Trapper opp på kontinentet

Vansker med å finne rett salgskanal har vært største hindring for Assitech. Nå henter trappegründerne 5 millioner for å bygge datterselskap i Tyskland.

TRAPPEGRÜNDERE: Produktutvikler Daniel Ihlen Ekelund (nederst til venstre), daglig leder Halvor Wold (midterste rad, fra venstre), teknisk sjef Ingrid Lonar. Bakerst operasjonssjef Eirik Medbø, markedssjef Tyskland Simone Engler, og produktutvikler Lisa Haugen. Foto: Anders Horntvedt
Teknologi

– 2019 ble året da vi virkelig begynte å forstå nøkkelen for å lykkes med eksportsatsingen vår. Vi fant en veldig god distributørmatch i Frankrike, og for første gang ble et annet land enn Norge det største markedet vårt, sier Halvor Wold, daglig leder i Assitech.

Gründerbedriften er basert i Trondheim, og lager en slags rullator som hjelper folk med nedsatt bevegelighet å gå i trapper.

I slutten av 2015 lanserte selskapet løsningen i Norge, og siden 2018 har selskapet eksportert til 18 land, inkludert Japan og Canada. Det er i Frankrike Assitech har hatt størst suksess.

– Bidrar til passivisering

For Wold og tre medstudenter handlet det om harde fakta da studentene ved NTNUs Entreprenørskole startet å jobbe med gründerideen i 2012 og 2013.

50 personer dør hvert år i Norge fordi de faller i trapper. I tillegg må rundt 30.000 hvert år søke medisinsk hjelp etter hoftebrudd og andre skader.

Frem til Assitech så dagens lys har løsningen stort sett vært trappeheiser, ombygging av boligen eller å flytte på institusjon.

– Det alle disse løsningene har til felles, er at de er svært kostbare. De er tidkrevende å få på plass, og de bidrar til å passivisere befolkningen, argumenterer Wold.

Ideen med trapperullatoren er ikke bare å hindre fallulykker, men også om å legge til rette for at brukerne skal kunne mestre hverdagen sin.

Systemet koster rundt 40.000 kroner, ferdig installert.

KOSTER 40.000 KRONER FERDIG SATT OPP: Ideen med trapperullatoren er ikke bare å hindre fallulykker, men også å legge til rette for at brukerne skal kunne mestre hverdagen sin. Foto: Assitech

Må bygge opp distributører

Etter rundt fem år i markedet har AssiStep kapret rundt 15 prosent av volumet til trappeheismarkedet i Norge via partneren Hepro. 

– Om vi klarer å få til det samme i Tyskland, tilsvarer det et omsetningspotensiale på 300–400 millioner kroner årlig, sier Wold.

Samtidig tilsvarer ett års omsetning i Assitech omtrent det samme som man betaler for en grei leilighet med fire rom i Trondheim eller Oslo.

– Går ekspansjonen så raskt dere håpet på for fem-seks år siden?

– I 2019 og 2020 har den gjort det, ja. Å skalere opp et hardware-selskap er noe annet enn skybasert programvare. Vi må bygge opp et maskineri med underleverandører og distributører. Vi vokste med over 60 prosent i fjor. For oss var fjoråret et viktig gjennombrudd. 

Den største hindringen for vekst har så langt vært å finne rett salgskanal.

– Vi er avhengig av å finne en distributør som leverer bra. For oss har det vært litt prøving og feiling som vi har kunnet ta lærdom av. Vi har for eksempel sett at det ikke er noe poeng å komme inn hos en distributør med 1.000 produkter i porteføljen, sier Wold.

– Det er ingen vits for oss å bli solgt hos Enklere Liv. Selgerne må være hands on på produktet, og det har vi lykkes med i Frankrike. Der selger distributøren vår bare to produkter, sier Wold.

Starter datterselskap i Tyskland

På sikt er Tyskland det markedet Wold ser størst potensial til å oppnå suksess i. Der forsøker Assitech imidlertid en annen variant på distribusjonen: Joint venture.

– I høst skal vi etablere et deleid datterselskap sammen med erfarne bransjefolk i Tyskland. Denne satsingen planlegger vi å finansiere gjennom vekstgarantiordningen til Innovasjon Norge og en emisjon mot private investorer, opplyser han.

Planen er å hente mellom 3 og 5 millioner til satsingen. 

Verdsettingen av selskapet var 45 millioner kroner ved en emisjon i fjor.

Assitech

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter6,43,8
Driftsresultat−0,9−0,9
Resultat før skatt−1,0−0,9
Årsresultat−0,6−0,6

Eiere: Gründerne (Hesi Invest, 62,3 %), Ontogeni AB (9,4 %), Tidligfasefondet (5,3 %), Neste Stopp (4,6 %), Aqua Niveus AB (2,8 %), andre (15,6 %).

På eiersiden nå har selskapet investorgruppen Sprettert fra Stavanger, som består av Christian Rokseth, Erik Ålgård, Halvor Øgreid, Magnus Jepson og Jo Håvard Borsheim, som alle på sitt vis har lykkes som gründere.

Ved emisjonen i fjor fikk selskapet inn gründerne av Kremmerhuset-kjeden gjennom investeringsselskapet Neste Stopp.

sprettert
Erik Ålgård
Jo Håvard Borsheim
halvor øgreid
Magnus Jepson
Kremmerhuset
Neste Stopp
halvor wold
Daniel Ihlen Ekelund
ingrid lonar
eirik medbø
simone engler
lisa haugen
assitech
assistep
Nyheter
Teknologi