Svensk fond kjøper lite norsk IT-selskap for å markedsføre teknologien internasjonalt

Nordisk teknologifond gjør sin debut i Norge, og kjøper to tredeler av den norske IT-raketten Kanari.

HOLDER OVERSIKT: Gründerne Philip Duns (t.h.) og Michael Breen utgjør ledelsen i det raskt voksende IT-selskapet Kanari, som nå starter den internasjonale satsningen med svenske eiere i ryggen. Foto: Grunde Grimstad
Teknologi

Det Stockholm-baserte eierfondet Adelis Ehar rundt 10 milliarder svenske kroner under forvaltning, og har kjøpt seg inn i flere nordiske teknologibedrifter de seneste årene.

Nå har private equity-fondet gjort sin første investering i Norge ved kjøpet av to tredeler av aksjene i det lille men (i B2B-markedet) velkjente, IT-selskapet Red OceanTechnology, som i dag skifter navn til «Kanari».

Günderne i selskapet har bygd en skybasert tjeneste som gir bedrifter en fullstendig oversikt over sine komplekse IT-systemer, og selskapet har en solid rekke av landets største virksomheter på kundelisten.

Selskapet har blant annet fått en stor del av æren for at DNBs nettbank har langt mindre negative pressedekning de seneste årene.

System i systemene

IT-systemene til store industrikonsern har med årene vokst voldsomt i kompleksitet så de snart kan konkurrere med globale værsystemer.

Det før så håndfaste intranettet med server i kjelleren er i dag byttet ut med hybrid-skyer, mobile arbeidsløsninger, systemer for personal, økonomi, produksjon og andre spesialfunksjoner, og på toppen av det hele en bråte av del- og underleverandører av skyer, apper og SaaS-tjenester.

Det kan fort bli uoversiktlig – og dyrt, når det oppstår propper som hemmer den daglige produksjonen og underleverandørene bare skylder på hverandre.

– Vi kan se feil som kommer til å skje mellom 5 og 20 minutter før de skjer ved å oppdage avvik i systemene, og avverge dem før kunden har merket at de er der, sier daglig leder i Kanari, Philip Duns.

Liten konkurranse

Philip Duns som har hatt ansvaret for salgs-biten er siviløkonom fra BI med bakgrunn fra Hydro og IT i flere amerikanske selskap frem til 2011. Michael Breen har IT-bakgrunn og har hatt mest fokus på den tekniske utviklingen og strategien, men rollefordelingen har vært flytende og begge har hatt flere roller i selskapet.

– Det vi gjør er kort forklart at vi lager en full oversikt for ledelsen over IT-aktiviteten i virksomheter, som blir stadig mer komplisert. Vi ser på oss selv som en spesialleverandør innen spesialtjeneste innen feltet management service, sier Duns.

– Det er jo et ganske rart område. Vi har ikke oppdaget noen konkurrenter foreløpig.

Slår på lyset

– Hvert år kjøpes det enorme mengder ny programvare i norsk næringsliv, men langt fra alle oppnår den ROI-en som står oppgitt på esken, forklarer Breen.

Det er her Kanari kommer inn, og kartlegger hvordan de nye systemene fungerer sammen med alt det andre IT-remediene, og hvor problemene sitter.

– De fleste har liten innsikt i hvor effektivt IT-systemene deres fungerer sammen. Vi kommer heller ikke med en ferdig løsning på alle problemene. Men vi slår på lyset, og gir ledelsen et verktøy til å se hvor problemene sitter.

Selskapet utvikler noe programvare selv, men hovedsakelig består verktøyene av en stor portefølje av ekstern programvare som skreddersys til den enkelte kundens behov.

Uavhengig IT-revisor

– Det finnes knapt noen med CEO-tittel i dag som ikke regner IT som en kritisk del av driften. Spør du dem hva de ønsker seg mest, står stabilitet veldig høyt på ønskelisten, sier Breen.

– Vårt hovedmål er å bidra med stabilitet, høyere produktivitet og ikke minst å gjøre dataene om nettverket tilgjengelig for analyse.

Selskapet gjør kun dette, og tilbyr ingen andre driftstjenester eller utvikling.

– Vi ønsker å ha en mest mulig uavhengige stillingen fordi vi på en måte fungerer som en IT-revisor som sørger for at alt går rett for seg.

– Hvis antall konkurrenter er så begrenset, hvorfor begrense seg til Norden?

– Det er utvidelse til Norden som er stategien nå. Men kommer det forespørsler fra andre regioner, noe vi regner med, er vi selvsagt ikke fremmede for det, sier Lene Sandvoll Stern i Adelis.

Sikter høyt

Ugenert nok har selskapet valgte selskapet en strategi om å selge primært gå etter de virkelig store kundene.

Den forretningsmodellen ser ut til å fungere bra. På kundelisten står i dag selskap om Equinor, DNB, «en større svensk kleskjede» samt en rekke andre kunder innen bank og finans, industri, retail og andre bransjer.

Selskapet har gått fra en inntjening på 63 millioner kroner i 2016, doblet til 130 millioner i 2019, og regner med å passere 170 millioner i 2020.

– For rundt halvannet år siden innså vi at vi vokste såpass fort at vi kanskje trengte profesjonell hjelp. Adelis er en veldig god match: de er spesialiserte innenfor IT, har nordisk fokus og forstår hva vi driver med, sier Breen.

FØRSTE I NORGE: Lene Sandvoll Stern i det svenske private equity-fondet Adelis Equity Partners. Foto: Adelis
digitalisering
nettverk
teknologi
dnb
equinor
h&m
Nyheter
Teknologi