Kahoot! skal skru opp veksten i fjerde kvartal

Kahoot!s inntekter vokser i ekspressfart og nå varsler selskapet at veksttakten skal ytterligere opp i fjerde kvartal.

269 PROSENT: Omsetningen i Kahoot! vokste med 269 prosent sammenlignet med tilsvarende kvartal i fjor. Her er adm. direktør Åsmund Furuseth avbildet i forbindelse med børsnoteringen av Kahoot!. Foto: Iván Kverme
Teknologi

Onsdag morgen leverte den spillbaserte læringsplattformen Kahoot! kvartalstall for første gang som børsnotert selskap. Omsetningen endte på 3,4 millioner dollar, noe som er 269 prosent høyere enn i tredje kvartal i fjor. 

– Vi er relativt godt fornøyd med tredje kvartal. Kahoot! er en plattform som nødvendigvis har sesongvariasjoner hvor aktiviteten tar seg betydelig opp når sommerferien over og da har det vært veldig viktig for oss å vise omsetningsvekst sammenlignet med andre kvartal, som var 42 prosent opp, sier finansdirektør Martin Kværnstuen i Kahoot!.

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på minus 1,7 millioner dollar, mens bunnlinjen endte på minus 2,3 millioner dollar.

Etter børsnoteringen tidligere i oktober føk Kahoot!-aksjen opp mot 45 kroner, før den korrigerte ned til 38,50 kroner. Onsdag formiddag ble aksjen handlet til 43,50 kroner.

Skrur opp veksten

Ifølge kvartalsrapporten guider Kahoot en omsetning på mellom 16 og 17 millioner dollar for inneværende år, med en operasjonell kostnadsbase på 15,5 millioner kroner.

– Vi ser at starten på fjerde kvartal har vært god og vi legger opp til en betydelig høyere veksttakt i fjerde kvartal, sier Kværnstuen.

Kontantbeholdningen er bokført til 13,4 millioner dollar. For en drøy uke siden hentet imidlertid Kahoot! 228 millioner kroner gjennom en rettet emisjon mot en rekke nordiske og internasjonale investorer.

– Vi er på god vei til å levere på det vi har guidet markedet med for 2019. Det er også verdt å påpeke at kontantstrømmen fra drift var på minus 567.000 dollar i tredje kvartal og vi kommer til å levere en positiv kontantstrøm i fjerde kvartal. Det er et veldig viktig tall for oss, sier finansdirektøren.

Kahoot!

(Mill. USD)3.kv./193.kv./18
Driftsinntekter3,40,9
EBITDA−1,7−2,1
Resultat før skatt−2,3-

Høy aktivitet

Hittil i år har Kahoot! kjøpt opp matteappen DragonBox og leseappen Poio. Transaksjonene ble sluttført i august, og prislappen var samlet på 23,7 millioner dollar. Disse selskapene ble konsolidert inn i regnskapet til Kahoot! fra og med 1. september.

I kvartalsrapporten skriver selskapet at til sammen 1,1 milliarder deltagende spillere har brukt Kahoot! det seneste året, noe som tilsvarer en vekst på 18 prosent på årsbasis.

Over 200 millioner spill ble spilt i samme periode, som er blitt startet av 14,8 millioner aktive brukere.

Kahoot! tilbyr i dag spillprodukter inn mot skole, hjemmebrukere og bedrifter. Så langt har rundt en halv million brukere opprettet bedriftstilgang, og Kahoot!s ambisjon er å ta betalt fra denne gruppen.

STØRST: Investor Jan Haudemann-Andersen er største aksjonær i Kahoot! med aksjer for 756 millioner kroner. Foto: Iván Kverme

Ifølge kvartalsrapporten har Kahoot! 120.000 betalende brukere pr. tredje kvartal, noe som er en økning på 25.000 brukere fra andre kvartal.

Sterk eierside

Investor Jan Haudemann-Andersen er største aksjonær med i overkant av 17 millioner aksjer, priset til 756 millioner kroner basert på dagens kurs.

Tidligere i høst skrev Finansavisen at Kahoot!s ledergruppe bestående av adm. direktør Åsmund Furuseth, finansdirektør Martin Kværnstuen og teknologidirektør Morten Versvik sitter på aksjer verdt 547 millioner kroner.

På aksjonærlisten til spillselskapet finner man også venturefondene Northzone og Creandum, Microsoft og Jan Petter Collier.

kahoot!
jan haudemann-andersen
martin kværnstuen
åsmund furuseth
jan petter collier
Nyheter
Teknologi
Børs