Vow rapporterte inntekter på 248 millioner kroner for første halvår 2020, en vekst på 37 prosent fra samme periode i 2019.
Inntektene inkluderer ETIA, selskapet Vow kjøpte opp i fjor, som bidro med 48 millioner kroner. Vow reelle vekst endte dermed på 200 millioner kroner, opp fra 181,3 millioner i 2019.
Resultatet før skatt var 35 millioner kroner, opp fra 20 millioner kroner i første halvår 2019, og ordrereserven var ved utgangen av juni på 989 millioner kroner.
Driftsresultat kom på 14,1 millioner kroner i årets første seks måneder.
– Cruiseindustrien forbereder seg på de langsiktige effektene av pandemien, så det er forretningsområdene Projects og Aftersales, som primært har kunder innen cruise, som er de viktigste årsakene til de sterke resultatene, sier Henrik Badin, adm. direktør i Vow.
Tredelt resultat
Vow deler selskapets inntjening i tre segmenter: Projects, Aftersales og Landbased.
Bakt inn i Projects tall er tallene til ETIA, på 48 millioner kroner. Fjerner vi tallene til ETIA er inntjening i Projects på 112,1 millioner kroner mot 121,7 millioner i 2019.
Aftersales har blitt påvirket av coronakrisen og endte på 39,7 millioner i inntekter, mot 59,6 millioner i fjor. Det er ned 33,4 prosent.
Forretningsområdet Landbased hadde bruttomarginer på nivå med cruisevirksomheten, men EBITDA for segmentet var negativ på grunn av økte kostnader knyttet til styrking av organisasjonen for vekst.
Badin forteller at selskapet har fått flere kontrakter for fullskala landbaserte anlegg som vil produsere fornybar energi og gjøre avfall om til verdifulle ressurser.
– Disse kontraktene er inngått med kunder i industrivertikaler der vi ser betydelig potensial for vekst, sier Badin.
Vow
(Mill. kr) | 1H/20 | 1H/19 |
Driftsinntekter | 247,8 | 181,3 |
Driftsresultat | 14,1 | 18,5 |
Resultat før skatt | 34,8 | 20 |
Resultat etter skatt | 27,1 | 15,3 |