Norsk filmsøker priset til 60 mill.

Oppstartselskapet Vuu skal gjøre det like enkelt å hente ut informasjon om det du ser på film og TV, som å søke opp vin og musikk. 

FILMINFO I SANNTID: Gründerne Christian Strømmen (t.v) og Dag Lausund lanserer innholdsplattform for film- og TV-bransjen. Selskapet ruller ut tjenesten i Danmark til Blockbusters 800.000 kunder. Foto: Torgeir Kveim Sti
Teknologi

– Seerne ønsker informasjon lettere tilgjengelig, TV-leverandørene ønsker å differensiere seg og produksjonsselskapene ønsker større inntekter. Vi tilrettelegger for alle tre, sier gründer Christian Strømmen i Vuu.

Lurt på hvem skuespilleren på skjermen er, hvem som har laget musikken eller hvor de spektakulære scenene er spilt inn?

Det er informasjon gründerne i det norske selskapet Vuu mener TV-seerne ønsker enklere tilgang til, og leverandørene av filmer og serier er villige til å betale for.

De seneste årene har selskapet utviklet en teknologi som lar deg finne informasjon om hele skuespillergalleriet, hvor innspillingen fant sted eller hvem som har laget kjolen til Emma Stone i en spesifikk scene.

Nå lanseres tjenesten, og før Vuu har omsatt for en eneste krone, har selskapet hentet 32 millioner kroner fra private investorer og prises til 60 millioner kroner.

– Litt klønete forklart bygger vi en innholdsplattform for synkronisert metadata til film og TV-serier. Enkelt forklart gir vi deg alt du lurer på om det du ser på mens du ser på det, sier Strømmen

EKSTRAINFO: Fra TV-menyen skal brukerne kunne lese seg opp på innspillingslokasjoner, dele egne videoer og meninger og lese om skuespillerne. På sikt vil Vuu tjene penger på henvisninger.

Samler flere funksjoner

Vuu ble staret i 2015 etter at Strømmen takket for seg hos Panasonics FoU-avdeling i Silicon Valley og flyttet hjem til Ålesund hvor han blant andre fikk med seg Dag Lausund.

Dataingeniøren savnet ekstrainnhold og informasjon om filmer og serier man i dag må søke opp ved hjelp av tjenester som IMDB, Shazam og YouTube.

Selskapet samler alle funksjonene i én enkelt tjeneste, som et «white label»-produkt hos TV-leverandører og strømmetjenester, eller i selskapets egne app.

Ved hjelp av lyd og mobilens kamera, skal man kunne synkronisere appen med det som ruller over skjermen og få informasjonen om der man er.

Strømmen mener det er flere grunner til hvorfor det er et marked for teknologien.

Han hevder informasjonen er etterspurt både fra brukerne som bare er ute etter et navn eller et tips til neste feriemål, og de tyngre brukerne som ønsker kommentarer, sosiale fora og fanteori.

– Ekstrainnhold bidrar til å skape lojalitet til filmer og serier og lar folk fordype seg, sier han og viser til eksempler som Game of Thrones.

– Film og TV-serier har også en voldsom effekt på turisme. I takt med mer av produksjonsselskapenes budsjetter baseres på produktplassering, vil større synlighet bidra til at de kan ta seg bedre betalt. Det de mangler i dag er en direktekanal for å gi brukerne denne typen informasjon, hevder han.

Hovedinntektene skal komme fra lisensiering av tjenesten, men på sikt ønsker selskapet utvikle en markedsplattform og en separat inntektsstrøm fra henvisninger til nettsider.

Én million titler

Vuu inneholder foreløpig over én million søkbare titler basert på informasjon fra åpne film– og seriedatabaser. I tillegg har selskapet produsert kuratert, faktabasert innhold til 1.200 filmer og 400 episoder TV-serier. Av selskapets totalt 31 ansatte, jobber 12 med produksjon av innhold i Polen.

Nylig tegnet selskapet sin første store avtale med danske Blockbuster som gir selskapet tilgang på opp mot 800.000 skjermer. 

I en uttalelse fra adm. direktør Casper Hald i Blockbuster, valgte selskapet å kjøpe tjenesten av hensyn til kundeopplevelse og differensiering i markedet.

Vuu hadde ved utgangen av fjoråret et underskudd på 9,6 millioner kroner og 8,8 millioner i egenkapital. I første kvartal hentet selskapet ytterligere 10 millioner i en rettet emisjon, og ble priset til 60 millioner før penger.

– Hovedfokuset fremover er å få på plass avtaler med leverandører, bygge kundebasen og legge til mer kvalitetsinnhold, sier Strømmen.

– Det finnes allerede tilsvarende tjenester, blant annet hos Amazon Prime?

– Amazon henter sin info fra IMDB, som det eier, men det er en langt enklere løsning, og er forbeholdt Amazons strømmetjenester. Tilbakemeldingene vi har fått fra produksjonsselskapene og TV-leverandørene er at de ønsker å kjøpe tjenesten fra en tredjepart, i stedet for å utvikle det selv eller kjøpe av konkurrentene.