TicketCo hentet 53 millioner i emisjon

Det var kø i døren da TicketCo nylig gjennomførte en emisjon. Stavanger-investoren Kristoffer Stensrud var en av dem som spyttet inn penger.

SKAL VOKSE – HENTER PENGER: Ifølge TicketCo-sjef og medgründer Kåre Bottolfsen kan selskapet hente ytterligere 70 millioner kroner i 2020. Foto: Iván Kverme

Den norske arrangementsbetalingsplattformen TicketCo har opplevd god vekst siden lanseringen i 2013. Foruten virksomheten i Norge er TicketCo hittil lansert i Storbritannia, Sverige og Polen. For å sikre videre vekst gjennomførte TicketCo en emisjon i desember.

– Vi hentet 53 millioner kroner. Emisjonen ble overtegnet med 6,5 millioner, forteller TicketCo-gründer og -sjef Kåre Bottolfsen.

Etter emisjonen sitter de fire største aksjonærene (selskapets tre gründere – Bottolfsen, Carl-Erik Moberg og Hogne Sandanger – og Amedia) på til sammen rundt 50 prosent av aksjene. Etter emisjonen prises selskapet til 240 millioner kroner, og de nye investorene sitter samlet på 22 prosent.

Stensrud inn på eiersiden

De som kom inn i emisjonen er blant annet det svenske fintech-fondet Vidici Ventures. Investeringen i TicketCo er deres første norske investering.

I tillegg er en del Stavanger-investorer, blant andre Skagen-gründer Kristoffer Stensrud, kommet inn på eiersiden.

– Vi er svært glade for å ha fått inn denne type investorer, som også gir oss vekst- og internasjonaliseringskompetanse, sier Bottolfsen.

TicketCo tilbyr billettsalg og salg av varer og tjenester innenfor samme plattform, og nylig vant selskapet anbudet for den norske toppfotballen for de neste fem årene. Selskapet regner med å få konsesjon som betalingsforetak fra Finanstilsynet i løpet av første halvår av 2020.

Det planlegges ytterligere to emisjoner i 2020, og selskapet kan ifølge Bottolfsen da hente inn 70 millioner kroner.

NY TICKETCO-AKSJONÆR: Skagen-gründer Kristoffer Stensrud. Foto: Eivind Yggeseth

Venter 47 % vekst i 2020

Bottolfsen anslår en fjorårsomsetning på cirka 32 millioner kroner i TicketCo-gruppen. Det er en økning på rundt 20 prosent fra året før.

– Vi forventer sterk vekst videre, og omsetningsmålet for gruppen i 2020 er på 47 millioner kroner, sier TicketCo-sjefen.

TicketCo har rundt 2.500 arrangementer i sin plattform, og 80 prosent av disse er foreløpig i Norge. TicketCo Norge nådde et resultat før skatt på 3,5 millioner i 2018, og Bottolfsen regner med at resultatet landet 50 prosent høyere i 2019.