Finn.no inn i «Netflix for kurs»

20 år etter at han startet Finn.no, vil Terje Seljeseth gjenta suksessen med videokursplattformen Videocation. I en ny emisjon er Finn.no kommet inn på eiersiden.

TROR PÅ NYTT EVENTYR: Styreleder Terje Seljeseth (t.v.) og adm. direktør Marius Olsen i Videocation vil ta et jafs av kurs- og konferansemarkedet og bli ledende på digitale videokurs. Foto: Eivind Yggeseth
Teknologi

Rundt tusenårsskiftet ledet Terje Seljeseth oppstarten av en av Norges største nettsuksesser – Finn.no. Nå vil han gjøre det på nytt med kurs- og læringsplattformen Videocation.

– De store, internasjonale teknologiselskapene dominerer det meste. Unntaket er helse og utdanning, som er et helt annet game og må tilpasses lokalt, sier Seljeseth.

Han er styreleder i selskapet. Sammen med adm. direktør Marius Olsen ønsker han å bygge en ledende norsk plattform for nettbaserte kurs og kompetanseutvikling.

Selv beskriver de Videocation som «Netflix for kurs» rettet mot privat- og bedriftsmarkedet. Innholdet består av videokurs om alt fra presentasjonsteknikk, GDPR, ledelse og likviditetsstyring – presentert av noen av landets fremste eksperter på fagfeltene.

Bedriftene betaler 99 kroner pr. ansatt pr. måned for å få tilgang til innholdet, og kursene kan gjennomføres hvor som helst.

Finn inn på eiersiden

Nå er også selskapet Seljeseth var med å starte kommet inn på eiersiden.

I en nylig emisjon gikk Finn.no – med Schibsted i ryggen  inn og tok 10 prosent av selskapet for en sum de ikke ønsker å oppgi.

Bakgrunnen for investeringen skal være selskapets satsing på læringsteknologi og videreutvikling av selskapets jobbportal, mens Videocation i første omgang drar nytte av Schibsteds markedsføringsmuskler.

– Finn.no ser et stort potensial innen EdTech-området, og Videocation har bygd opp en solid norsk plattform hvor kurs og kompetanseutvikling enkelt tilbys bedrifts- og privatmarkedet i en «Netflix-basert løsning», sier adm. direktør Christian Printzell Halvorsen i Finn.no i en pressemelding.

PRODUSERER SELV: Terje Seljeseth og Marius Olsen (t.h.) i Videocations produksjonsrom. Selskapets produksjonsteam henter inn eksperter på en rekke fagfelt til å lage 60 minutters videokurs for privat- og bedriftsmarkedet. Foto: Eivind Yggeseth

Norske videomilliarder

Videoteknologi er blant feltene hvor norske gründere har lykkes best. Som Finansavisen omtalte forrige måned, har norske gründere bygget videokonferanseteknologiselskaper verdt 35 milliarder kroner siden tusenårsskiftet. De største er Cisco-eide Tandberg, Acano og Pexip som nylig ble notert på Oslo børs.

Nevneverdige eksempler innen videobaserte kursplattformer er LinkedIn Learning, Masterclass og Codecademy, og Olsen mener potensialet i nettbaserte kursløsninger er stort, med henvisning til LinkedIns oppkjøp av Lynda.com i 2017 for 1,5 milliarder dollar.

Også Olsen mener det å satse lokalt i Norge har klare fordeler.

Det som skiller oss fra mange andre er at det er et behov for norske kurs, som gjenspeiler norsk kultur, jus og at kursene presenteres på norsk
Marius Olsen, Videocation

Selskapet har som mål å bli ledende i sin nisje. Med det ønsker selskapet å spise markedsandeler fra det tradisjonelle kurs- og kompetanseutviklingsmarkedet, som har fått et kraftig skudd for baugen som følge av coronakrisen.

– Det er mange trender som viser til at folk tar mer undervisning digitalt. Vi bruker mye video i opplæring, det er en miljødriver og det bidrar til å kutte kostnader, sier Seljeseth, og legger til:

– I tillegg er teknologien er på plass i dag. Digital opplæring er veldig mye bedre enn det som er der fra før.

Dobler innholdet

Plattformen inneholder pr. i dag rundt 70 timelange kurs. I løpet av året er planen å doble innholdet på plattformen, ifølge Olsen, som ikke ønsker å gå ut med selskapets månedlige repeterende inntekter (MRR).

Han ser en generell økning i etterspørselen etter kurs og videreutdanning som følge av coronakrisen, og selskapet vil å utnytte medvinden digitale løsninger nå har til å vokse.

– Planen er å ta en sterk posisjon og bli en betydelig spiller i markedet med vår modell, sier Seljeseth.

– Og bli en Finn.no for kompetanse og læring, legger Olsen til.

Videocation

  • Digital læringsplattform som utvikler, kvalitetssikrer og publiserer nettkurs for det norske bedrifts- og personmarkedet, samt offentlig sektor.
  • Etablert i 2015 av Sigbjørn Petter Eilertsen, Truls Paulsen, Even Bolstad og Terje Seljeseth. Marius Olsen leder selskapet.
  • Finn.no går nå inn med 10 prosent i selskapet. Gründerne sitter på aksjemajoriteten.
  • Selskapet omsatte i 2018 for 4,5 millioner kroner, med positiv bunnlinje.
Nyheter
Teknologi