<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

20-åring sliter på børsen

Bouvet og Itera knuser Webstep-sjef Arne Norheim på børs. Tre tiltak skal sikre at IT-konsulentselskapet får opp marginen.

    Publisert 26. jan. 2020 kl. 19.40
    Oppdatert 28. jan. 2020 klokken 08.07
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 796 ord
    HAR OPPSKRIFTEN KLAR: Arne Norheim, konsernsjef i IT-konsulentselskapet Webstep, jobber med flere tiltak som skal løfte marginen. Foto: Henrik Charlesen

    Webstep, som er inne i sitt 20. driftsår, gikk på børs i oktober 2017 til kurs 24,50 kroner – 1,20 kroner høyere enn det aksjene i dag omsettes for på Oslo Børs. Investorene har riktignok fått med seg utbytter på henholdsvis 1,50 kroner og 1,60 kroner i 2018 og 2019, men kursutviklingen henger etter selskaper som Bouvet og Itera.

    Fundamentet for markedsvekst er godt. Timeprisene har styrket seg jevnt og trutt i to år nå, og vi ser at de stiger fra måned til måned
    Arne Norheim, Webstep

    Webstep-aksjene har beveget seg sidelengs i de åtte månedene Arne Norheim, tidligere IBM Norge-sjef, har ledet konsulentselskapet.

    – Har slitt

    – Webstep viste kraftig vekst frem til børsnoteringen, men veksten har deretter avtatt, sier Norheim.

    Etter at han tok over selskapet har han brukt tid på å forstå markedet og kundene, samtidig som han har jobbet med å stake ut kursen for selskapet.

    – Vi får veldig gode tilbakemeldinger på kompetansen fra kundene våre. I den seneste rapporten fra Konsulentguiden topper vi også listen over selskaper som bidrar til størst verdiskaping, sier Norheim.

    Det er et godt tegn for selskapet som har store virksomheter som Norsk Tipping, Oslo kommune, Statkraft og Norsk helsenett i kundeporteføljen. Webstep hadde ved utgangen av september 407 ansatte, men noen kvartaler før Norheim kom inn som leder mistet selskapet en gruppe konsulenter i Oslo.

    I sommer solgte Global Digital Holding, som kontrolleres av Reiten & Co, seg ut av Webstep og industribyggeren Jørgen Cato Brochs selskap J. C. Broch gikk inn som største aksjonær via Emro Eiendom.

    – Hvordan ser du utviklingen av timeprisene og markedet?

    – Fundamentet for markedsvekst er godt. Timeprisene har styrket seg jevnt og trutt i to år nå, og vi ser at de stiger fra måned til måned. Det er en høy etterspørsel etter IT-kompetanse i markedet som ikke ser ut til å avta, sier Webstep-sjefen.

    Utdanner Amazon-eksperter

    Norheim peker på tre grep som skal løfte bidra til økt vekst og lønnsomhet, og dermed forhåpentligvis øke verdien på selskapet.

    – Satsingen på skytjenester ble startet før jeg kom inn i selskapet, men det er her fundamentet for programvareutvikling ligger i fremtiden, sier Norheim.

    – Heldigvis har Webstep vært tidlig ute med å investere i kompetanse på ny teknologi, fortsetter han.

    Det er først og fremst Amazon Web Services, Amazons hurtigvoksende datterselskap, Webstep har satset på, men de har også bygget opp kompetanse på tilsvarende skytjenester fra Google og Microsoft.

    – Med 50 sertifiserte AWS-konsulenter er vi markedsledende på dette feltet i Norge, og det utgjør en av våre kjernesatsinger, sier Norheim, og legger til:

    – Amazon bruker også oss til å utdanne egne konsulenter i det norske markedet.

    Tettere på Telenor

    I fjor høst styrket konsulentselskapet sin satsing på løsninger gjennom Webstep Solutions.

    – Vi skal levere på kundens krav og forventning og har allerede levert et par prosjekter, blant annet til TiZir Titanium and Iron og Bergene Holm, sier Norheim.

    Webstep har også knyttet bånd til Telenor med et partnerskap på tingenes internett – IoT.

    – Partnerskap er viktig for oss. Vi forventer mye av dette samarbeidet, særlig inn mot kommuner hvor vi kan bistå med implementering av tjenester knyttet til for eksempel trafikk, miljø, bygg og innbyggertjenester. Bærum kommune er en kunde som nå tester plattformen, sier Norheim.

    Det tredje området Norheim har jobbet med å utvikle under tiden i Webstep er brukeropplevelser og tjenestedesign, eller UX, som det gjerne forkortes.

    – Mellom 8 og 10 prosent av konsulentene våre jobber nå med brukeropplevelser. Det er utrolig viktig med et UX-miljø som forstår brukernes behov og som kan gjøre brukeropplevelsen sømløs og god, sier Norheim.

    – Her ansetter vi ikke bare programmerere og front end-utviklere, men alt fra psykologer til designere.

    Blant de beste

    Norheim skal presentere Webstep-tall for fjerde gang i midten av februar. Status etter fjorårets tre første kvartaler var en nedgang i omsetningen på 0,9 prosent år mot år, og et fall i driftsmarginen fra 12,2 prosent til 8,5 prosent. De beste i markedet klarer marginer på over 15 prosent.

    – Ambisjonen over tid er å ligge høyere enn bransjegjennomsnittet, sier Norheim, og fortsetter:

    – På kort sikt er vi inne i en investeringsperiode der vi skal sikre vekst, rekruttering samt bygge opp avdelingene i flere av byene der vi har kontorer. Det vil derfor ta litt tid før vi ser at marginbildet bedrer seg, sier Webstep-sjefen.

    Blant flere norske konsulentselskaper har Webstep etablert seg i Sverige, og i likhet med konkurrentene sliter de med å skape forventet vekst og lønnsomhet i nabolandet. 

    Forrige kvartalsrapport viste et omsetningsfall på nesten 4 prosent år mot år i de ni månedene fra januar til september, og et fall i EBITDA-marginen på ett prosentpoeng til 4,0 prosent.

    Webstep har rundt 60 ansatte i Sverige.

    – Sverige har vært vanskelig, men vi er rigget for vekst, hevder Norheim.

    – Konsulentmarkedet er ganske annerledes i Sverige enn i Norge, da det domineres av store meglerhus som igjen setter press på marginene.