Nokia gjenoppstår i bedriftsmarkedet

De mange store cyberskandalene har skapt mye frykt i næringslivet de seneste årene. Det ga Nokia ideen til en helt ny produktlinje av smarttelefoner.

SIKRERE: Nokia sikrer seg en stadig større markedsandel blant bedriftskunder, takket være nervøse IT-sjefer. Foto: Nokia
Teknologi

– Vi har alltid ment at brukerne selv skal ha kontroll på innholdet på enheten, sier Andrej Sonkin, HMD Nokias sjef for bedriftsmarkedet.

I 2017 gjenoppsto Nokia som smarttelefonprodusent, og har siden kapret markedsandeler hos bedrifter som er skremt av de utallige IT-sikkerhetsskandalene.

Forretningsideen er enkel: Å levere de aller sikreste smarttelefonene på markedet.

Stadig mindre sikkert

Ifølge fjorårets sikkerhetsrapporter, blir bedriftenes mobile enheter stadig oftere inngangsporter for cyberkriminelle.

På noen arbeidsplasser er det ikke lov til å ha med kamera en gang. Derfor tilbyr vi de fleste modellene uten kamera
Andrej Sonkin, HMD Nokia

27 prosent av verdens virksomheter ble i 2019 rammet av angrep mot mobile enheter, ifølge en rapport fra sikkerhetsselskapet Checkpoint.

– Inkludert i kjøpet er månedlige sikkerhetsoppdateringer i tre år fra kjøpsdato, samt to års programvareoppdateringer. Det er ingen andre produsenter som tilbyr det, sier Sonkin.

– Dette var et av våre viktigste funn da vi startet opp i 2017: Det punktet flest IT-sjefer mener er viktig, er å få jevnlig oppdatering av programvare og sikkerhet, sier han.

Han sier de mange IT-sikkerhetsskandalene de seneste årene har hatt sin effekt på næringslivet.

– Vi ser en klart stigende tendens til at flere og flere tar det nye trusselbildet inn over seg. Det gjelder særlig blant de aller største organisasjonene.

NOKIA-TOPP: Andrej Sonkin, sjef for B2B-markedet globalt. Foto: Nokia

Selskapet har pr. i dag rundt 300 millioner brukere verden over.

Bank og finans

Finansbransjen, banker og offentlig sektor har vært blant de sektorene som har vist størst interesse til nå.

– Flere og flere IT-sjefer setter pris på de sikkerhetstiltak vi har. Norge er et viktig marked, og vi opplever stor og økende interesse for telefonene i B2B-markedet, sier Norden-sjef Ossi Korpela.

Selskapet har et strategisk samarbeid med kameraprodusenten Carl Zeiss og Google. Sistnevnte har også levert mange av styrings- og sikkerhetsverktøyene som benyttes i telefonene.

Telefonene blir dessuten levert uten forhåndsinstallerte apper, har et rent androidsystem, er Android One-sertifisert, og har i tillegg en rekke andre sikkerhetsfunksjoner.

NORDEN-SJEF: Ossi Korpela i HMD Nokia. Foto: Per Häljestam

Blant annet scannes alle apper for sikkerhetshull daglig.

Ønsker billigtelefoner også

Ifølge de to Nokia-toppene, er næringslivet de seneste årene blitt langt mer opptatt av pris og sikkerhet fremfor at alle ansatte skal få toppmodeller. Det gjelder særlig bedrifter med over 500 ansatte.

– Det vi har lært så langt er at vi er nødt til å kunne tilby alternativer som matcher flaggskipmodellene til markedslederne, sier Sonkin.

– Men det vi også har lært, er at pris spiller en stadig større rolle for mange organisasjoner. Det vil si både innkjøpspris og valg av funksjonalitet. Ikke alle ansatte trenger maksimal prosessorkraft og det beste kameraet. Noen trenger bare en telefon hvor de kan nås nå og da, og da holder det med en langt billigere modell, forklarer han.

Produktporteføljen nærmer seg i dag rundt 50 modeller totalt.

– På noen arbeidsplasser er det ikke lov til å ha med kamera en gang. Derfor tilbyr vi de fleste modellene uten kamera.

nokia
telefonsalg
datasikkerhet
Nyheter
Teknologi