen vil ha mindre prat og mer resultater av digitaliseringen

Jotun-sjefen er lei av digitalisering for digitaliseringens skyld. – Hvis ikke teknologien reduserer kostnader eller gir kundene bedre produkter, har den liten verdi.

ET MIDDEL: Jotun-sjef Morten Fon er lei av luftige taler om digitalisering. Foto: Anders Horntvedt

– Jeg synes altfor ofte at man tar utgangspunkt i digitalisering, sier Morten Fon, konsernsjef i Jotun.

Mens en 2.000 mannsterk forsamling snakket om kunstig intelligens og at data er den nye oljen, var Fon et friskt pust.

Jotun-sjefen var en av få som snakket om at hensikten helliger middelet. 

Han avfeier ikke verdien av teknologien, men mener den må gi målbare og konkrete resultater.

– Det snakkes mye om data og digitalisering. Men hvis ikke teknologien enten reduserer kostnader eller gir kundene bedre produkter, har den liten verdi for oss, sier han.

Systemet virker

Malingprodusenten, som er en av IFS’ viktigste kunder, leverte solide tall for årets åtte første måneder, med et driftsresultat på 1,75 milliarder kroner, som var en økning på 52 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Fons svar på hvorfor de har valgt å være kunde hos IFS i 15 år er enkelt.

– Det har virket. Det er det ikke alle systemer som gjør. Samtidig har kulturen passet oss, og det er viktig for oss med lange kundeforhold, sier han.

Teknologien bidrar til mer effektiv drift og produktivitet, men i Jotuns tilfelle er det langt større, ytre krefter som er avgjørende for selskapets bunnlinje: Byggingen av skip, utfordringene i olje og gass-sektoren og økte råvarepriser.

Mer å gjøre i dokken

Fon sier markedet har vist sunnhetstegn så langt i år, med flere nybygde skip og at installasjonen av scrubbere har gjort at rederiene har tatt annet vedlikehold når skipene først er i tørrdokken.

Det har slått positivt ut på resultatet, som før skatt økte med 58 prosent, til 1,56 milliarder kroner i årets to første tertialer. Samtidig økte driftsinntektene med 8 prosent og endte på 12,86 milliarder kroner.

– Det var litt som forventet. Vi har hatt et par år under forventning, og det er ingen krise, men vi har ikke vært fornøyd.