Vekstraketten Strossle søker rik partner

På fem år har medieteknologiselskapet Strossle har vokst fra å omsette for tusenlapper til 120 millioner i år. Nå jakter selskapet en tyngre investor for å utfordre gigantene.

UTFORDRER: Håkon Tillier (t.v.), adm. direktør, og Rickard Lawson, gründer og eier i Strossle, opplever kraftig vekst. Nå jakter de en større partner for videre vekst. Foto: Strossle

Google, Facebook og Amazon kontrollerer til sammen rundt 70 prosent av det digitale annonsemarkedet.

Medieteknologiselskapet Strossle vil utfordre status quo.

– Vi er et bevis på at et de amerikanske gigantene ikke har enerett på det digitale annonsemarkedet, sier Rickard Lawson, markedsføringssjef i Strossle.

Strossle har slått seg opp på en alternativ måte å drive annonsetrafikk, og figurerte nylig på  Deloittes liste over de 500 raskest voksende teknologi- og medieselskapene i Europa, Midtøsten og Afrika (EMEA).

Siden oppstarten i 2014 har selskapet åpnet 11 kontorer rundt i Europa og hatt en omsetningsvekst fra 75.000 kroner til 36 millioner i Norge i fjor. 

I år estimerer selskapet 120 millioner kroner for hele Europa.

Mens digitale annonser i hovedsak skreddersys basert på persondata fra sosiale medier og søkerhistorikk, satser Strossle på det de kaller «native annonser» om alt fra luksusbiler til fårikål.

Denne typen annonser skaper langt flere klikk og større engasjement, ifølge Lawson.

– Det vi har gjort er å gå den andre veien, å bygge opp noe kontekstuelt og relevant, uten nødvendigvis å behøve å vite hva brukerne spiste til middag i går, sier Lawson.

Skyr datadreven clickbait

Forretningsideen er enkel. Brukeren, altså du, er inne på for eksempel en nettavis som samarbeider med Strossle. Teknologien deres analyserer innhold, oppførsel og trafikk og lærer nettavisen hva du liker å lese. Så plukker den ut andre saker, både journalistiske artikler, reklame og innholdsmarkedsføring, som den har analysert seg frem til at passer ditt lesermønster.

Poenget skal være å gi leseren lyst til å trykke seg inn på nye ting som interesserer, fremfor å få det trykket opp i ansiktet og drive bort brukeren.

Ifølge Tillier, er dette fordi det digitale annonsemarkedet er inne i sin andre fase, som krever at man endrer hvordan man når brukeren.

– Å kopiere rubrikkannonseformatet på papir med bannerannonsering som ligner rubrikk fungerer dårlig. Disse annonsene oppleves irriterende, og blir dessuten blokkert av mange nettlesere, hevder Håkon Tillier, adm. direktør i selskapet.

Strossle plasserer annonsene hos europeiske mediehus og publisister der det er mest relevant. Tjenesten er gratis, og annonseinntektene deles 50–50.

Voksesmerter

Tross rask vekst, mener Lawson og Tillier det er behov for konsolidering, og at selskapet må bli større dersom de skal kunne konkurrere.

Konsolidering er en bredere trend i ad tech-landskapet over hele verden. For under to uker siden gikk 16 selskaper, deriblant MediaMath, IBM Watson Advertising og Business Insider, sammen under navnet Source i et forsøk på å utfordre FAG. Også annonsekjempene Taboola og Outbrain fusjonerte nylig.

– Vi har hatt en voldsom vekst så langt, men skal vi gå inn de store markedene må vi bli større, og da må det tilføres penger og kompetanse, sier Tillier.

Det svenske risikokapitalfondet Spintop sitter i dag på i underkant av 50 prosent av aksjene, men skal nå selge seg ut. Derfor jakter de nå en ny, tyngre investor eller alternativt en konsolideringspartner.

Gründerne og tidligere investorer sitter på de resterende aksjene selskapet og ved siste finansieringsrunde i februar i fjor hentet selskapet 12,7 millioner svenske kroner. Det priset selskapet til 200 millioner kroner.

Strossle

  • Annonseteknologiselskap gründet av Rickard Lawson sammen med Magnus Hultman, Jens Ander, Dan Willstrand, Henric Smolak og Johan Unger.
  • Utvikler anbefalingsteknologi som tilbyr mediehus og publisister skreddersydde annonser basert på tekstanalyse, lesernes interesser og preferanser.
  • Ble startet opp i 2014 og hadde i fjor en omsetning på 36 millioner kroner. I år estimerer selskapet å omsett for 120 millioner.
  • Største eiere er Spintop Venture med rett under 50 prosent, Rickard Lawson og gründerne sitter på de øvrige aksjene i selskapet.

Strossle

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter35,533,3
Driftsresultat2,30,9
Resultat før skatt2,30,9
Årsresultat1,70,7