Christian Gabrielsen vil bygge Blueye til å bli et lønnsomt selskap. Planen er overskudd i 2021

Droneprodusenten Blueye solgte norske undervannsdroner for 36 millioner kroner i fjor, men regner ikke med å tjene penger før neste år.

HAR SENDT UT 700 BLUEYE-DRONER: – Nå må vi bygge Blueye til å bli et lønnsomt og kommersielt selskap, sier Christian Gabrielsen, daglig leder i Blueye Foto: Anders Horntvedt
Teknologi

TRONDHEIM: – Coronapandemien skapte problemer, men den har også skapt noen muligheter. Med utstyr fra Blueye kan ingeniørene i oljeindustrien inspisere utstyr under havoverflaten, dele videoen på Teams og ta beslutninger i sanntid, sier Christian Gabrielsen (40), daglig leder i Blueye, som produserer undervannsdroner til proffmarkedet.

Med gründerne Erik Dyrkoren, Martin Ludvigsen, Erik Haugane og Christine Spiten som nøkkelpersoner startet Blueye opp som en spinoff fra NTNU i 2015.

Da var planen å selge droner til forbrukerne til en prislapp på rundt 20.000 kroner.

Etter flere år med utvikling ble dronene gradvis dyrere. 

Vi startet som leketøy, men nå er vi blitt et verktøy for de profesjonelle brukerne
Christian Gabrielsen, Blueye

– Man ville ikke gå på kompromiss med kvalitet og brukervennlighet, forklarer Gabrielsen.

Løsningen ble å gå proff: Målgruppen skulle ikke lenger være privatpersoner, men kunder innen maritim næring og lakseoppdrett.

Gikk fra 20.000 til 130.000 kroner

Det er en strategi som så langt har vist seg å være vellykket, hevder Gabrielsen. I fjor hadde selskapet en omsetning på 36,2 millioner kroner.

KLAR FOR BRUK: – Vi har bygget et produkt, fått det ut i markedet og høstet gode tilbakemeldinger fra kundene. Foto: Blueye Robotics

– 2019 ble vårt første ordentlige driftsår, med reell serieproduksjon og salg av utstyr, sier han. Det kommer etter mange år med utvikling, sier han.

700 droner ble sendt ut i fjor, til kunder i 35 land. Prisen ligger nå på rundt 130.000 kroner.

– Vi startet som leketøy, men nå er vi blitt et verktøy for de profesjonelle brukerne. Vi tilbyr tilgang til det som befinner seg under havoverflaten på en enkel måte. Der man tidligere ikke kom til eller måtte bruke dykkere kan man nå bruke en drone, sier Gabrielsen.

– Brukerens øye under vann

Fjernstyrte undervannsfarkoster med kameraer, også kalt ROV-er, har vært på markedet i flere år. 

– Vi har mange ROV-piloter som kunder, men målgruppen er også bransje som ikke har samme innarbeidede tradisjon for å bruke slike farkoster.

– Trondheim kommune bruker det til å inspisere drikkevannet for forsøpling, mens Hurtigruten bruker Blueye på sine ekspedisjonscruise. Vi åpner muligheter næringslivet ikke hadde før. Vi er brukerens øye under vann, reklamerer han.

Flere av de 19 ansatte ble permittert da coronaviruset fikk Norge til å lukke i mars. Nå er alle tilbake i jobb, og Gabrielsen mener pandemien også har åpnet muligheter som ikke fantes før.

– Kundene er blitt mer vant til å jobbe sammen mens de sitter på forskjellige steder. I løpet av april og mai kom vi inn i interessante dialoger om bruken av dronene våre, sier Gabrielsen.

Så langt har imidlertid ikke dialogene utløst noe skred av bestillinger.

– Markedet er fortsatt umodent. Men det er i vekst, og planen er å oppnå lønnsomhet i løpet av 2021, sier han.

Hentet 10 millioner kroner

Blueye hentet tidligere denne måneden 10 millioner kroner i ny egenkapital fra eksisterende aksjonærer. Emisjonen ble overtegnet med 35 prosent.

– Det er både gledelig og avgjørende for selskapets videre utvikling at aksjonærene stiller opp og tilfører selskapet 10 millioner i frisk egenkapital. Det gjør det mulig for styret og ledelsen å utvikle selskapet og intensivere salgsarbeidet framover, sier styreleder Erik Haugane (67) i en pressemelding.

Blueye Robotics

(Mill. kr)2019 (prognose)2018
Driftsinntekter36,26,5
Driftsresultat−16,8−20,5
Resultat før skatt−17,3−20,3
Årsresultat-−15,1

Haugane har jobbet i seismikk, olje og offshore i rundt 45 år. Han er tidligere sjef i Det norske oljeselskap og var i 2015 én av gründerne i Okea, som nå er notert Oslo Børs.

STYRELEDER: Olje- og offshoreveteran Erik Haugane. Foto: Iván Kverme

– Blueye knytter nå til seg et internasjonalt nettverk av forhandlere for å vokse videre. I tillegg har vi mange spennende utviklingsprosjekter i sikte. Med emisjonen på plass vil vi kunne realisere dem, sier Gabrielsen.

Eiere i Blueye Robotics

AksjonærAndel
Xi Pei11,6%
Erik Haugane11,0%
Chris Rynning8,0%
Eirik Dyrkoren7,8%
NTNU Technology Transfer5,6%
MP Pensjon4,4%
Leif-Arne Langøy4,4%
Eggs Garage3,5%
Martin Ludvigsen2,9%
Anton Ernst Tronstad2,4%
Christian Gabrielsen2,2%
Jens Otto Hoff2,2%
6AM Accelerator2,2%
Andre31,6%
Sum100,0%

Gabrielsen startet i Blueye i august 2017 som finansansvarlig, og han har tidligere jobbet innen corporate finance i SpareBank 1 Markets.

Daglig leder har han vært siden februar i år. 

– Hva kan ødelegge for dere nå?

– Vi har bygget et produkt, fått det ut i markedet og høstet gode tilbakemeldinger fra kundene. Nå må vi bygge Blueye til å bli et lønnsomt og kommersielt selskap. 

KRAFTIG PRISØKNING: Prislappen ble antydet å være 20.000 kroner. Nå er den gått opp til 130.000 kroner. Foto: Blueye Robotics

Det akkumulerte underskuddet siden 2019 er 69 millioner kroner.

– Vi må på samme tid jobbe med kostnader, motivere våre dyktige ansatte og investere i utvikling av ny teknologi. Det er en utfordrende og krevende jobb som krever stor innsats fra hele teamet, svarer han.

Dronene er utviklet i Trondheim med komponenter fra hele verden. Sammenstillingen var tidligere i Polen, men er nå flyttet hjem til Norge.

Blueye
christian gabrielsen
Erik Dyrkoren
Martin Ludvigsen
erik haugane
Christine Spiten
Nyheter
Teknologi