<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Facebook tar opp kampen med Zoom

Facebook introduserte fredag en ny og forbedret videokonferanse-tjeneste.

    Publisert 24. apr. 2020 kl. 21.21
    Oppdatert 24. apr. 2020 klokken 21.24
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 160 ord
    MØTER ETTERSPØRSELEN: Facebook møter etterspørselen og lanserer sin egen videokonferanse-tjeneste. Foto: Dado Ruvic

    I lys av at etterspørselen etter digitale konferansetjenester har skutt i været, lanserer Facebook sin egen tjeneste.

    Utfordrer selskaper som Zoom

    Tjenesten blir kalt Messenger Rooms og tillater så mange som 50 personer i samme rom. Tjenesten kan vise video av opptil 16 personer samtidig, og åtte på mobil. Det fremgår av selskapet selv som dermed matcher designet til konkurrenten Zoom.

    Samtidig vil Facebook-brukere kunne invitere ikke-brukere via link både på PC og på mobil. Tjenesten krever dermed ikke at brukere laster ned en app i forkant av bruk.

    Møter etterspørselen

    «Tjenesten var allerede et tema i forkant av covid-19, men vi så oss nødt til å akselerere prosessen ettersom etterspørselen skjøt i været. Antallet videosamtaler doblet seg på kort tid, og videosamtaler innad i grupper økte enda mer» , det sa sjefen for Messenger, Stan Chudnovsky til Reuters.

    Facebook er like før stengetid ved børsene i USA opp 2,50 prosent, mens Zoom på sin side raste etter nyheten og er i skrivende stund ned 5,10 prosent.