Superoffice åpner lommeboken for første gang på 13 år

Superoffice gjør sitt første oppkjøp på 13 år. Med nye eiere ser programvareselskapet etter kandidater som utvider produktporteføljen.

GJØR OPPKJØP: Et halvt år etter at Superoffice og Gisle Jentoft fikk nye eiere i det danske PE-selskapet Axcel gjør programvareselskapet et oppkjøp i Nederland. Foto: Superoffice
Teknologi

– Vi har benyttet månedene etter at vi fikk nye eiere til å jobbe med utviklingsplanen for de neste fem år. Det er ambisiøse mål som handler om aggressiv vekst på topp- og bunnlinje og det er stor vilje til å investere, sier Gisle Jentoft, konsernsjef i Superoffice.

De er villige til å investere og handler raskt, dermed kan vi gjøre ting på egen kjøl som tidligere har vært vanskelig å få til
Gisle Jentoft, Superoffice

Det er gått fem måneder siden det danske PE-selskapet Axcel kjøpte det norske programvareselskapet. Prisen er ikke offentliggjort, men trolig måtte danskene ut med opp mot én milliard norske kroner.

Etablert i økosystemet

Nå gjør Jentoft og resten av Superoffice-teamet sitt først oppkjøp på 13 år når de overtar det nederlandske selskapet InfoBridge, et selskap som har spesialisert seg på å utvikle programvare i Superoffice økosystem.

– Vi kjøper et selskap vi kjenner godt. Det er et selskap med over ti utviklere som har vært med i økosystemet vårt rundt skyløsningen en stund og som har bidratt til å utvide porteføljen vår, sier Jentoft.

– Med Axcel har vi fått et profesjonelt team som bidrar med strategisk utvikling av selskapet. Som en del av dette har vi også tilgang til eksterne konsulenter som bidrar med å analysere konkurrenter og markedet. De er villige til å investere og handler raskt, dermed kan vi gjøre ting på egen kjøl som tidligere har vært vanskelig å få til, fortsetter han.

Superoffice har i likhet med resten av programvareindustrien gjennomført en omstilling fra abonnement til skytjenester de seneste årene. I det norske IT-selskapet med rundt 6.000 kunder har over 60 prosent gått fra å kjøpe programvaren på tradisjonelt vis til å få CRM-løsningen som skytjeneste. Godt over 90 prosent av de nye kundene velger i dag skyen.

Det finnes i dag over 100 apper som kan kjøpes og lastes ned i Superoffice appstore. InfoBridge har blant annet spesialisert seg på løsninger for synkronisering mellom Superoffice og kalender systemer. Ut over dette er også standardløsninger for dypere markedsføringsfunksjonalitet, rapportering og forretningsanalyse, digital signering samt integrasjoner mot de vanligste økonomisystemene tilgjengelig.

– InfoBridge og andre utviklere bidrar til at kundene våre får mer forretningsmessig effekt og verdi av programvaren, sier Superoffice-sjefen.

Tømmer ikke kontoen

De seneste årene har Superoffice vokst organisk. Forrige oppkjøp var oppkjøpet av eJournal helt tilbake i 2007. I dag utgjør dette selskapet kundesupportavdelingen i Superoffice.

Superoffice tømmer ikke kontoen med oppkjøpet, InfoBridge omsatte for rundt 20 millioner kroner i 2019 og tjente rundt 9 millioner kroner. Mye tyder også på at det ikke blir 13 år til neste oppkjøp.

– Vi ser på teknologiselskaper som passer med våre løsninger og som utvider produktporteføljen. I tillegg vil vi se på selskaper som styrker vår evne til å ta markedsandeler, sier Jentoft.

Superoffice endte fjoråret med en omsetning på 450 millioner kroner og fikk et resultat før skatt på 63 millioner kroner. Veksten var på 8 prosent i 2019.

– Vi skal konsentrere oss om markedene vi allerede er i, det vil si Skandinavia der vi har 70 prosent av omsetningen, sier Jentoft, og fortsetter:

– Det er gode vekstmuligheter i de markedene, vi ser for eksempel at penetrasjonen av CRM-løsninger i markedet for mellomstore bedrifter er på rundt 50 prosent. Det er altså en stor tilgjengelig oppside på CRMområdet og vi skal ta en hyggelig andel, det gjelder også i Tyskland og Nederland.

Møter gigantene

Markedet for kundestøttesystemer er en enorm bransje der amerikanske Salesforce og Microsoft kniver om de største kundene. Gigantene har også løsninger mot mellomstore bedrifter som Jentoft må konkurrere mot.

– Både Salesforce og Microsoft bidrar til at oppmerksomheten rettes mot CRM-markedet. Alt i alt synes jeg vi gir dem bra konkurranse, sier han.

– Den store forskjellen mellom dem og oss er at i deres CRM-leveranser utgjør implementeringen ofte er en vesentlig del av totalkostnaden, mens vi og våre partnere er mer opptatt av standardisering og lavere kostnader, sier Jentoft.

Ifølge Jentoft ligger Superoffice allerede godt an til å nå 2020-målene.

– I deler av markedet, som for eksempel innen reiseliv, er det naturlig nok er vanskelig på grunn av Covid-19. Enkelte bedrifter er også mer forsiktige med investeringene, men samtidig er det mange kunder som har oppdaget at de må ha bedre kontroll på kunder og kundeopplevelser spesielt i disse tider, sier Jentoft.

Superoffice

  • Programvareselskap startet av Une Amundsen i 1990. Ble børsnotert i 1997, men kjøpt av børs i 2008.
  • Leverer CRM-tjenester (customer relationship management).
  • Har rundt 6.000 kunder, og omsatte for 450 millioner kroner i fjor. Resultatet endte på nærmere 63 millioner før skatt.
  • Amundsen eide 60 prosent av aksjene da han brått døde under en tjenestereise til Madagaskar i 2017. Han var da engasjert i utviklingsarbeid i Afrika. Amundsen ble 62 år gammel.
  • I april kjøpte det danske PE-fondet Axcel 90 prosent av Superoffice for nærmere 1 milliard kroner.
superoffice
gisle jentoft
programvare
crm
microsoft
salesforce
oppkjøp
axcel
Nyheter
Teknologi