– Bilindustrien har helt andre krav til skjermteknologi enn det som gjelder i forbrukermarkedet. En bil skal fungere i kanskje 20 år, og hele bilens cockpit kommer til å endre seg de neste årene, sier Vegard Wollan.
Vi har regnet oss frem til at vi trolig kommer til å bruke 60–70 millioner kroner på utvikling før vi er i målVegard Wollan, MyWo
Wollan var en del av studentkullene ved NTH som tidlig på 90-tallet utdannet seg innen elektronikk og telekommunikasjon, og som senere resulterte i suksesser som Fast Search & Transfer, Chipcon og Atmel.
Økt sikkerhet
MyWo jobber nå intenst med å utvikle databrikker som kan øke sensitiviteten i skjermer og endre berøringsteknologien radikalt.
– Som bilfører har du ikke lov til å sende SMS-er fra telefonen, da sier det seg selv at det heller ikke er trygt å fikle med skjermer, sier Wollan.
– Skjermene dagens biler utstyres med er hybrider av hva vi kommer til å se. Skjermene vil bli større, flere og det vil bli stilt strengere krav til sikkerhet.
Teknologien Mywo utvikler gjør at skjermen forstår hvilken knapp bilføreren er interessert i å trykke på selv om fingeren befinner seg 10–15 centimeter unna. Når en finger er 5–6 centimeter unna, forstørres ikonet, og bilføreren behøver ikke å treffe nøyaktig på skjermen for å utføre operasjonen han eller hun ønsker.
I tillegg vil teknologien føre til at skjermene kan ha lavere bakgrunnsbelysning, noe som også bidrar til økt trafikksikkerhet. Finansavisen kjenner til at Continental har pilotert med 3D-teknologi og kurvaturer i glasset som vant en innovasjonspris under forbrukermessen CES i Las Vegas.
– Det er ikke BMW, Mercedes eller Volkswagen som blir våre kunder. Vi skal jobbe med underleverandørene til bilindustrien, sier MyWo-gründeren.
Nådde 1 milliard dollar
Sammen med Alf-Egil Bogen skapte Wollan mikrokontrolleren AVR, som amerikanske Atmel Corporation valgte å satse på i 1995.
I 2016, rett etter at Atmels amerikanske konkurrent Microchip Technology kjøpte selskapet for cirka 30 milliarder kroner, takket Wollan og Gaute Myklebust for seg i Atmel og etablerte MyWo.
Da hadde Wollan, sammen med teamet han ledet i Atmel, rukket å bygge opp en divisjon i som omsatte for over én milliard dollar i året.
Samtidig hadde teknologien som sprang ut fra Trondheim en markedsandel på berøringsskjermer på rundt 60 prosent, med stort sett alt av elektronikkselskaper, med unntak av Apple, på kundelisten.
Det er ikke hver dag det etableres selskaper i denne industrien. Utviklingskostnadene er langt høyere enn i for eksempel programvare.
Hittil har MyWo av konkurransehensyn holdt hemmelig hva selskaper jobber med, men allerede nå mener Wollan at selskapet er fremst i verden på sensitivitet som er programmerbar på pikselnivå.
– Vår ambisjon er å bygge opp et nytt europeisk chipselskap. Tidligere har vi sett noen fantastiske eksempler på suksesser som for eksempel Geir Førres Chipcon, Nordic Semiconductor og Atmel, sier Wollan, som også var inne med en mindre eierandel i Chipcon før det ble solgt til Texas Instruments for 200 millioner dollar i 2006.
Offentlig støtte
MyWo har så langt mottatt støtte fra Innovasjon Norge, engleinvestorer samt at gründerne og deres venner og bekjente har gått inn med penger.
Nylig fikk selskapet også 25 millioner kroner i støtte fra EUs utviklingsfond Horizon 2020.
Selskapet har tilgang på laboratorier i Trondheim og produksjonspartnere i Taiwan. Mens Qualcomm og de andre store chipselskapene raskt bruker flere 100 millioner kroner på å utvikle en ny chip, har MyWo en langt mer kostnadseffektiv modell.
– Vi har regnet oss frem til at vi trolig kommer til å bruke 60–70 millioner kroner på utvikling før vi er i mål. Så langt har vi brukt omtrent halvparten, sier Wollan.
Forsprang
– Vi har en del gode forespørsler som vi skal levere på, men så langt er volumene lave. Teknologien vår kommer til å bli designet inn i løpet av seks til åtte måneder, men bilene det er snakk om vil først rulle på veiene i 2022–2023, sier Wollan.
Med høyere volum kommer det også kapitalbehov.
– Kapitalbasen er solid nå, men erfaringsmessig vil det kreve en del midler å sette i gang de virkelig store volumene, sier Wollan.
MyWo har så langt konsentrert seg om bilindustrien, men selskapet tror det finnes gode muligheter innen blant annet industri og medisinsk teknologi.
– Hva kan dere si om pris pr. chip?
– Det vil ikke koste mye mer å produsere våre chiper sammenlignet med konkurrerende produkter. Siden vi leverer mye høyere sensitivitet, vil vi prise oss høyere enn det konkurrentene gjør, sier Wollan.
Han anslår samtidig at det vil gå minst tre år før konkurrentene vil kunne ta igjen forspranget selskapet har skaffet seg.
Største aksjonærer i MyWo
Aksjonær | Eierandel |
Vegard Wollan | 16,59% |
Gaute Myklebust | 13,92% |
Peter Timothy Sleeman | 13,84% |
Christopher Kyle Ard | 13,35% |
George Russel East | 13,08% |
Florian Karl Fleckenstein | 13,08% |
Fikk napp i Silicon Valley