Short-spesialist venter Opera-trøbbel

Med nye eiere har Opera Software beveget seg over i lånebransjen. Det kan gi selskapet problemer, ifølge Hindenburg Research.

KRITISK: Det meste av Operas utlånsvirksomhet skal foregå via apper som tilbys i Googles Play Store, og dette skal ikke være i tråd med Googles retningslinjer, skriver analytikerne hos Hindenburg. Foto: Dreamstime
Teknologi

Det er snart fire år siden Opera Software solgte ut forbrukervirksomheten, også kalt Opera Consumer Business, for fem milliarder kroner til det kinesiske konglomeratet Golden Brick, med den Beijing-baserte dollarmilliardæren Zhou Yahui i front.

To år senere ble selskapet notert på Nasdaq-børsen i USA under navnet Opera Ltd, og verdien av selskapet var doblet.

Fjernes av Google?

Hittil i år har Opera Ltd ramlet 13 prosent på Nasdaq-børsen, og aksjen handles nå rundt 8 dollar, godt under emisjonskursen på 12 dollar tilbake i juli 2018.

En viktig grunn er shortspesialisten Hindenburg Research og deres analyse på selskapet, der konklusjonen er en salgsanbefaling og kursmål på 2,60 dollar, det vil si et potensielt kursfall på nærmere 68 prosent.

Hindenburg hevder at bruttomarginen fra Operas nettleser har falt med 22,6 prosent i løpet av ett år og at løpende kontantstrøm har gått fra pluss 32 millioner dollar i 2018 til minus 12 millioner dollar.

I analysen hevdes det samtidig at Operas konsernsjef nylig var involvert i en låneskandale der det aktuelle selskapets aksjer ramlet med 80 prosent på to år. I tillegg skriver Hindenburg-analytikerne at Opera også tilbyr kortsiktige lån i Afrika og India som er lukrative for selskapet.

Det meste av Operas utlånsvirksomhet skal foregå via apper som tilbys i Googles Play Store, og dette skal ikke være i tråd med Googles retningslinjer, skriver Hindenburg. De konkluderer samtidig med at disse appene kan bli fjernet når som helst, noe som vil føre til at Opera mister betydelige inntekter.

– Feil og villedende

Til nettstedet Fudzilla skriver Operas representanter at de er klar over analysen og at de har studert den nøye.

«Selskapet mener rapporten inneholder mange feil, uriktige uttalelser samt villedende konklusjoner og tolkninger angående virksomheten og hendelsene knyttet til selskapet», ifølge Operas representanter.

De legger også til at Opera nylig har lansert og skalert flere nye virksomheter, og har fortsatt å ha sterke økonomiske resultater. Selskapet har til hensikt å fortsette å utnytte merkenavnet og den store brukerbasen på mer enn 350 millioner brukere for ytterligere vekst.

«Selskapet er fortsatt forpliktet til å opprettholde høye standarder for selskapsstyring og kontinuerlig utvikle våre produkter, praksis og styring», svarer Operas representanter.

opera software
hindenburg research
Nyheter
Teknologi
Børs