Har 2.500 arrangementer i sin plattform

Norske TicketCo vokser i rakettfart. For å sikre videre vekst og internasjonal ekspansjon skal billettselskapet nå hente 90 millioner kroner i en emisjon.

PRISES TIL 270 MILL. I DAG: – Om fem år er vi minst inne i ytterligere tre-fire europeiske markeder. Vi har fortsatt kraftig vekst, og ambisjonen er at selskapet har en milliardverdi, sier adm. direktør Kåre Bottolfsen (t.h.) i TicketCo. Her sammen med markeds- og kommunikasjonsdirektør i TicketCo, Tom Rasmussen. Foto: Iván Kverme
Teknologi

TicketCo ble startet av Kåre Bottolfsen og Carl-Erik Moberg. De to skulle arrangere en festival i Bergen, og opplevde at tilgjengelige billettbestillingsløsninger som gammeldagse. Dermed fikk de ideen til TicketCo.

– Vi ble vår egen kunde. TicketCo ble lansert i januar 2013, og siden har vi løpt og løpt, sier TicketCo-gründer og -sjef Kåre Bottolfsen.

TicketCo har blant annet løpt til Storbritannia, Sverige og Polen.

– Vi opplever fin utvikling i Storbritannia, der vi har vår aller største kunde, Junkyard Golf Club. De selger 15.000 til 20.000 billetter i uken, og i det britiske markedet venter vi en omsetningsvekst på 57 prosent i år. TicketCo-gruppen vil nok samlet øke omsetningen med rundt 30 prosent til mellom 34 og 37 millioner kroner i 2019, sier Bottolfsen.

Henter 90 mill.

For å finansiere videre vekst gjennomfører TicketCo i disse dager en emisjon. Bergen-selskapet planlegger å hente inn 90 millioner kroner, delt opp i tre transjer. Før emisjonen prises selskapet til 270 millioner kroner.

– Første transje gjennomføres denne måneden, og de to neste i 2020. Vi løper i møter med investorer nå, og første transje blir overtegnet. Vi har hittil hentet nesten 30 millioner. Det gjør at vi kan gasse på i 2020, sier TicketCo-sjefen.

– Før en emisjon for to år siden var selskapet priset til 90 millioner?

– Ja, men siden har vi hatt kraftig vekst, og vi har bevist at løsningen kan internasjonaliseres, sier Bottolfsen.

TicketCo konkurrerer med internasjonale giganter som Ticketmaster, Eventim og Eventbrite. I starten drev TicketCo utelukkende med billettsalg på nett, men selskapet har siden utvidet produktspekteret. Det har gitt resultater.

– Teknologien kan brukes til mer enn billettsalg. TicketCo har utviklet seg til å bli en betalingsplattform for eventindustrien. Vi har samlet blant annet salg av billetter, mat og drikke, reise og hotell i ett system. Ved å digitalisere det hele får man ned bruken av kontanter på ulike arrangementer. Dette er også i kundenes interesse, sier Bottolfsen.

BILLETTER, MAT OG DRIKKE: Ulike festivaler er en viktig målgruppe for TicketCo. Her fra årets Øyafestivalen. Foto: NTBscanpix

Fotball og festivaler

TicketCo henvender seg til fotballklubber, festivaler og aktivitetsbaserte arenaer. I forrige uke signerte selskapet en femårig rammeavtale med Norsk Toppfotball, som favner Eliteserien, OBOS-ligaen og kvinnefotball. Avtalen ble vunnet i konkurranse med ti andre aktører.

– Her er det snakk om over 2 millioner billetter på årsbasis, forteller Bottolfsen.

Her i Norge har TicketCo også kunder som Tysnesfest, Malakoff-festivalen, konsertarenaen Foynhagen i Tønsberg, Sølvguttene samt en rekke mindre kunder.

– Vi har 2.500 små og store arrangementer i plattformen. 80 prosent av disse er i Norge, sier Bottolfsen.

Han anslår at et billettvolum på 800-900 millioner kroner går gjennom TicketCo i år. 5-6 prosent av en transaksjon tilfaller TicketCo.

Satser i Europa

I 2020 får TicketCo betalingsforetakskonsesjon. Da skal selskapet for alvor tråkke på gassen. Målet er å bli «en global standard for arrangementsbetaling».

– Eventindustrien er underinnovert med hensyn til betalingssystemer. Billettmarkedet i Europa, som vi fokuserer på, beløper seg til flere 100 milliarder kroner årlig. Det totale inntektspotensialet er på 70 milliarder kroner, sier Bottolfsen.

TicketCo Norge omsatte for 23,3 millioner og nådde et driftsresultat på 3,6 millioner i fjor. I 2019 regner TicketCo-sjefen med å øke resultatet med 50-60 prosent.

I Storbritannia er selskapet allerede godt i gang, og i Polen og Sverige investeres det nå i team som ifølge Bottolfsen vil gi resultater til neste år.

– Hvor er dere om fem år?

– Da er vi minst inne i ytterligere tre-fire europeiske markeder. Vi har fortsatt kraftig vekst, og ambisjonen er at selskapet har en milliardverdi, sier Bottolfsen.

De største eierne i TicketCo i dag er Bottolfsen (19 prosent), Amedia (14 prosent) og Carl-Erik Moberg (14 prosent). I tillegg er en del Bergens-investorer - blant dem Herman Friele - og en del Stavanger-investorer inne på eiersiden.

festival
eliteserien
kåre bottolfsen
emisjon
Nyheter
Teknologi