Hjemmeskole gir eksplosiv edtech-vekst

Kahoot har ramlet nesten 40 prosent på Oslo Børs den seneste måneden. Norske edtech-selskaper opplever voldsom vekst etter nedstengingen av skoler og universiteter.

NY HVERDAG: Tomme klasserom, som her på Bygdøy skole, preger norske skoler etter coronautbruddet. Flere norske edtech-selskaper opplever voldsom pågang. Foto: NTB Scanpix

Flere av teknologiselskapene som tilbyr e-læringsverktøy- og plattformer til norske skoler og universiteter opplever enorm økning i etterspørsel etter nedstengningen som skal bidra til å roe ned spredningen av coronaviruset.

Det har vært en grei strøm på e-poster fra edtech-investorer i utlandet
Tor Ove Henriksen, Skooler

Mange foreldre er opptatt av å opprettholde læringsnivået hos barna sine, som regel i kombinasjon med at de selv har hjemmekontor. I løpet av svært kort tid måtte skoler og lærere på alle alderstrinn finne ut hvordan de best mulig tilrettelegger for og og arrangerer digital undervisning.

Tredoblet etterspørsel

På verdensbasis er det nå, ifølge britiske The Guardian, hele 849 millioner barn og unge som holdes hjemme fra skolen på grunn av pandemien, og litt over en million av disse tilhører det norske skolesystemet.

Flere av selskapene som har siktet seg inn mot det norske skoleverket opplever nå kraftig inntektsvekst og økt interesse.

Itslearning, med hovedkontor i Bergen, har nå tre ganger høyere etterspørsel enn vanlig og Cyberbook forteller at opp mot 200 skoler har bedt om tilgang på tjenesten, eller utvidet den de har allerede.

Selskapet EnkelEksamen har nesten en dobling i antall spørsmål fra studenter, antall samtaler økte med 90 prosent i dagene etter at skolene ble stengt og det er en økning på 76 prosent i antall aktive syvdagersbrukere.

EnkelEksamen, som hadde sitt utspring fra BI Nydalen i 2012, kan også vise til en omsetningsvekst på 48 prosent hittil i 2020.

20–30 kunder hver dag

Skooler har utviklet og selger læringsplattformen med samme navn. Plattformen bruker lærerne til planlegging, innsamling av oppgaver, oppfølging og kommunikasjon med elevene.

– Vi merker veldig stor pågang fra eksisterende kunder og nye kunder, sier adm. direktør Tor Ove Henriksen i Skooler.

Selskapet får normalt 20-30 nye kunder hver andre til tredje uke, nå kommer like mange kunder til hver eneste dag via Microsofts appnedlastning.

– Vi får nye kunder fra hele verden, fra land som Canada, Sør-Afrika og Emiratene. Når USA etter hvert stenger ned flere skoler, vil det øke ytterligere, sier Henriksen.

Hos Microsoft er tre-fire lignende plattformer tilgjengelig for nedlastning globalt og Skooler ligger høyt oppe på nedlastningsstatistikken, ifølge Henriksen.

– Hvor lang tid tar det før en skole laster ned programvaren til de kan ta det i bruk?

– Det kommer an på skolens størrelse eller størrelsen på distriktet . Er det et stort distrikt tar noen dager å synkronisere grupper av foresatte, elever og lærere før de kan jobbe i Skooler. Har de et godt oppsett mot Microsoft 365, går det raskt, sier Skooler-sjefen.

Utlendinger interessert

Økningen de seneste dagene gjør at Skooler raskere kan levere overskudd til eierne.

– Har dere fått henvendelser fra investorer de seneste dagene?

– Det har vært en grei strøm på e-poster fra edtech-investorer i utlandet. Vi har gode investorer i Viking Venture, og etter oppkjøpet av svenske Loops Education har også Summa kommet inn på eiersiden, sier Henriksen.

Loops er et verktøy for å produsere innhold, det vil si at elever kan selv lage egne videoer og levere inn oppgaver og komplementerer dermed Skoolers plattform.

– Loops har samme vekst som oss, bare i går fikk de inn 150 nye skoler som kunder, sier Henriksen.

Kahoot i fritt fall

Selv om interessen for utdanningsteknologi har skutt i været, har aksjekursen til børsnoterte Kahoot ramlet i likhet med resten av markedet. Selskapet er kjent for sine læringsbaserte quizer, samt oppkjøpene av Poio og Dragonbox, er ned nesten 40 prosent den seneste måneden.

Det er åpenbart at det nå er økt etterspørsel etter fjernundervisningsproduktet som Kahoot tilbyr
Henriette Trondsen, Arctic Securities

Da selskapet la frem tall i slutten av februar viste kvartalsrapporten at 1,2 milliarder brukere var innom selskapets plattform i 2019, hvorav 170.000 var betalende kunder ved utgangen av året.

Henriette Trondsen. Foto: Iván Kverme

– Det er åpenbart at det nå er økt etterspørsel etter fjernundervisningsproduktet som Kahoot tilbyr, sier analytiker Henriette Trondsen i Arctic Securities.

– Økt PR for fjernundervisning kan føre til flere brukere, kun en brøkdel av lærerne betaler for et premiumprodukt som nå er gjort tilgjengelig uten kostnader til alle skoler som er stengt på grunn av coronaviruset, fortsetter hun.

Trondsen sier det kan føre til at noen av lærerne fortsetter som betalende brukere på sikt. Hun legger også til at selskapet har en sterk balanse og positiv operasjonell kontantstrøm.

– Jeg venter per i dag kun mindre påvirkning på Kahoots bedriftssegment, det skyldes at kun en brøkdel av de registrerte bedriftene betaler og det er en veldig diversifisert kundebase.