Vinneraksje fikk EU-ja

EU gir ContextVision grønt lys til å selge teknologi som gjør at leger blir flinkere og raskere til å avdekke prostatakreft. Dermed steg en av vinneraksjene på Oslo Børs over 7 prosent.

ÅPNER NYTT MARKED: ContextVision er eksperter på bildeforbedring og analyse, men nå kan selskapet begynne å selge en helt ny programvare som ved hjelp av ny teknologi skal gjøre det mer effektivt å avdekke prostatakreft. Illustrasjonsfoto: NTB scanpix
Teknologi

ContextVision er i mål med det første produktet som skal gjøre det enklere og mer effektivt for patologer å diagnostisere pasienter med prostatakreft.

Covid-19 forhindrer at vi får gjennomført en del besøk og at salgsjobben muligens vil ta litt lenger tid
Fredrik Palm, ContextVision

Selskapet opplyser i en børsmelding at de har fått CE-merkestatus, hvilket betyr at produktet nå har fått grønt lys for klinisk bruk i EU.

– Jeg tror vi kommer til å se at digital patologi ganske raskt kommet til å bli et milliardmarked, sier Fredrik Palm, konsernsjef i ContextVision.

Europa først

I første omgang sikter selskapet seg inn mot strategiske partnere og distributører samt direktesalg til større sykehus, helseregioner, leger og laboratorier. Palm håper selskapet kan klare to–tre installasjoner i 2020, og at satsningen for alvor vil begynne å gi betydelige inntekter fra 2021.

– MILLIARDMARKED: Fredrik Palm, konsernsjef i Contextvision. Foto: Contextvision

– Covid-19 forhindrer at vi får gjennomført en del besøk og at salgsjobben muligens vil ta litt lenger tid, men vi har mulighet til å gjøre installasjoner uten å være fysisk til stede hos kunden, sier Palm.

– Vi har allerede nær dialog med et antall patologilaboratorier i digitaliseringens fremkant, både i Sverige, Frankrike, og Spania, fortsetter han.

– Hvordan ligger dere an med godkjennelser i USA og Asia?

– De markedene vil vi komme i gang med de kommende årene. Prosessen med å få godkjennelse for bredt salg USA er også en omfattende jobb, men vi allerede i dag mulighet til å gjøre tester på individuelle laboratorier som kan føre til salg av produktet til enkeltstående amerikanske kunder, sier Palm.

– Patologene er ekstremt belastet og vi hjelper dem med å øke produktiviteten og presisjonen, men for å se en høy omsetning fra digital patologi er vi avhengig av at helsesektoren digitalisering og der er Europa med særlig Norden og Benelux langt fremme, sier Palm.

Blir bedre ved bruk

En mindre studie selskapet har gjennomført viste at deres algoritme er like god til å avsløre mistenkelig kreft som patologene, i tillegg klarer den også å finne områder med kreft som patologene ikke får med seg. Programvaren og algoritmene vil hele tiden forbedres etter hvert som bruken øker og datagrunnlaget blir bedre.

Bare i USA er det ventet at de vil mangle 6.000 patologer i 2030
Fredrik Palm, Contextvision

Erfaringer med prostatakreft viser at en behandling høyst sannsynlig etterfølges av alvorlige komplikasjoner, derfor er det utrolig viktig at sykdommen oppdages på et tidlig stadium. I tillegg til at tiden det tar å få en diagnose kortes ned, vil patologenes grunnleggende nivå økes når de får hjelp av kunstig intelligens.

Det er også mangel på patologer, ifølge Palm.

– Bare i USA er det ventet at de vil mangle 6.000 patologer i 2030, noe som skyldes at det er krevende å rekruttere nok spesialister til dette fagfeltet, sier Palm, og fortsetter:

– Samtidig øker hele tiden antall tester som gjennomføres og det blir flere prostatakrefttilfeller i takt med at befolkningen blir stadig eldre.

Det har tatt tid og ressurser med å få godkjennelsen i havn, ifølge ContextVision-sjefen.

– Vi har hatt alle de normale utfordringene med mange tester for å vise at produktet er holdbart og robust for klinisk bruk i stor skala. I tillegg har bruken av algoritmer gjort at godkjennelsen er mer omfattende, men det er ingenting som vi ikke har vært forberedt på, vi har mer enn 35 års erfaring med å utvikle programvare for bildebehandling og bildeanalyse, sier Palm.

Vinneraksje for Jordanger

ContextVision har vært en av de aller beste aksjene på Oslo Børs i 2020. Kursoppgangen er hittil å år på 136,5 prosent etter at aksjeverdien økte med over 14 prosent mandag ettermiddag. 

Hovedaksjonær er Magne Jordanger som har i en årrekke sittet med aksjemajoriteten i teknologiselskapet som har spesialisert seg på medisinsk bildebehandling. Jordanger eier rundt 30 prosent av ContextVision, som nå har en børsverdi på over 1,9 milliarder kroner.

STORAKJSONÆR: Investor Magne Jordanger (t.v.) eier rundt 30 prosent av ContextVision. Her fra Norsk Derby på Øvrevoll. Foto: NTB scanpix

Kapital anslo i fjor høst at Jordanger hadde en formue på 3,5 milliarder kroner, en formue som blant annet stammer fra hotell- og kjøpesentervirksomhet og det britiske kredittopplysningsselskapet CreditSafe.

Contextvision

  • Et medisinsk teknologi- og programvareselskap som spesialiserer seg på bildeanalyse og kunstig intelligens.
  • Selskapet er markedsleder innen bildeforbedring og er programvarepartner til ledende produsenter av medisinsk bildebehandling over hele verden.
  • Teknologien hjelper leger med å tolke medisinske bilder nøyaktig, et kritisk grunnlag for bedre diagnostisering og behandling.
  • Det første produktet som støtter diagnostisering av prostatakreft lanseres i 2020.
  • Notert på Oslo Børs siden 1997.
  • Største aksjonær, med 29,1 prosent av aksjene, er den norske investoren nordmannen Magne Jordanger.
contextvision
magne jordanger
digitalisering
patologi
prostatakreft
børsvinner
helseteknologi
Nyheter
Teknologi
Børs