Xplora ber om 100 millioner

Smartklokkesalget har skutt i taket for Xplora Technologies. Nå vil selskapet hente 100 millioner kroner for å ta unna vekstmulighetene i Europa og USA.

PÅ PENGEJAKT: Med et sterkt partnerskap i ermet jakter Sten Kirkbak og Xplora Technologies 100 millioner kroner for å kapre markedsandeler med smartklokker for barn. Foto: Iván Kverme
Teknologi

– Det store gjennombruddet kom for cirka fem uker siden. Da lanserte vi verdens første smartklokke for barn med eSIM. Lanseringen er resultatet av et stort samarbeid med Deutsche Telekom, Innovasjon Norge og EUs forskningsprogram Horizon 2020, sier Sten Kirkbak, Xplora Technologies-gründer og adm. direktør.

Xplora-klokken sikter seg inn på gutter og jenter fra 4 til 11 år. Med den klokken kan barna enkelt ringe til, sende meldinger og bilder til de kontaktene som foreldrene bestemmer fra sin app.

Enormt marked

Xplora Technologies` nordiske distributør, Xplora Mobile (475), endte 2019 med en omsetning på 62,3 millioner kroner etter en omsetningsvekst på 73 prosent og et underskudd på 2,8 millioner kroner.

Vi håpet at vi skulle klare en dobling av inntektene i 2020, men nå ender vi nær tregangeren
Sten Kirkbak, Xplora Technologies

Konsoliderte tall viser at Xplora Technologies klarte en omsetning på 60,9 millioner kroner og en vekst på 210 prosent, mens underskuddet ble 45,4 millioner kroner. I 2020 ligger det an til at topplinjen nærmer seg 200 millioner kroner.

– Vi er det første selskapet i segmentet smartklokker for barn som tar i bruk eSIM-plattformen. Vi forventer stor vekst i dette segmentet fremover, sier Kirkbak.

Prisen pr. klokke til forbruker ligger på mellom 1.200 og 2.000 kroner, og månedsabonnementet i prisleiet 50 til 100 kroner i måneden, avhengig av marked.

SMARTKLOKKER FOR BARN: Xplora regner med å tredoble salget i 2020, mye takket være et partnerskap med Deutsche Telekom. Foto: Iván Kverme

Ifølge Kirkbak har enkelte av de store analyseselskapene konkludert med at det skal 100–135 millioner smartklokker til barn de neste to årene. Xplora rigger seg nå for å selge en halv million enheter i 2021 og èn million klokker i 2022.

– Vi håpet at vi skulle klare en dobling av inntektene i 2020, men nå ender vi nær tregangeren, sier Kirkbak.

Sterke partnere

Xplora har den seneste tiden alliert seg med selskaper som Sony, Paramount Pictures, Warner Bros. og Netflix for å tilby innhold som er relevant for målgruppen.

– Vi er i dialog med ti store hardware- og innholdsleverandører. Det er snakk om virksomheter som selger ti millioner enheter og som er interessert i plattformen vår. Det er bare å se på Apples iPhone, det er innholdet som gjør telefonen interessant, sier Kirkbak.

– Vi har posisjonert oss godt som klokkeprodusent, men like viktig er plattformen vår med innhold som er relevant for mange av klokkene som skal selges de neste årene, sier Xplora-gründeren.

Ved å fjerne det fysiske SIM-kortet oppnår Xplora noen fordeler. VR-teknologi er noe Xplora nå jobber med å ta inn i klokkene, men det vil også åpne opp for betaling, aktivitetsteknologi og lommepengeløsninger for barn.

Flere av selskapene Xplora er i kontakt med er interessert i å bruke hele IoT-plattformen som støtter smartklokken, mens andre er ute etter å lisensiere teknologien. Flere er opptatt av Xploras aktivitetsplattform, sier Kirkbak.

– Det er mange som ser at barn bruker mer tid på skjerm og er mindre aktive enn før, dette er også blitt forsterket under coronakrisen. Vi har lagt ut en aktivitetsplattform der aktivitet premieres, for eksempel gir tusen skritt en coin som igjen kan konverteres til innhold, sier han.

Deutsche Telekom-samarbeid

Xplora var ett av 30 selskaper Deutsche Telekom vurderte å jobbe med innenfor eSIM. Til slutt gikk det norske teknologiselskapet seirende ut av kampen om å jobbe tett sammen med den tyske telekomgigantens ingeniører.

Kirkbak innrømmer at de aldri ville kommet så langt på så kort tid med eSIM uten samarbeidet og sier det er blitt investert enorme ressurser i prosjektet som også er støttet av EU og Innovasjon Norge.

– Det hadde vært helt umulig, selv om vi hadde lagt 20, 30 eller 40 millioner på bordet. Vi har fått lov til å jobbe med hele Deutsche Telekoms infrastruktur helt nede på chip-nivå, det inkluderer noen av de største leverandørene i verden som Qualcomm, sier Kirkbak.

Deutsche Telekom er nå inne i en periode på seks måneder med eksklusivitet på eSIM-klokkene i markedene de opererer.

– Samarbeidet har gitt oss mye oppmerksomhet internasjonalt. Det skal selges 130–135 millioner enheter de neste årene og mye vil skje på eSIM-plattformen, sier Kirkbak.

Etter lanseringen med Deutsche Telekom blir Tyskland et stort Xplora-marked i 2020, deretter blir det en stor og viktig satsning mot USA.

Ber om minst 100 mill.

Xplora har hentet til sammen 100 millioner kroner siden oppstarten i 2016, nå er altså planen å hente et tilsvarende beløp med bistand fra meglerhuset SpareBank 1 Markets.

Bakgrunnen for emisjonen er forventningene om kraftig volumøkning fremover og behov for økt arbeidskapital. Flere ingeniører og utviklere står på ønskelisten for å jobbe med å integrere Xplora mot større økosystemer med mange millioner brukere.