Crayon knytter tettere bånd til Microsoft

Børsyndlingen Crayon er «agnostikeren» som skal la kundene velge fritt. Samtidig kommer stadig mer av selskapets inntekter gjennom Microsoft. 

TETTERE SAMARBEID: Rune Syversen, konsernsjef i Crayon, sier det gir stadig mer mening å spesialisere seg på Microsoft-produkter. Foto: Eivind Yggeseth

– Hvis du vil være en aktør i dette gamet, kan du ikke unngå Microsoft, sier konsernsjef Rune Syversen i Crayon.

Torsdag samlet Crayon 1.400 den internasjonale IT-fiffen til Nordic Infrastructure Conference i Oslo. De fleste av Crayons partnerne var til stede, men selv om programvareselskapet setter kundenes behov foran partnerstatus i gull, betyr noen mer enn andre.

Over 70 prosent av Crayons inntekter kommer i dag gjennom Microsoft og programvaregigantens skyplattform Azure, og mer skal det bli.

– Det er det eneste programvareselskapet jeg vet om som er 100 prosent partnerbasert når de går inn i nye markeder, sier Syversen. 

Prioriterer USA

De seneste årene har Crayon gått fra å være et konsulentselskap til å selge skalerbar, skybasert programvare. Selskapet leverer optimaliseringstjenester til kunder som kjøper IT– og skytjenester og assisterer dem med å effektivisere og kutte kostnader.

Crayon har ekspansive planer, og ser spesielt til andre siden av Atlanteren etter vekst. I fjor nådde selskapet en viktig milepæl etter at det vant en femårig kontrakt med et amerikansk IT-selskap verdt 1,3 milliarder kroner.

– USA er det største og et av de raskest voksende markedene. Det er også et land hvor Microsoft har 40 prosent av inntektene, og det bare finnes 11 andre selskaper der med vår profil, sier Syversen.

Andre viktige markeder er Norge, Frankrike og Tyskland.

Kraftig kursoppgang

Programvaresatsingen har kastet av seg. I fjorårets tre første kvartaler økte selskapet omsetningen med 50 prosent til 9,4 milliarder kroner sammenlignet med 2018.

Justert EBITDA (driftsresultat før av– og nedskrivninger) økte i samme periode med 76 prosent til 194 millioner kroner.

Crayon-aksjen har også vært en av teknologiyndlingene på Oslo Børs den seneste tiden. Onsdag gjorde aksjen byks etter at DNB Markets gjentok kjøpsanbefalingen og høynet kursmålet fra 50 til 78 kroner.

Meglerhuset ser oppsidepotensial i Crayons finansielle guiding på kort og mellomlang sikt.

Så langt i år er aksjen opp 35 prosent, og på ett år har kursen steget med 283 prosent fra 18 til 70 kroner fredag ettermiddag.

Selskapet slipper tall for fjerde kvartal tirsdag.

Flere egg i én kurv

I et intervju med Finansavisen i fjor, trakk Syversen frem tre grunner til at selskapet lykkes:

  • Crayon var tidlig ute med å satse på kunstig intelligens (AI), som gir en fordel når jobber utlyses.
  • Selskapet er sertifisert på alle de store skyplattformene, deriblant Amazon, Google, Microsoft, IBM og Oracle.
  • Konsulentvirksomheten.

Restrukturering innebærer imidlertid at inntektene flyttes bort fra konsulentvirksomheten og andelen skytjenester og programvare kommer i stadig større grad fra Microsoft.

– Hvordan påvirker tettere samarbeid med Microsoft forholdet til andre leverandører?

– Vi går ut ifra hva som er best for kundene og er forholdsvis agnostiske, men vi har investert tungt i Microsoft og hvis kundene vil spesialisere seg på Microsoft, kan vi hjelpe dem. Andre er bedre enn oss på Oracle og IBM, sier Syversen og legger til:

– Microsoft har gjort strategiske endringer i forretningsmodellen de seneste tre til fem årene og har tatt igjen Amazon veldig raskt. Som åndsverkeier (IP) av programvaren har Microsoft en helt annen tyngde i markedet, hevder han.

Amazon hadde ifølge Gartner 41 prosent markedsandel av skyen, mens Microsoft er nest størst med 29 prosent etterfulgt av Alibaba, Google og IBM.

IBMs konsernsjef, Ginni Rometty, gikk forrige uke av som toppsjef og etterfølges av sjefen for selskapets skyprogram og arkitekten bak Red Hat-oppkjøpet, Arvind Krishna.

– IBM var en stor aktør 5-6 år tilbake, men ser man på dem i dag, er det mer eller mindre bare støv igjen, mens Microsoft har gått motsatt vei. Går du noen år tilbake var det slett ikke sikkert Microsoft ville være en av de største aktører på skytjenester.