Løser returproblemet for nettbutikkene

Gründerne i det norske oppstartsselskapet The Green Deal har satt seg fore å løse et av netthandelens aller største problemer, og redde klimaet i samme slengen.

NETTHANDELSHJELP: Edmond Yang (f.v.), Filip Elverhøy og Vegard Kristiansen vil bruke det siste innen skyteknologi for å hjelpe klima og nettbutikker. Foto: The Green Deal
Teknologi

Under normale forhold opererer mange nettbutikker med en svært høy returrate på varene de selger. At opptil halvparten av varene sendes tilbake fra ikke-fornøyde kunder er ikke unormalt.

Men returpakkene fra norske, og ikke minst utenlandske, nettbutikker hoper seg opp på transportsentralene, og veien tilbake til nettbutikker slynger seg ofte på kryss og tvers gjennom land og over landegrensene.

Slik transport er ikke heldig for miljøet og er i tillegg kostbar for butikkene, som på grunn av knallhard konkurranse tilbyr svært rause tidsfrister og gratis til- og tilbakesending.

De fire gründerne bak nystartede The Green Deal mener imidlertid at de har funnet en fungerende løsning på problemet.

Pakkemeglere

Forretningsideen til The Green Deal er kort og godt at de tar seg av returene og videreselger varene gjennom sin egen portal. Salgsinntektene deles deretter mellom selskapet og nettbutikkene.

Filip Elverhøy, gründer av Oslo Digital, har i en årrekke jobbet i retailbransjen, blant annet i store nettbutikker, der han fikk førstehåndskjennskap til problemet. Sommeren 2019 møtte han Vegard Kristiansen, som da jobbet i Prime Cargo, og så at returvarene hopet seg opp på logistikknutepunktene.

Kristiansen mente også at noe måtte kunne gjøres, og resultatet av møtet ble The Green Deal. Med seg på laget fikk de Edmond Yang fra Oslo Digital og Kjell Fjeldheim i Prime Cargo.

Handelsplattformen skal håndtere sesongvarer, restpartier og konkursvarer.

Den store returfellen

Fordelen for nettbutikkene er mange. For det første forbedrer de sitt miljøavtrykk, noe som inntil nylig var et viktig fokus for mange. De kvitter seg med et enormt og kronglete logistikkarbeid, slipper nyregistrering i forretningssystemene, reemballering og så videre.

For butikkene er naturligvis denne opphopningen av returvarer en stor økonomisk belastning, siden det i praksis blir som å ha et stort eksternt varelager de ikke har tilgang til. Eller med andre ord: oppbundet driftskapital.

Nettbutikkene har selv vært med på å grave denne fellen for seg selv. 100 dagers returrett (Zalando), gratis frakt og retur og andre rause brukervilkår har bidratt sterkt til den stadig mer populære praksisen med å bruke sin private stue som prøverom, og deretter returnere alt man ikke vil ha. Zalando er blant dem som har kommunisert returandel på over 50 prosent.

Klar for storformat

Den teknologiske plattformen er utviklet og levert av Columbus.

– Vi ønsket en IT-partner som hadde erfaring med å utvikle store plattformer. Vi trengte både en førsteklasses logistikkplattform og en nettbutikk for personalisert handel. Flere av oss hadde jobbet med Columbus tidligere og hadde gode erfaringer med dem, sier Elverhøy.

– Som en startup kunne vi naturligvis gått for langt rimeligere e-handelsløsninger, men vi har høye ambisjoner med dette, og gikk for en fleksibel og skalerbar plattform som vi vet kan dekke behovet i mange år fremover, og hvor det er enkelt å koble seg til IT-løsningene til fremtidige partnere.

Moderne skyteknologi

Columbus' e-handels- og kommunikasjonsplattform er laget som en partnerportal for kundene.

Selskapet legger stor vekt på enkle grensesnitt for integrasjoner og bruk av API-er, slik at data og informasjon kan utveksles mellom forskjellige systemer.

Prosjektleder Stian Prestegård i Columbus sier Columbus-plattformen er bygget på de seneste og mest moderne skyverktøyene, og har inkludert en kraftig personaliseringsmotor for personlig netthandel.

– Ved hjelp av såkalte microservices kan vi utnytte kraften som ligger i skyen fullt ut. Vi kan enkelt og effektivt bygge opp selvstendige tjenester når det trengs, og kan koble oss til partneres systemer og skybaserte løsninger med minimal utvikling. Tilsvarende enkelt er det å ta ned igjen tjenestene når de ikke skal brukes lenger, forteller Prestegård.

Søker partnere og kunder

Elverhøy jobber nå med å finne partnere blant transportører og nettbutikker, og samtidig få opp nettbutikken for kundene.

Selskapet satser særlig mot den miljøbevisste delen av befolkningen.

– Vi kommer til å selge få, selvstendige produkter, ikke serier av ulike størrelser og farger. Derfor er det viktig at vi kan tilby de enkelte kundene produktene de er interessert i, noe som blir mulig med personaliseringsløsningen, forklarer Elverhøy.

TEKNOLOGILEVERANDØR: Prosjektleder Stian Prestegård i Columbus. Foto: Columbus
digitalisering
netthandel
the green deal
columbus
Nyheter
Teknologi