Har ventet på norske pod-sykler i tre år

Har norske Podbike verdens mest tålmodige kunder? Elsykkelbedriften har siden høsten 2016 fått bestillinger for 100 millioner kroner, men ingen kunder har fått sykler.

TESTUTGAVER: Uten salg av elsykler har Podbike ingen ordinære driftsinntekter. 15 millioner kroner er gått med på produktutvikling og andre kostnader. Foto: Podbike
Teknologi

Den innebygde, norske elsykkelen med fire hjul kan bli et vanlig syn i bybildet. Det er i hvert fall målet til ekteparet Anne-Lise Heggland (56) og Per Hassel Sørensen (57).

Hun holder i alt av papirarbeid, søknader og korrespondanse med omverdenen. Ektemannen leder på sin side teamet som bygger den nye elsykkelen som skal få kundene til å la bilen stå.

I alt syv personer er ansatt i bedriften.

– I tillegg har bedriften et godt nettverk av konsulenter og støttespillere, både nasjonalt og internasjonalt. Flere forhåndskjøpere og entusiaster har jobbet gratis for Podbike, opplyser Anne-Lise Heggland, daglig leder i Podbike.

Startprisen er 50.000 kroner, men de fleste vil ende opp med å betale mer. Prisen går opp dersom du vil ha større batteri, vindusviskere, vifte, surroundanlegg eller barnesete.

Har solgt sykler i over tre år

Høsten 2016 åpnet selskapet for forhåndsbestillinger, og siden da har bestillingene tatt av.

I overkant av 1.800 podbike-sykler er forhåndssolgt til over 25 land. Ifølge NRK er ordrereserven på mer enn 100 millioner kroner.

Men fortsatt har ingen kunder mottatt elsyklene sine, og kundene holdes varme gjennom månedlige nyhetsbrev.

Utgaven av brevet som kom i midten av januar, inneholdt imidlertid en nyhet som de tålmodige Podbike-kundene neppe ønsket å få.

Der står det at gründer, oppfinner og produktutvikler Per Hassel Sørensen falt og fikk en brist i et av skulderbladene.

INNLAGT: Per Hassel Sørensen, gründer i Podbike. Foto: Podbike

«Han ble operert i midten av desember, og heldigvis var det tett opptil juleferien... Så ja, dette har forsinket oss litt i leveransen av testsykler», står det i nyhetsbrevet.

Ektefelle og daglig leder Anne-Lise Heggland toner ned betydningen uhellet har for bedriften, og understreker at hendelsen ikke har påvirket den planlagte starten av serieproduksjon.

«I et lite team er alle like viktige. Per ble satt ut noen uker rett før jul, og det fører til en liten forsinkelse. Han er nå tilbake, men jobber ikke 100 prosent de første ukene», skriver hun i en epost til Finansavisen.

Uten salg av elsykler har selskapet heller ingen ordinære driftsinntekter. Ifølge NRK er rundt 15 millioner kroner gått med på produktutvikling og andre kostnader.

SKREVET UT: Per Hassel Sørensen i Podbike. Foto: Podbike

I oktober 2016 sa selskapet nei til å få Petter Stordalen på eiersiden fordi de ikke ville gi fra seg 5 prosent av aksjene til hotellkongen i bytte mot elsykler.

Til gjengjeld har ekteparet gått inn med rubb og rake av sparepenger, og solgt både hytte, bil og båt.

Podbike

(Mill. kr)20182017
Driftsinntekter0,30,3
Driftsresultat−1,4−1,0
Resultat før skatt−1,4−1,0
Årsresultat−1,4−1,0

Eiere: Anne-Lise Heggland og Per Hassel Sørensen (76,0 %), Espen Hiorth (15,0 %), Jan Wiggo Rygg (2,3 %), Anne Michelsen Lørup (1,4 %), andre (5,3 %).

Oljebrønngründer inn på eiersiden

Ifølge aksjonærregisteret har selskapet 14 aksjonærer. Selv sitter gründerne på 76 prosent.

Som nest største aksjonær fikk gründerne høsten 2018 inn Trondheim-mannen Espen Hiorth, som sammen med tre kolleger startet selskapet Brønnteknologiutvikling på begynnelsen av 1990-tallet.

INVESTOR: Interwell-gründer Espen Hiorth. Foto: Privat

I dag heter selskapet Interwell, og Johan H. Andresens Ferd Capital er største eier.

Ved inngangen til 2019 var egenkapitalen i Hiorth-familiens holdingselskap 259 millioner kroner.

I november 2018 skjøt Hiorth inn 3 millioner kroner i Podbike, og for det fikk han en eierandel på 15 prosent.

Det tilsier at transaksjonen verdsatte selskapet til 20 millioner kroner.

Skal hente penger i år

I en kredittsjekk fra Bisnode får selskapet A-rating, samme rating som det har hatt siden starten.

– Vi har OK likviditet for tiden, men vi planlegger å hente kapital i 2020 knyttet til produksjon og kommersialisering, skriver Heggland i en epost til Finansavisen.

Selskapet er imidlertid ikke alene om å jobbe med en krysning av sykkel og bil.

Ifølge et debattinnlegg i Finansavisen skal Oslo-baserte CityQ hente 50-100 millioner kroner i sin første store finansieringsrunde, og det skal være tyske penger som finansierer ekspansjonen.

PEBL fra Better.bike og ELF fra Organic Transit er to andre internasjonale konkurrenter.

– Er dere bekymret for å gå dukken på grunn av konkurranse?

– Det er krevende å etablere nye segmenter alene. Derfor ser vi positivt på at andre aktører kommer på banen, men det er viktig å holde god fremdrift og levere et supert produkt til våre kunder.

Planen nå er at de første kommersielle podbikene skal være på markedet innen utgangen av 2020, og at forhåndsbestilte leveranser starter i årsskiftet 2020/2021.

«Våre tålmodige kunder i Europa vil få leveranser etter en prioritetsliste basert på bosted, ordredato og forhåndsbetalt bidrag», heter det i nyhetsbrevet.