Supergründer sikter mot bilindustrien

Vegard Wollan og Gaute Myklebust er to av nøkkelpersonene bak Atmels milliardsuksess i Trondheim. Nå har duoen siktet seg inn mot en chiprevolusjon i bilindustrien.

SUKSESS I CHIP-INDUSTRIEN: Gaute Myklebust (t.v.) og Vegard Wollan bygger opp et nytt chipselskap som skal forandre berøringsskjermene i bilindustrien. Foto: MyWo
Teknologi

– Bilindustrien har helt andre krav til skjermteknologi enn det som gjelder i forbrukermarkedet. En bil skal fungere i kanskje 20 år, og hele bilens cockpit kommer til å endre seg de neste årene, sier Vegard Wollan.

Vi har regnet oss frem til at vi trolig kommer til å bruke 60–70 millioner kroner på utvikling før vi er i mål
Vegard Wollan, MyWo

Wollan var en del av studentkullene ved NTH som tidlig på 90-tallet utdannet seg innen elektronikk og telekommunikasjon, og som senere resulterte i suksesser som Fast Search & Transfer, Chipcon og Atmel.

Økt sikkerhet

MyWo jobber nå intenst med å utvikle databrikker som kan øke sensitiviteten i skjermer og endre berøringsteknologien radikalt.

– Som bilfører har du ikke lov til å sende SMS-er fra telefonen, da sier det seg selv at det heller ikke er trygt å fikle med skjermer, sier Wollan.

– Skjermene dagens biler utstyres med er hybrider av hva vi kommer til å se. Skjermene vil bli større, flere og det vil bli stilt strengere krav til sikkerhet.

MER SKJERM: Trenden i bilindustrien er større og flere skjermer, som her hos den kinesiske bilprodusenten Byton. Foto: Byton

Teknologien Mywo utvikler gjør at skjermen forstår hvilken knapp bilføreren er interessert i å trykke på selv om fingeren befinner seg 10–15 centimeter unna. Når en finger er 5–6 centimeter unna, forstørres ikonet, og bilføreren behøver ikke å treffe nøyaktig på skjermen for å utføre operasjonen han eller hun ønsker.

I tillegg vil teknologien føre til at skjermene kan ha lavere bakgrunnsbelysning, noe som også bidrar til økt trafikksikkerhet. Finansavisen kjenner til at Continental har pilotert med 3D-teknologi og kurvaturer i glasset som vant en innovasjonspris under forbrukermessen CES i Las Vegas.

– Det er ikke BMW, Mercedes eller Volkswagen som blir våre kunder. Vi skal jobbe med underleverandørene til bilindustrien, sier MyWo-gründeren.

HØYE KRAV: Berøringsskjermer i biler skal kunne fungere i 20 år, og må være så lette å operere at bruken ikke går ut over trafikksikkerheten. Foto: Håkon Sæbø

Nådde 1 milliard dollar

Sammen med Alf-Egil Bogen skapte Wollan mikrokontrolleren AVR, som amerikanske Atmel Corporation valgte å satse på i 1995.

I 2016, rett etter at Atmels amerikanske konkurrent Microchip Technology kjøpte selskapet for cirka 30 milliarder kroner, takket Wollan og Gaute Myklebust for seg i Atmel og etablerte MyWo.

Da hadde Wollan, sammen med teamet han ledet i Atmel, rukket å bygge opp en divisjon i som omsatte for over én milliard dollar i året.

Samtidig hadde teknologien som sprang ut fra Trondheim en markedsandel på berøringsskjermer på rundt 60 prosent, med stort sett alt av elektronikkselskaper, med unntak av Apple, på kundelisten.

Det er ikke hver dag det etableres selskaper i denne industrien. Utviklingskostnadene er langt høyere enn i for eksempel programvare.

Hittil har MyWo av konkurransehensyn holdt hemmelig hva selskaper jobber med, men allerede nå mener Wollan at selskapet er fremst i verden på sensitivitet som er programmerbar på pikselnivå.

