StrongPoint ble tynget av kontantsikring

StrongPoint vokser på retailteknologi, men kontantsikring dro ned inntjeningen i tredje kvartal. – Kontantsikring er et veldig volatilt forretningsområde, sier konsernsjefen.

LITT NED: Konsernsjef Jacob Tveraabak og finansdirektør Hilde Horn Gilen i StrongPoint presenterte en litt lavere EBITDA enn i fjor. Foto: Anders Pedersen-Bjergaard
Teknologi

StrongPoint er et retail-teknologiselskap som leverer utstyr og programvare til kunder som driver handel i butikk og på nett.

I tredje kvartal omsatte selskapet for 237,3 millioner kroner, opp fra 233,3 i tilsvarende periode i fjor. 

Driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) ekskludert IFRS 16-effekter kom inn på 12,1 millioner kroner, sammenlignet med 15,2 millioner kroner i fjor.

– Geografisk vokser vi veldig bra i Norge, Baltikum og Spania, og veksten er spesielt god innen e-handel. Her vokste omsetningen med 80 prosent, riktignok fra et lavt nivå. Vi merker veldig høy interesse for våre Pick & Collect- og Click & Collect-løsninger, sier konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint, og legger til:

– Vi har en forventning om at e-handel kommer til å fortsette å vokse, men vi ønsker ikke å guide på noen eksakte tall.

Ifølge konsernsjefen er fortsatt kontanthåndtering et interessant forretningsområde, siden kontantandelen ligger på over 80 prosent i Spania. Retailteknologi utgjør om lag 80 prosent av inntektene og forretningsområdet vokste med 20 prosent i tredje kvartal.

Utsatt levering

Inntektene fra kontanthåndtering falt med nesten 57 prosent i tredje kvartal, til 16,1 millioner kroner. Forretningsområdet hadde en EBITDA på minus 5,1 millioner kroner og var med på trekke ned lønnsomheten til konsernet.

StrongPoint

(Mill. kr)3. kv./193. kv./18
Driftsinntekter237,3233,3
EBITDA*12,115,2
Resultat før skatt4,04,3
Resultat etter skatt2,93,3

* Ekskludert IFRS 16-effekter

– Kontantsikring er et veldig volatilt forretningsområde og er avhengig av store ordre. I tredje kvartal i fjor hadde vi en veldig stor ordre og i neste kvartal har vi igjen to store ordre. Før vi gikk inn i tredje kvartal annonserte vi en stor ordre fra Sberbank på opptil 580 CIT-vesker og denne leveringen er blitt litt forsinket. Det er ventet av leveringen vil skje i fjerde kvartal og ordren er faktisk blitt økt til 880 CIT-vesker, sier Tveraabak.

Høyere likviditet

Som mange mindre børsnoterte selskaper sliter StrongPoint med å få oppmerksomhet fra analytikere, forvaltere og investorer. Torsdag formiddag var markedsverdien av selskapet på 488 millioner kroner.

– Vi har blant annet inngått en market making-avtale med SpareBank 1 Markets for å øke likviditeten i aksjen. Hvis du ser på et 100-dagers gjennomsnitt har den daglige omsetningen gått opp fra 25.000 til 45.000 aksjer siden i vinter. Market making og god investorkommunikasjon blir viktig for å få opp likviditeten og tiltrekke seg en bredere investorbase, sier finansdirektør Hilde Horn Gilen.

Selskapet har også inngått en avtale med ABG Sundal Collier, hvor det betaler for analysedekning. Ifølge en analyse fra august handles StrongPoint til en rabatt på 20 prosent sammenlignet med «peers».

Basert på meglerhusets estimater prises selskapet til 10 ganger forventet inntjening i 2020 , med en direkteavkastning på syv prosent.

Lav gearing

Ifølge kvartalspresentasjonen er StrongPoints netto rentebærende gjeld på 1,24 ganger en 12-måneders rullende EBITDA.

– Vi har muligheten til å dra opp belåningen kraftig når vi skal gjøre oppkjøp. Det har vi signalisert at vi ønsker å gjøre, men vi må vente til vi finner en riktig match, sier finansdirektøren.

Største aksjonær i StrongPoint er Kim Wahl gjennom investeringsselskapet Strømstangen og nummer to på aksjonærlisten er Holmen Spesialfond.

Torsdag formiddag ble StrongPoint-aksjen handlet til 11 kroner, etter et fall på 4,76 prosent. Siden nyttår er kursen opp nesten 25 prosent.

strongpoint
Nyheter
Teknologi
Børs