Huddly har steget 309 prosent siden årsskifte og sikter nå mot Merkur Market

Siden årsskiftet har Huddly gitt en avkastning på 309 prosent i gråmarkedet, mens verdiene i Pexip «bare» er opp 94 prosent. Nå ønsker videokonferanseselskapet å gå på børs.

VIND I SEILENE: Konsernsjef Stein Ove Eriksen i videokonferanseselskapet Huddly drar nytte av hjemmekontor. I andre kvartal omsatte selskapet for 84 millioner kroner, etter en vekst på 88 prosent. Foto: Odin Teigland
Teknologi

Videokonferanse er «hot» som aldri før og hjemmekontor har gjort at nesten samtlige arbeidsplasser har tatt i bruk verktøyet for å holde hjulene i gang under coronakrisen.

Mens de fleste øynene er rettet mot Oslo Børs' noterte Pexip, finnes det flere investeringsmuligheter for trendfokuserte investorer. OTC-noterte Huddly leverer videokonferanseutstyr og programvare for konferansemøter.

Selv om Pexip er et rent softwareselskap, mens Huddly leverer software kombinert med hardware, prøver vi oss på en sammenligning, siden begge selskapene opererer i segmentet videokonferanse. 

Siden årsskiftet er Pexip-aksjen opp 94 prosent, hvorav deler av kursutviklingen kommer fra tiden før børsnoteringen. Det høres kanskje mye ut, men hold fast i hatten. 

Huddly har til sammenligning eksplodert i gråmarkedet og er i skrivende opp 309 prosent siden årsskiftet. Aksjen omsettes for 143 kroner, noe som priser egenkapitalen til 1,7 milliarder kroner.

– Vi jobber med å gjøre de riktige tingene, så får markedet bestemme prisingen. Jeg er ikke så opptatt av å følge med på aksjekursen, sier konsernsjef Stein Ove Eriksen i Huddly.

Børsnotering i vente

I onsdagens andrekvartalsrapport avslører selskapet at det ønsker å notere aksjene på Merkur Market i løpet av neste kvartal til neste år, eller kanskje før.

– Det er et naturlig steg videre, siden vi nå er notert i gråmarkedet. Der får vi tilgang på en bredere aksjonærbase, slik at store institusjonelle investorer kan bli med, sier Eriksen.

Han er fjerde største aksjonær med aksjer priset til snaut 100 millioner kroner. På eiersiden finner man også stålgrossist Leif Hübert, Einar Andreas Staff, Rasmussengruppen, Wilhelmsen-familien, Torstein Tvenge og Lars Nilsen.

– Hvordan er investorinteressen?

– Den er god og vi får mange gode tilbakemeldinger.  Det er en utrolig spennende tid for videokonferanse. Før coronaviruset var bransjen i sterk vekst, men nå har det tatt helt av, sier Eriksen.

Før coronaviruset var bransjen i sterk vekst, men nå har det tatt helt av
Stein Ove Eriksen, konsernsjef

Huddly

(Mill. kr)2. kv./202. kv./19
Driftsinntekter84,044,7
EBITDA36,06,8
Resultat etter skatt23,6−2,7

Kraftig vekst

Ikke akkurat uventet leverte Huddly knallsterke regnskapstall i andre kvartal. Omsetningen vokste med 88 prosent til 84 millioner, mens driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) kom inn på 36 millioner kroner. 

Til sammenligning var EBITDA på snaut 7 millioner kroner i samme periode i fjor. Helt nederst i regnskapet sto det igjen 23,5 millioner kroner.

– Vi er veldig godt fornøyd med resultatene i andre kvartal, hvor vi har fått uttelling for et målrettet langsiktig arbeid med våre distribusjonspartnere. Hjemmekontor-pakken har fått god mottagelse og i utdanningssegmentet selger vi godt, sier Eriksen.

I løpet av kvartalet fikk Huddly på plass en Microsoft-sertifisering av Huddly IQ, og nå lanserer selskapet Canvas, som skal få whiteboard-tavler inn i videokonferanse.

Venter marginfall

Nå guider selskapet en omsetning på mellom 300 og 360 millioner kroner i inneværende år. Hvis man antar at fordelingen av inntektene mellom første og andre halvår blir lik som i fjor, kan investorene imidlertid forvente en omsetning på 380 millioner kroner.

– Vil dere greie å holde samme veksttakt fremover?

– Vi jobber så hardt vi kan for å greie det. Hvor raskt det vil gå får tiden vise, men vi skal gjøre vårt beste for å slå til på de vekstmulighetene vi ser, sier konsernsjefen.

I andre kvartal fikk Huddly en bruttomargin på 59 prosent, opp fra 50 prosent i samme periode året før.

– Bruttomarginen vil variere fra kvartal til kvartal. Når vi får inn nye distribusjonspartnere vil marginen falle litt på kort sikt, før den etterhvert stiger igjen. I andre halvår forventer vi et lite marginfall, sier han.

huddly
pexip
Nyheter
Teknologi
Børs