Vil bli størst innen offshore digitalisering

Etter flere år med røde tall lover sjefen for Kongsberg Digital plussresultat på bunnlinjen for første gang i år.

SLANKERE DRIFT PÅ SJØEN: Kongsberg Digital-sjef Hege Skryseth sier deres digitale offshore-løsninger kan redusere oljeselskapenes driftsutgifter med 50 prosent, senke capex med 30 prosent og samtidig øke produksjonen med 10–15 prosent. Foto: Iván Kverme
Teknologi

Kongsberg Digital ble for fire år siden skilt ut av Kongsberg Gruppen som eget selskap for å utvikle skybaserte tjenester for energisektoren og den maritime næringen.

Til nå har årsregnskapene vært preget av karakteristiske røde tall, men det skyldes ikke manglende interesse i markedet, ifølge direktør Hege Skryseth.

– Vi er i en sterk vekstfase. Vi bruker rundt 30 prosent av budsjettet til forskning og utvikling av nye løsninger, sier Skryseth.

Etter driftsinntekter i 2019 på totalt 800 millioner kroner sto selskapet tilbake med et driftstap på 22 millioner kroner og et resultat før skatt på minus 76,1 millioner.

– Når regner dere med å gå i pluss?

– I år.

Store gevinster

På kapitalmarkedsdagen nylig presenterte Skryseth selskapets spreke ambisjon om å nå 3 milliarder kroner i inntekter i 2024.

Hun har også sagt at teknologien kan hjelpe oljeselskap til å redusere capex med opptil 30 prosent, senke driftskostnadene med inntil 50 prosent og samtidig øke produksjonen med 10–15 prosent.

Selskapet hadde i fjor 26 prosents organisk vekst. Det er energiområdet som drar det største lasset, hvor selskapet ifølge Skryseth har hatt en omsetningsvekst på omlag 50 prosent de siste 12 månedene.

80 prosent av inntektene er fra utenlandske kunder, og selskapet har totalt 11 kontorer globalt inkludert egne legale enheter blant annet i USA og India.

Staben teller rundt 550 ansatte, 300 av dem i Norge.

Pandemiskillet

– Hvordan har dere merket coronakrisen?

– Den nedgangen vi har registrert har hovedsakelig vært på den maritime siden, der vi leverer en del maskinvare til simulatorer og maritime treningssentre. Mange av disse ble stengt ned, men totalt sett har vi hatt vekst også i dette markedet under krisen.

– Interessen for fjernstyring- og automatiseringsløsninger har formodentlig økt hos dere også?

– Det er det ingen tvil om. Coronakrisen har minnet mange om sin egen sårbarhet. Det ble med ett veldig tydelig hvem som hadde, og hvem som ikke hadde mulighetene til å fjernstyre produksjon og drift sin, sier Skryseth.

Kjøper konkurrenter

– En ting er at interessen har økt, men nesten like viktig er at også modenheten for å ta i bruk digitale løsninger har økt i rekordfart, både i næringslivet og blant folk flest.

Veksten skal også foregå i form av oppkjøp, og det siste skjedde i fellesferien. Danske Coach Solution utvikler maritim programvare som er i bruk på rundt 600 skip.

Skryseth landet nylig selskapets hittil største kontrakt på 250 millioner kroner for innhenting av sanntidsdata, med en stor ikke-offentliggjort kunde.

Prestisjekontrakt

I år signerte selskapet også en avtale med Shell globalt, for å lage såkalt digitale tvillinger til Shells rigger, offshoreanlegg, oljeraffinerier og andre anlegg.

Det er virtuelle modeller som kundene kan bruke til overvåking av anlegg og produksjonslinjer, automatisering og fjernstyring av produksjonsprosesser.

– I forbindelse med Shell-kontrakten ble vi sammenlignet med de beste leverandørene i verden, og tildelingen var en stor bekreftelse på vår teknologi, sier Skryseth.

– Shell kaller selv dette for deres «working surface for the future».