– Vår ambisjon er å bygge opp et nytt europeisk chipselskap. Tidligere har vi sett noen fantastiske eksempler på suksesser som for eksempel Geir Førres Chipcon, Nordic Semiconductor og Atmel, sier Wollan, som også var inne med en mindre eierandel i Chipcon før det ble solgt til Texas Instruments for 200 millioner dollar i 2006.

Offentlig støtte

MyWo har så langt mottatt støtte fra Innovasjon Norge, engleinvestorer samt at gründerne og deres venner og bekjente har gått inn med penger.

Nylig fikk selskapet også 25 millioner kroner i støtte fra EUs utviklingsfond Horizon 2020.

Selskapet har tilgang på laboratorier i Trondheim og produksjonspartnere i Taiwan. Mens Qualcomm og de andre store chipselskapene raskt bruker flere 100 millioner kroner på å utvikle en ny chip, har MyWo en langt mer kostnadseffektiv modell.

– Vi har regnet oss frem til at vi trolig kommer til å bruke 60–70 millioner kroner på utvikling før vi er i mål. Så langt har vi brukt omtrent halvparten, sier Wollan.

Forsprang

– Vi har en del gode forespørsler som vi skal levere på, men så langt er volumene lave. Teknologien vår kommer til å bli designet inn i løpet av seks til åtte måneder, men bilene det er snakk om vil først rulle på veiene i 2022–2023, sier Wollan.

Med høyere volum kommer det også kapitalbehov.

CHIP TIL 70 MILLIONER: MyWo regner med å bruke rundt 70 millioner kroner på å utvikle chipen som skal gjøre det enklere og tryggere å bruke touchskjermer i bil. Foto: MyWo

– Kapitalbasen er solid nå, men erfaringsmessig vil det kreve en del midler å sette i gang de virkelig store volumene, sier Wollan.

MyWo har så langt konsentrert seg om bilindustrien, men selskapet tror det finnes gode muligheter innen blant annet industri og medisinsk teknologi.

– Hva kan dere si om pris pr. chip?

– Det vil ikke koste mye mer å produsere våre chiper sammenlignet med konkurrerende produkter. Siden vi leverer mye høyere sensitivitet, vil vi prise oss høyere enn det konkurrentene gjør, sier Wollan.

Han anslår samtidig at det vil gå minst tre år før konkurrentene vil kunne ta igjen forspranget selskapet har skaffet seg.

Største aksjonærer i MyWo

AksjonærEierandel
Vegard Wollan16,59%
Gaute Myklebust13,92%
Peter Timothy Sleeman13,84%
Christopher Kyle Ard13,35%
George Russel East13,08%
Florian Karl Fleckenstein13,08%

Fikk napp i Silicon Valley

  • I 1996 tok Alf-Egil Bogen og Vegard Wollan turen over Atlanteren for å selge seg inn hos den amerikanske IT-giganten Atmel.
  • Duoen var i ferd med å utvikle en ny mikroprosessor, men Nordic Semiconductor hadde ikke mulighet til å være med på finansieringen, som var beregnet til å koste 50 millioner kroner.
  • Amerikanerne valgte å satse på de to nordmennene, og flere år var Wollan konserndirektør i enheten som driver med berøringsskjermer og mikrokontrollere hos IT-giganten Atmel.
  • Teknologien Bogen og Wollan tok med seg over Atlanterhavet ble brukt i mobiltelefoner og lesebrett hos flere av verdens største elektronikkprodusenter. Blant annet bruker Samsung den i sine Galaxy nettbrett.
  • Det er avdelingen i Trondheim, Atmel Norway, som har ansvaret for mikrokontrollene og som sørger for at firmaet har opplevd en eventyrlig vekst de siste årene. Her jobber det rundt 200 personer, i det som trolig er et av Norges mest anonyme teknologieventyr. I Norge sitter ingeniører og professorer med spisskompetanse til å utvikle nye produkter, mens det meste av produksjonen foregår i USA og testingen stort sett gjøres i Asia.
  • I 2016 omsatte Atmel Corporation, som nå eies av Microchip Technology, chiper som er utviklet i Trondheim for én milliard dollar.