Tandberg-avhoppere med skarp USA-vekst

Vekst i det amerikanske videokonferansemarkedet doblet Synergy Skys resultat i fjor. Og mer skal det bli.

RIR BØLGEN: Videokonferanseselskapet Synergy Sky hadde et godt år i fjor, og venter enda større etterspørsel i år. Fra venstre: Ståle Reitan, daglig leder, Eivind Larsen, gründer og Vemund Waksvik, markedsansvarlig. Foto: Torgeir Kveim Sti
Teknologi

Synergy Sky er en av flere avleggere startet av tidligere Tandberg-ansatte som de seneste årene har gjort det sterkt innen videokonferanseteknologi. Ulikt fra videokonferanseselskapene Huddly og Pexip, som satser på smarte konferansekameraer og tekniske utfordringer under panseret, bryr Synergy Sky seg mest om sluttbrukeren.

Videokonferanseselskapet endte med et årsresultat på 10,7 millioner kroner i 2019, en dobling fra året før.

– Vi selger en software som er veldig populær. Ved å øke omsetningen, så økte vi marginen, sier Ståle Bjørnerud Reitan, daglig leder i Synergy Sky.

Synergy Sky

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter39,724,6
Driftsresultat11,56,3
Resultat før skatt11,66,3
Årsresultat10,75,4

Sterk USA-vekst

Synergy Sky jobber med å få de drøyt fire millioner ulike videokonferanseløsningene som tilbys rundt i verden til å snakke med hverandre. Selskapets løsninger selges ofte gjennom teknologiparter og IT-konsulentselskaper som Atea.

Reitan forklarer at selskapet har hatt en vekststrategi over flere år, som kastet spesielt bra av seg i 2019.

– Det amerikanske markedet vokste mer enn det europeiske i fjor, sier Reitan.

I fjor kom 95 prosent av inntektene fra programvarelisenser fra utlandet, i all hovedsak USA.

Selskapet har et kundeforhold til rundt 30 av selskapene på Fortune 500-listen, deriblant Dell EMC.

Synergy Skys norske regnskapstall gjenspeiler hovedsakelig den norske virksomheten, men innbefatter også deler av tallene fra den amerikanske divisjonen, gjennom internkjøp.

– Den amerikanske virksomheten må kjøpe av det norske, sier Reitan.

Milliardprising

Gitt de seneste fem månedene med coronakrise skulle en tro at Synergy Sky går mot et toppår i 2020. Det er imidlertid svært begrenset med info Synergy Sky vil gå ut med om 2020-tallene, etter at den svenske investoren Håkan Roos ble ny hovedaksjonær i mai.

– Generelt sett, så har coronakrisen tvunget de fleste til å tenke annerledes. Vi ser at mange nå har tatt videomøter i bruk, sier Reitain om året så langt.

Gjennom RoosGruppen fikk Synergy Sky 70 millioner kroner i ny kapital. Reitan forteller at kapitalen skal brukes til å følge opp etterspørselen selskapet har opplevd det seneste halve året.

– Vi har ansatt over hele linjen i forbindelse med salg, markedsføring og utvikling, sier Reitan.

Synergy Sky har ikke ønsket å kommentere hvilken pris Roos fikk kjøpe seg inn på i mai. Legger man til grunn en pris/salg-multippel på 15, nærmer verdien seg én milliard kroner. Det er samme multippel som Pexip gikk på børs til.

Tandberg-arv

Reitan og Eivind Larsen startet Synergy Sky som konsulentselskap i 2008, men innså etter få år at pengene lå i å selge egen programvare. Kollegiet er ingeniørtungt og består av flere tidligere ansatte som fortsatt holder Tandberg-kulturen i hevd.

Selskapet hentet 9 millioner kroner i en emisjon i 2013, og har tjent penger siden den gang.

synergy sky
tandberg
acano
pexip
cisco
videokonferanse
coronakrise
Nyheter
Teknologi