StrongPoint inngår avtale med Sunrise Technology

StrongPoint har inngått en partneravtale med Sunrise Technology, som er teknologiselskapet til dagligvaregiganten Kroger.

SAMARBEID: Konsernsjef Peter J. Thelen (t.v) i Sunrise Technology og StrongPoint-sjef Jacob Tveraabak, som forøvrig er 188 centimeter høy. Foto: Privat

– Vi blir invitert til Super Bowl, uten tannbeskytter, og skal plante touchdowns i Norden og Baltikum, sier konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint.

StrongPoint er et retail-teknologiselskap som leverer utstyr og programvare til kunder som driver handel i butikk og på nett.

Selskapet har nettopp signert en avtale med Sunrise Technology, som er teknologiselskapet til USAs største dagligvarekjede, Kroger, med 100 milliarder dollar i omsetning.

– Microsoft er også en av partnerne til Sunrise Technology, og vi har vært i tett dialog med Microsoft Norge for å sørge for et best mulig samarbeid fremover. Selskapene utvikler sammen en helt ny butikkteknologi som StrongPoint skal få tilby i Norden og Baltikum, sier Tveraabak.

Skal øke salg

Det første produktet StrongPoint skal selge på vegne av Sunrise Technologi er hylleportalen EDGE, som ikke bare endrer priser som elektroniske hylleetiketter, men tilpasser et markedsføringsbudskap.

– Businesscaset til EDGE-løsningen er hovedsaklig at den bidrar til mersalg i butikk. Produsenter som for eksempel Orkla vil ha interesse av å promotere sine varer, og retailerne vil da typisk få et markedsføringsbidrag, sier han. Løsningen er således til glede for både retailere og produsenter.

– Vil det komme flere produkter fra Sunrise?

– Det er en lang pipeline med løsninger, men jeg kan ikke si konkret hva som kommer. Det jeg kan røpe er at produktene vil omfatte muligheter for å samle kundedata, øke ansattes produktivitet, forbedre lagerstyringen og kundeopplevelsene, sier han.

Høy interesse

Ifølge StrongPoint-sjefen har selskapet allerede testet ut interessen for EDGE på utvalgte kunder og interessen er høy.

– Flodbølgen i retail bygger seg opp, og denne teknologien er med på å få butikkene opp på surfebrettet, sier Tveraabak.

Han trekker frem at dagligvaremarkedet i Norge har flatet ut de seneste årene og med økte kostnader blir det marginskvis.

– EDGE skal bidra med å øke topplinjen til dagligvarebutikkene.

– Hvorfor valgte dere nettopp SunriseTechnology?

– Det er mange selskaper rundt omkring i verden som leverer retailteknologi. Likevel tør jeg å påstå at partnerskapet med Sunrise Technology er unikt, siden det har Kroger i ryggen og også har Microsoft som en strategisk partner. Jeg er derfor sikker på at selskapet vil fortsette å utvikle gode og innovative produkter som vi kan tilby våre kunder, sier Tveraabak.

– Amazon-defense

Ifølge StrongPoint-sjefen har Norge og Norden vært relativt skånet for konkurranse fra Amazon.

– Sunrise Technology er en Amazon-defense for de fysiske butikkene og det var et nødvendig grep fra amerikansk side. Det er ingen tvil om at Amazon også vil komme til Norge på sikt, og da må butikkene være forberedt, sier han.

Største aksjonær i StrongPoint er Holmen Spesialfond og nummer to på aksjonærlisten er Kim Wahl gjennom investeringsselskapet Strømstangen.

Fredag ettermiddag ble StrongPoint-aksjen handlet til 11,35 kroner. Det seneste året har aksjen klatret nesten 25 prosent på Oslo Børs og selskapet prises nå til 515 millioner kroner.