Kahoot!-stjerne satser på AI-startup

– Strise kan bli et unikt selskap i norsk kontekst med globalt potensial, sier Johan Brand, medgründer i børsyndlingen Kahoot!.

INVESTERER I AI-STARTUP: – Jeg har kjent Marit siden hun slo meg i en pitche-konkurranse i 2014, sier Johan Brand. Til høyre Strise-sjef Marit Rødevand. Foto: Anders Horntvedt

– Strise kan bli et unikt selskap i norsk kontekst med globalt potensial. Det de gjør er fokusert og ekstremt skalerbart, sier Johan Brand (39), medgründer av Kahoot!, og nå selvstendig investor.

Selv liker han å kalle seg en gründer som investerer.

Kahoot! ble i 2018 benyttet av 1 milliard brukere, og er i disse dager verdsatt til rundt 7,7 milliarder kroner på Oslo Børs’ markedsplass Merkur Market.

Mannen som startet læringseventyret, peker nå ut et annet norsk selskap med globalt potensial.

Johan Brand går inn på eiersiden i Strise, som frem til august het Mito.ai. Beløpet vil han ikke fortelle eksakt, og heller ikke hva investeringen verdsetter Strise til.

– Vi går vanligvis inn med mellom 100.000 og én million kroner i første runde vi er med på, og i utgangspunktet ønsker vi ikke å ta mer enn 5 prosent selv i første runde, sier han.

Strise

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter3,24,2
Driftsresultat−0,8−1,1
Resultat før skatt−0,8−1,1
Årsresultat−0,8−1,1
Eiere før transaksjonen: Marit Rødevand (23,8 %), Sigve Søråsen (23,8 %), Patrick Skjennum (23,8 %), Skyfall Ventures (8,1 %), Northern Farmhouse Capital (5,8 %), Sigurd Berglann (4,4 %), øvrige (10,3 %).

Kartlegger kundene med AI

– Strise gjør det mulig for bedrifter å bruke AI der de trenger det mest. Vi har utviklet en plattform som allerede inneholder data. Den kan gi ansatte svar på forretningskritiske spørsmål knyttet til prioritering av kunder, compliance- og kredittrisiko, samt ESG, reklamerer Marit Rødevand (31), daglig leder og én av fire i Strise.

– Jeg har kjent Marit siden hun slo meg i en pitche-konkurranse i 2014, sier Johan Brand.

– Siden da har vi tracket hverandre og møttes ganske jevnlig. Hun er et stort talent og en dyktig kommunikator, sier Johan Brand.

For en kunderådgiver skal Strise hjelpe til å følge med på porteføljen han eller hun har ansvar for.

– Hvis et selskap vinner en anbudskonkurranse, kan det være et kjøpssignal for banken. Da kan de være proaktive og ringe for å selge et finansieringsprodukt. Og hvis en bedriftskunde har tapt tre anbud på rad, kan det hende kredittavdelingen må følge dem opp litt ekstra, sier Rødevand som eksempler på råd Strise-algoritmene kan levere.

– Det unike med Strise er at vi personaliserer dataene til hver enkelt, og til å forstå trendene i kundenes marked, sier hun.

I april hadde hun taletid på konferansen Google Next.

Gjennom et videointervju fortalte Rødevand 25.000 konferansedeltagere i San Francisco hvordan de skulle bygge infrastruktur for kunstig intelligens.

Strise har for tiden 14 ansatte. To til er på vei inn, og Rødevand ser for seg en dobling neste år. 

Produkt- og teknologiutvikling foregår i Trondheim, og selskapet bygger for tiden opp et kommersielt kontor i Oslo.

Blant kundene så langt er SpareBank 1 SMN, Sparebanken Vest, BN Bank og Cicero Consulting.

Solgte Kahoot!-aksjer

Nettavisen Shifter fortalte i oktober at Johan Brand og Jamie Booker har solgt unna Kahoot!-aksjer for 200 millioner kroner.

Siden han forlot Kahoot! i 2017 har han investert i gründerselskaper gjennom flere investeringsselskaper:

* We Are Human er et investeringsselskap han eier sammen med de tidligere Kahoot!-gründerne Jamie Brooker og Tim Moore.

* Atomico, som er et London-basert investeringsselskap. Brand er en del av Atomicos engleprogram.

* Han er også investor i andre venture-fond og -selskaper som byFounders, Nordic Web og Unconventional Ventures.

– Jeg investerer i små tidligfaseselskaper fordi jeg liker å bygge ting. Jeg bruker både mine egne og andres ideer og konsepter. I den prosessen bruker jeg verktøy som penger, kontakter, nettverk, metodikk og erfaring, sier han.

– Vi har investert i rundt 20 bedrifter i Norden, Europa og Nord-Amerika. Noen har vi gjort oppfølgingsinvesteringer i, andre har vi tatt en rådgivningsrolle i, legger han til. 

– Personaliserer beslutningsstøtte

Fremover er planen at Strise skal videreutvikle bruken av maskinlæring til å analysere ustrukturerte data på internett for å forstå hva som skjer med selskaper, markeder og produkter, blant annet.

– Mulighetene her er enorme. Lykkes man, kan man konkurrere og ta andeler fra et stort selskap som Salesforce, sier Brand.

Han viser til en artikkel i Finansavisen i forrige uke. Der sto det at dårlige data i mange tilfeller sinker næringslivets AI-prosjekter.

«Heller enn å skreddersy isolerte AI-prosjekter, lager Strise en AI-plattform som allerede kommer med data og modeller som gjør det mulig å personalisere beslutningsstøtte til hver enkelt medarbeider», skriver han om Strise på LinkedIn-sidene sine.