De tapte stort i flere år. Nå ser Hans Peter Havdal i Semcon Norge etter oppkjøpskandidater

I 2014 hadde Semcon diagnosen oljeavhengighet. Nå vokser bedriften kraftig på selvkjørende anleggsmaskiner.

BRYTER NY MARK: Sondre Midtskogen (til høyre) og Erik Agerup tester selvkjørende anleggsmaskin ved bygging av ny motorvei utenfor Kristiansand. Foto: Semcon Norge

«Har ikke tjent penger siden 2012», skrev Finansavisen om Kongsberg-bedriften Semcon Norge for to år siden. Da het bedriften Semcon Devotek.

De seneste årene har imidlertid teknologibedriften på Kongsberg bygget opp ett av de ledende miljøene i Norge på selvkjørende kjøretøyer, i hvert fall innenfor industrisegmentet.

– Det er digitalisering og systemutvikling som er den nye oljen for oss, og da spesielt selvkjørende, autonome systemer, sier Hans Peter Havdal (55), daglig leder i Semcon Norge.

Semcon Norge og brøytemaskinprodusenten Øveraasen inngikk i 2016 en utviklingsavtale med Avinor om å utvikle selvkjørende brøytebiler for flyplasser. Et joint venture-selskap, Yeti Snow Technology, ble etablert for å tilby denne typen tjenester.

I løpet av 2019 har også svenske Husqvarna kommet inn på eiersiden.

Men utviklingen har ikke stoppet der: I samarbeid med AF Gruppen og Hamm har Semcon laget Norges første selvkjørende anleggsmaskin.

BER IKKE OM ULEMPETILLEGG: I samarbeid med AF Gruppen og Hamm har Semcon laget Norges første selvkjørende anleggsmaskin. Foto: Semcon Norge

Ifølge Teknisk Ukeblad blir den autonome veivalsen i disse dager prøvd ut av Nye Veier under byggingen av 19 kilometer ny motorvei på E39 ved Kristiansand.

Led av oljeavhengighet

For få år siden led Semcon av tung oljeavhengighet, i likhet med mye annen teknologisk og mekanisk industri i Norge.

I 2013 sto kunder i olje- og gassindustrien for drøyt halvparten av omsetningen, og så kom oljekrisen. Omsetningen i Semcon Norge ble halvert, årene med tap strømmet på, og antallet ansatte ble redusert fra 110 til 70.

I dag utgjør omsetningen fra oljebransjen rundt 25 prosent. I 2018 var omsetningen nesten kommet tilbake til 2014-nivå, og det ser også ut til at tapene som følge av oljekrisen er historie.

Semcon Norge

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter104,980,8
Driftsresultat11,73,0
Resultat før skatt9,5−0,6
Årsresultat12,31,1
Eiere: Semcon-konsernet, som er børsnotert i Stockholm.

– Vi er godt fornøyde med 2018-tallene og mener de viser at vi er på riktig vei. Vi har hatt vekst i både topp- og bunnlinje, og vi har etablert samarbeid med flere nye kunder, kommenterer Havdal.

ANGRER IKKE: – Vi tenker å fortsette med utviklingen i dagens retning, sier Hans Peter Havdal (til høyre), daglig leder i Semcon Norge. Til venstre avdelingsleder Thor Andre Dugstad. Foto: Semcon Norge

Han legger til at markedet og utsiktene ser gode ut også for 2019, men ønsker ikke å oppgi tall.

Speider etter oppkjøpskandidater

Selskapet startet som et datterselskap av Kongsberg Automotive, som et teknologiselskap for automatclutcher.

I 2001 ble bedriften overtatt av de ansatte, og i dag er det et heleid datterselskap av det Stockholm-noterte Semcon-konsernet.

Havdal selv var konsernsjef i Kongsberg Automotive i seks år, og gikk av i 2016 for å bli sjef i Semcon Norge.

Havdal er også opptatt av kjøretøyer på fritiden, men da av den mer tradisjonelle sorten.

Havdal ser ikke for seg å satse alle kortene på olje igjen, men ser for seg en «balansert industriportefølje».

– Vi tenker å fortsette med utviklingen i dagens retning, hvor vi tar totalansvar fra konseptfase til utvikling av mekanikk og elektronikk inkludert software, og til slutt produksjon. Vi er unike som kan ta hele verdikjeden, hevder han.

– Dessuten kommer vi til å fortsette å styrke oss innen det digitale segmentet, og vi ser på muligheter for å vokse utenfor Kongsberg, også gjennom oppkjøp.

– Hva ser dere etter?

– Bedrifter innen skytjenester, dataanalyse og kunstig intelligens, svarer han.

– Hvilke mørke skyer ser dere i horisonten?

– Vi ser stadig nye konstellasjoner i markedet der konkurrenter går sammen eller blir oppkjøpt. For å møte denne konkurransen må vi selvfølgelig jobbe proaktivt, svarer han.

– På hvilken måte?

– Vår egen forretningsstrategi er det beste verktøyet, pluss at vi vurderer ulike partnere og eventuelt oppkjøp, svarer Havdal.

– Klok av skade, så ser vi at det er veldig viktig å ha en balansert prosjektportefølje innen flere markedssegmenter. Der har vi tatt viktige steg de siste par årene, legger han til.