IT-analytiker:– Et godstog uten en endestasjon

Er IT-konsulentmarkedets «heydays» forbi? Tvert imot, mener Kepler Cheuvreux-analytiker Emil Johannessen.

STORE BEVEGELSER: Det har vært høy aktivitet på oppkjøp- og fusjonssiden i konsulentmarkedet de seneste årene, som TietoEvry-fusjonen på tampen av fjoråret. Kepler Cheuvreux-analytiker Emil Johannesen forventer flere fremover. Foto: NTB
Teknologi

Coronakrisen har ført til prosjektbortfall og lavere aktivitet i IT-konsulentmarkedet, men det ligger ikke an til en langvarig nedgang, ifølge analytiker Emil Johannessen i Kepler Cheuvreux.

– Både på kort og lang sikt ser vi på IT-konsulentbransjen som svært attraktiv. Etterspørselen etter digitaliseringstjenester vil trolig bare fortsette å øke i årene som kommer, sier han.

BULL PÅ KORT OG LANG SIKT: Emil Johannessen, analytiker i Kepler Cheuvreux. Foto: Kepler Cheuvreux

Stiller større krav

Analytikeren peker på at etterspørselen etter IT-tjenester er blitt vesentlig mindre syklisk etter digitaliseringsbølgen som skjøt fart i rundt 2014 og 2015, og at dette har ført til en strukturell endring i etterspørselen.

Han mener dagens forbrukere krever enkle interaksjoner og bedre brukeropplevelser på tvers av alle plattformer. Det fordrer at bedriftene må være fleksible nok til å skreddersy produkter og tjenester etter kundenes behov.

– Bedrifter må kontinuerlig investere i digitalisering for å forbli relevante for ansatte og forbrukere. Vi tror digitaliseringen har skapt et godstog uten en endestasjon. Kontinuerlige investeringer er helt nødvendig for å forbli relevante og ikke bli bytte for disruptiv innovasjon, som Nokia og Kodak.

Kontinuerlige investeringer er helt nødvendig for å forbli relevante
Emil Johannessen, Kepler Cheuvreux

Spår flere oppkjøp

De seneste årene har det vært høy aktivitet på oppkjøp- og fusjonssiden innen sektoren. Private equity har raidet det nordiske markedet for selskaper, og nylig la Triton inn bud på svenske HIQ på svært høye multipler.

Blant de virkelig store er det bevegelser, som CGIs oppkjøp av Acando og TietoEvry-fusjonen.

Også blant de unoterte mener analytikeren det er svært mange attraktive kandidater blant konsulentselskapene.

– Det er mange unoterte oppkjøpskandidater som er svært attraktive, ettersom bare de aller største er børsnoterte. Oppkjøp i bransjen er viktig for å bygge skala og ikke minst sikre seg ny kompetanse. De attraktive unoterte selskapene er gjerne mindre miljøer som har spesialisert seg på én bransje, bygget nisjekompetanse på området, og etablert lange og gode kundeforhold, sier han.

Søker trygge havner

– Covid-utbruddet har ført til endringer i måten selskapene jobber på og rekrutterer. Er det tegn til at nisjeselskapene stikker avgårde med talentene, eller er de tunge og trygge mer attraktive?

– De store, tunge og trygge selskapene har helt klart blitt mer attraktive i denne perioden. Kjennetegnet til vinnerne er nok de selskapene som har klart å beholde og sikre nok arbeid til de ansatte. De som har fortsatt med kompetansebygging og ikke minst beholdt bedriftskulturen, sier Johannessen og legger til:

– Taperne er nok mindre nisjeselskaper som har spesialisert seg på mer coronautsatte bransjer, og som derfor er preget av mange prosjektkanselleringer- og utsettelser. Det har ført til at de ansatte blir satt på benken over en lengre periode. Disse søker seg som oftest til vinnerne.

it-konsulenter
IT-tjeneste
Nyheter
Teknologi
Børs