Reklamebransjen kaster seg over AI-verktøy

Coronakrisen har akselerert overgangen fra fysisk til nettbasert handel, og ført til en mer intensiv jakt på de beste digitale markedsføringsmetodene.

MER DIGITAL MARKEDSFØRING: Coronakrisen er bare den siste i en rekke hendelser som har bidratt til økt utrygghet hos kundene, og flere som foretrekker netthandel fremfor fysiske butikker. Salesforces hovedkontor i New York.  Foto: NTB Scanpix
Teknologi

Den siste «State of Marketing»-rapporten fra sky-giganten Salesforce er bruken av kunstig intelligens og andre digitale verktøy på full fart inn i reklamebransjen.

Siden 2018 har bruken av kunstig intelligens (AI) i markedsføring i Norden har økt med 137 prosent.

– Det vi hører fra markedsførere både i Norden og resten av verden er at innovasjon kommer til å bli både bransjens største oppgave og største utfordring i årene fremover, sier Frank Rombouts, nordisk ansvarlig for markedsløsninger i Salesforce.

Nye normaler

– Markedsførere legge nå planer for tiden etter en global krise. Det tvinger dem til å tenke nytt, både om strategivalg og kompetansebehov, sier Rombouts.

Undersøkelsen har intervjuet drøyt 7.000 markedssjefer globalt, hvorav 300 nordiske, og konkluderer med at måten virksomheter engasjerer kundene på er i sterk endring.

– Personlige og empatiske budskap blir viktigere i en tid som for mange føles utrygg og hvor de de må forholder seg til mange «nye normaler», hvorav coronakrisen bare er den siste, sier Rombouts.

Innovasjonskappløp

Men skal du skreddersy et nært og personlig budskap til noen, så gjelder det selvsagt å kjenne vedkommende best mulig.

Derfor pågår det en knallhard konkurranse for å finne nye metoder for å finne, samle inn og utnytte slik informasjon, og skyen har gjort at langt flere nå kan bruke de mest avanserte digitale verktøyene på markedet.

– Selv før corona-krisen inntraff var innovasjon en viktigste prioriteten til dagens markedssjefer, sier Rombouts.

– Bruken av kunstig intelligens har økt kraftig de seneste årene, og er for mange et helt essensielt verktøy i arbeidet med å samle inn og håndtere data, og bruke dem til å skreddersy et budskap.

Virtuelle reklamer

Frem mot 2030 venter markedssjefene at VR-teknologi (virtuell virkelighet) vil representere en av de største endringene i arbeidsdagen deres.

Det betyr at vi vil se mer av virtuelle tjenester som prøvekjøringer, kjøkkenplanleggere eller friluftsopplevelser, slik som blant andre Volvo, Ikea og The north Face har eksperimentert med.

– Man forventer at folk kommer til å leve mer og mer digitalt, og da må bransjen lære seg bedre metoder for å finner og konverterer kundene on-line, forklarer Rombouts.

markedsføring
salesforce
innovasjon
reklame
kunstig intelligens
virtual reality
Nyheter
Teknologi