Tror på fortsatt høye Finn-marginer

Selv om coronaviruset tynger markedsplassene til Schibsted, regner selskapet med at EBITDA-marginen vil holde seg på mellom 40 og 45 prosent i år for Finn.no.

BLE SLÅTT: Schibsted leverte en EBITDA på 700 millioner kroner i første kvartal, mens analytikerne ventet 785 millioner kroner på forhånd. Her konsernsjef i Schibsted, Kristin Skogen Lund. Foto: Iván Kverme
Teknologi

– Det er ingen tvil om at første kvartal et preget av at vi de to siste ukene i mars ble veldig påvirket av coronakrisen, både på annonseinntekter og innenfor våre markedsplasser, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund i Schibsted.

Onsdag la Schibsted frem et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 700 millioner kroner, ned fra 856 millioner kroner i tilsvarende periode i fjor. Analytikerne ventet til sammenligning et driftsresultat på 785 millioner kroner, ifølge Infront Data.

Hvis man ekskluderer Adevinta fra tallene, var EBITDA på 285 millioner kroner i første kvartal, ned 32 prosent fra i fjor. Inntektene kom inn på 3 milliarder kroner, som er en nedgang på 2 prosent.

– Selv om inntektene samlet er ned, er bildet litt delt. Det er fortsatt mange av virksomhetene våre som greier seg veldig bra, men de greide ikke å veie opp for bortfallet av annonseinntekter i første kvartal, sier Skogen Lund.

Onsdag ettermiddag var Schibsted-aksjen opp 1,1 prosent til 213,80 kroner.

Vekst i Sverige

Schibsteds viktigste inntektskilde er Nordic Marketplaces, som blant annet omfatter Finn.no og svenske Blocket. I første kvartal omsatte forretningsområdet for 743 millioner kroner, opp 3 prosent sammenlignet med i fjor. EBITDA-marginen endte på 40 prosent.

I Norge (Finn.no) var omsetningsutviklingen flat, drevet av nedgang i jobb- og reisevertikaler på grunn av lavere volumer, men delvis oppveiet av vekst innenfor bil- og eiendomsvertikalene og i reklameinntekter. Blocket i Sverige hadde en vekst på 10 prosent i første kvartal, mye på grunn av vekst i bilvertikaler.

– Tallene for mars har bare en halv coronaeffekt, noe som gjør det litt vanskelig å sammenligne tallene. Likevel har eiendom og bil utviklet seg bedre i april enn i mars, mens jobb er svakere. I Sverige viser totalen en negativ utvikling, sier Schibsted-sjefen.

Schibsted

(Mill. kr)1. kv./201. kv./19
Driftsinntekter4.8184.576
EBITDA700856
Resultat før skatt-231514
Resultat etter skatt-385320

Fortsatt gode marginer

– Hvordan vil utviklingen bli fremover?

– Alt er veldig uoversiktlig nå, og jeg tror det er skummelt å ta noen ukers positiv utvikling og ekstrapolere at sånn blir det. Vi er forsiktige optimister, sier hun.

For 2020 er målet at Finn.no skal bidra med en EBITDA-margin på mellom 40 og 45 prosent, og noe lavere på Blocket.

– Er det realistisk?

– Ja, og ellers hadde vi ikke guidet på det. Kostnadsbasen i markedsplassene er fleksibel, sier hun.

Sikler på oppkjøp

Schibsted hadde ved utgangen av første kvartal en belåningsgrad på 0,6, og den rentebærende gjelden var bokført til i overkant av 2 milliarder kroner.

– Nå som prisingen på selskaper har falt, anser dere det som mer attraktivt å gjøre oppkjøp?

– Ja, og markedet byr på mange spennende muligheter. Det er likevel verdt å legge til at coronasituasjonen gjør ting uoversiktlig, og det kan være vanskeligere å beregne verdien av oppkjøpskandidater. Derfor blir det kanskje viktigere enn tidligere å være dyktig til å plukke de riktige selskapene, som ikke vil lide av viruset i lang tid, sier Skogen Lund.

I kvartalsrapporten fremkommer det at Schibsted skal redusere vekstinvesteringene fra 150 til mellom 85 og 95 millioner kroner.

– Det innebærer at vi nedjusterer satsingen i Lendo og kutter ut selskapets satsing i Polen, mens driften reduseres betydelig i Østerrike. Fremover kommer vi også til å være selektive på ventureinvesteringer, men det skal ikke stoppe opp, sier hun.

Kraftig annonsefall

Schibsted eier mediehus som VG, Aftenposten, Aftonbladet, Stavanger Aftenblad og Bergens Tidende. Til tross for høy trafikk under coronakrisen, falt inntektene med 5 prosent til 1,76 milliarder kroner i første kvartal. Annonseinntektene ble mest påvirket med et fall på 18 prosent.

Det bidro til at EBITDA for mediehusene kom inn på 39 millioner kroner, mot 120 millioner i tilsvarende kvartal i fjor. Nå skal Schibsted frem med sparekniven og kutte kostnader på 500 millioner kroner.

– Vi har allerede en plan på hvordan halvparten av dette beløpet skal spares inn, og vi mener vi kan redusere mye kost ved å hente ut synergier i måten vi er organisert på, ikke minst med hensyn til kompleksitet og fleksibilitet. I Aftonbladet i Sverige har vi allerede et eget program for å kutte kostnadene, siden det har vært et krevende annonsemarked i mange år, sier nyhetsdirektør Siv Juvik Tveitnes i Schibsted.

schibsted
Kristin Skogen Lund
Nyheter
Teknologi
Børs