Kanonvekst på lading under vann

Ladeteknologiselskapet Blue Logic vokste 80 prosent i fjor, og spår rundt 30 prosent vekst i årene som kommer. 

KUNDE: Trondheim-selskapet Eelume er ett av selskapene som benytter Blue Logic-teknologi. Eelume utvikler undersjøiske slangeroboter som kan overvåke og vedlikeholde subsea-stasjoner og rørledninger. Illustrasjon: Eelume
Teknologi

– Vi har utviklet og truffet markedet med et produkt som har tatt av noe helt sinnssykt. Nullutslippskoblingen er solgt i 2.500 eksemplarer fordi den dekker oljeselskapenes behov i en tid der mye handler om å få ned utslippene, sier Helge Sverre Eide, ansvarlig for forretningsutvikling og én av tre gründere i Rogaland-bedriften Blue Logic.

MEDGRÜNDER: Helge Sverre Eide. Foto: Blue Logic

Han beskriver ideen som genial, og i dag har Blue Logic verdenspatent på løsningen. 

– Den er så enkel som at vi kombinerer en hydraulisk ROV-kobling med en kuleventil. Vi tar det beste fra to verdener, sier han. 

ROV er forkortelse for Remotely operated vehicle, altså en fjernstyrt undervannsfarkost.

UNDERVANNSKOBLINGER: Saltvann og strøm er ofte en dårlig kombinasjon, men slike koblinger er Blue Logics spesialitet. Foto: Blue Logic

I 2007 solgte Eide seg ut av Forus-baserte Ifokus Engineering, der han var på eiersiden sammen med Eirik Kloster Jacobsen og Lars Gunnar Hodnefjell. 

Kjøper var Houston-baserte Oceaneering International, som nå har solgt selskapet videre til GE Oil & Gas.

MEDGRÜNDER: Lars Gunnar Hodnefjell. Foto: Blue Logic

De tre kompanjongene kunne ta med seg 120 millioner kroner, som fungerte som startkapital i Blue Logic.

Verdensledende på trådløs lading

Tre år etter salget til Oceaneering var gründerne i gang med Blue Logic, som i dag regner seg som verdensledende også innenfor området trådløs lading under vann. 

Utstyret som Blue Logic her har utviklet, er i enkle trekk et system som muliggjør kontaktløs lading og overføring av strøm og kommunikasjon under vann. 

MEDGRÜNDER: Eirik Kloster Jacobsen. Foto: Blue Logic

– Dette er teknologi som er helt nødvendig for å ha utplassert bofaste, fjernstyrte undervannsdroner. Konsekvensen er reduksjon i CO2-utslipp og åpningen for at folk kan arbeide fra land. Dette er nok den største enkeltstående HMS- og CO2-gevinsten oljeselskapene nå har muligheten for å høste, reklamerer Eide.

– Da vi solgte Ifokus, så vi at det lå et stort potensial i å utvikle og selge produkter innenfor subsea-markedet. Samtidig så vi at det trengtes standardiseringer i industrien. 

– I dag er det vi, Blue Logic, som skriver disse standardene. Det skyldes at selskapet vårt har fått en helt spesiell posisjon i bransjen, legger han til.

Trondheim-selskapet Eelume er ett av selskapene som benytter Blue Logic-teknologi. Eelume utvikler undersjøiske slangeroboter som kan overvåke og vedlikeholde subsea-stasjoner og rørledninger. 

Kongsberg Gruppen er tungt inne på eiersiden i Eelume, mens Equinor er pilotkunde.

Sikkert, grønt og rent

Han oppfatter at selskapet har truffet godt: Reduserte CO2-utslipp og elektrifisering av sokkelen har vært en rød tråd i norsk oljepolitikk.

– Vi leverer selve kjernen i det grønne skiftet. Vi bidrar ikke bare til å gjøre ting grønt og rent. Teknologien vår sørger også for at strøm og batterier kan være like sikkert på oljeinstallasjoner som på flytende havvind, sier Eide.

Blue Logic har opparbeidet seg en stor produktportefølje gjennom de seneste ti årene. Bedriften har også bygget opp en betydelig utleieavdeling.

– Vi kaller oss en «one stop shop» for hydrauliske, elektriske og mekaniske koblinger samt annet materiell for alle typer grønn utnyttelse av havrommet. Vi har 300 ulike kunder som innbefatter hele spekteret fra Equinor ned til enmannsverkstedet på hjørnet, opplyser Eide.

– I tillegg til olje og gass jobber vi innenfor havvind. På radaren og etterhvert også på kundelisten har vi også undersjøisk mineralleting og -utvinning, legger han til.

Forventer voldsom vekst

Før påske var pågangen stor. Etter påske har det roet seg, men kortsiktige prosjekter og leveranser går som normalt. 

– Vi er mer bekymret for hvordan høsten 2020 og utover blir. Større oljeselskaper varsler om kutt i investeringer og redusert omfang på prosjekter. Det kan resultere i mindre jobb for oss, sier Eide.

I fjor økte omsetningen med 80 prosent. Budsjettet for 2020 lyder på 100 millioner kroner. 

Den langsiktige utviklingen er imidlertid ikke Eide i tvil om.

– Trådløs lading er i voldsom vekst, både over og under vann. Bransjeprognosene går ut på at trådløs lading skal øke med mellom 25 og 35 prosent årlig fremover, og det er helt realistisk at vi kommer til å ha tilsvarende vekstrater, minst, sier han.

Blue Logic

(Mill. kr)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter7038,8
Driftsresultat-−2,8
Resultat før skatt4−3,5
Årsresultat-−2,5

Eiere: Helge Sverre Eide (33,3 %), Eirik Kloster Jacobsen (33,3 %), Lars Gunnar Hodnefjell (33,3 %).

De kommende to–tre årene er planen å fortsette produktutvikling i selskapet Blue Logic.

– Strategien vår er at Blue Logic skal være et sted for kreativ produktutvikling, og når vi tar verdenspatenter på koblinger vil vi kunne spinne det ut som egne, separate selskaper, sier han.

– Hvordan skal dere finansiere ekspansjonen?

– Vi har ikke behov for kapital akkurat nå, men vi holder kontakt med ulike typer kapitalmiljøer. Vi kan fort trenge 20–30 millioner kroner på kort varsel hvis noen av de pågående aktivitetene slår til, og for denne typen teknologi trenger man kapital før man får omsetning, svarer han.

– Hvilke mørke skyer ser du i horisonten?

–Det er et par store selskaper jeg muligens er redd for, for de kan bli frustrerte på et lite selskap som danser i matfatet. På et tidspunkt kan de ønske å skvise oss ut, og da må vi bare være best, sier han.

Helge Sverre Eide
Eirik Kloster Jacobsen
Lars Gunnar Hodnefjell
Oceaneering International
Ifokus Engineering
oceaneering
Eelume
undervannslading
grønt skifte
Nyheter
Teknologi