<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Skal lokkes tilbake med «berøringsfritt kontor»

Siemens og Salesforce henter inspirasjon fra berøringsfri handel, og lanserer det berøringsfrie kontor for en tryggere arbeidsplass etter pandemien.

    Publisert 26. juli 2020 kl. 20.09
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 460 ord
    DIGITAL AVSTAND: Salesforce-hovedkvarteret Salesforce Towers i San Francisco gjenåpnet 1. juli, og blir den første bygningen som tar i bruk de nye digitale smittevernløsningene. Foto: NTB Scanpix

    De to IT-kjempene Salesforce og Siemens slår sine pjalter sammen for å adressere spørsmålet som holder mange bedriftsledere våkne for tiden: hvordan vende tilbake til normal drift så raskt som mulig, uten å sette de ansattes liv og helse på spill.

    De mener svaret ligger i en kombinasjon av Salesforces handels- og kundeekspertise og Siemens` smart-teknologi.

    Tillit er avgjørende

    Verdens nasjoner forsøker sakte å slakke på sine corona-restriksjonene, o mange av oss har begynt å lengte etter mer normaliserte tider da vi endelig kan forlate kjøkkenbordet til fordel for den gode gamle kontorpulten.

    Men i mangelen på en fungerende vaksine, er det også tydelig at verdens arbeidssteder må gjøre noen radikale endringer for å kunne få arbeiderne trygt tilbake i en tilnærmet normal drift. Blant de mest presserende spørsmålene er hvordan man skal hjelpe folk til å holde trygg avstand og overholde smittevernsregler i en kompleks og mobil arbeidshverdag.

    Salesforce og Siemens mener at de, ved å kombinere sine respektive områder av IT-ekspertise, har en perfekt match for å lage teknologiske løsninger som kan hjelpe bedrifter med å verne de ansatte mot smitte, selv i et tilnærmet normalt arbeidsmiljø.

    — En absolutt forutsetning for å lykkes med gjenåpning er at de ansatte har tillit til at du som arbeidsgiver klarer å beskytte dem på en god måte, skriver Siemens-sjef, Roland Busch i en pressemelding om den konsoliderte satsningen.

    Berøringsfri jobb

    Sentralt i satsningen er en nyutviklet applikasjon kalt «Berøringsfritt kontor» som skal hjelpe virksomheten med å overholde sosial avstand, ved å administrerer adgangskontroll, bestiller heiser, booker møterom og mye annet via en app på mobilen, samt varsle om det skulle bli opphopning av folk på enkelte steder.

    Salesforce er i dag markedsledende innen handels- og kunderelasjonsløsninger, mens Siemens på sin side har en omfattende portefølje av IoT-løsninger for smarte byer, drift av smarte bygg og infrastruktur.

    Forskjellen er at teknologien ikke brukes til å analysere kunders kjøpemønstre eller å styre selvkjørende busser, men derimot til å orkestrere medarbeidere, prosjekter, administrasjon, kommunikasjon, møteromsreservasjoner og utstyr, samt alle de andre ingrediensene som inngår i et normalt fungerende arbeidsmiljø.

    Ved å analysere de dataene appen samler inn, vil løsningen samtidig fungere som en superlokal og effektiv kontaktsporings-app som gir ledelsen et effektivt verktøy ved et smitteutbrudd.

    Digitaliseringsbonus

    I tillegg til den primære smittevernoppgaven tror de to utviklerne at løsningen også vil hjelpe virksomheter til å komme i gang med sine digitaliseringsplaner.

    «Covid19-epidemien har vist oss at helse og sikkerhet er nødt til å ha en sentral plass i den digitale transformasjonen. Dette handler ikke bare om smittevern, men om å gi virksomheter et fleksibelt rammeverk av smarte, raske og datadrevne verktøy som kan hjelpe dem med å skape et bedre og tryggere arbeidsmiljø i fremtiden», skriver selskapene i pressemeldingen.

    Siemens smart-teknologisenter i Sveits og Salesforce-hovedkvarteret i San Francisco blir de første anleggene til å implementere den nye løsningen.