Morten Ertsaaas i Vane Ocean Technologies vil lage førerløs båt drevet med vind- og solkraft

Kongsberg Maritime-avhopper Morten Ertsaas (29) har datastyrt fresemaskin i garasjen og satser lønn og bonus på havgående, autonome droner med seil.

RORET ER I HVERT FALL KLART: – Om fem år skal vi ha 1.000 slike som seiler rundt. Det er ikke urealistisk, sier Morten Ertsaas i Vane Ocean Technologies. Foto: Anders Horntvedt
Teknologi

LILLESTRØM: – Dagens offshore- og supplyfartøyer skyter spurv med kanon. Det er store fartøyer som utfører ganske enkle oppgaver som vi mener kan erstattes med en lettere type fartøy, sier Morten Ertsaas (29), gründer og daglig leder i Vane Ocean Technologies, som utvikler en ny type servicefartøy: Førerløse, fire meter lange og drevet av vind- og solkraft.

«Kapasitetene til tradisjonelle servicefartøyer - i én autonom plattform», reklamerer selskapet på nettsidene sine.

Jobbet i Kongsberg Maritime

Det er et stykke igjen: Riktignok er roret, skroget og vingene og noen andre deler klare, men enn så lenge eksisterer seilfarkosten bare som datamodell.

SLIK SKAL DEN BLI: Fire meter lang – nyttelast på inntil 90 kilo. Illustrasjon: Vane Ocean Technologies

Ertsaas jakter nå to millioner kroner fra private investorer.

Planen er at egenkapitalen skal utløse tilsvarende beløp i støtte fra Innovasjon Norge, EU eller Norges Forskningsråd. Pengene skal gå til å ferdigstille en fungerende, første generasjons utgave av farkosten.

Gründeren jobbet tre år som spesialist på dynamisk posisjonering i Kongsberg Maritime  , og har mastergrad i systems engineering med industriell økonomi fra Kongsberg. 

Nå bruker han kvelder og helger på Vane Ocean Technologies mens han jobber fulltid ved Alvestad Marin, som utvikler produkter og systemløsninger til oppdrettsnæringen.

– Roret har jeg maskinert ut på CNC-maskinen jeg har hjemme i garasjen, sier Ertsaas.

MER ENN GJENNOMSNITTLIG INTERESSERT: Morten Ertsaas har datastyrt fresemaskin i garasjen. Foto: Privat

CNC står for computer numerical control, og betegner en datastyrt fresemaskin som kan lage tredimensjonale modeller.

Kontorplass har han i kontorfellesskapet på Scale-Up Lillestrøm.

– Jeg er ganske vant til å gjøre flere ting på samme tid. For eksempel studerte jeg og jobbet samtidig. Begge deler var nær fulltids beskjeftigelse, sier han.

Satser på forskning og meteorologi

Farkosten skal ta med seg mellom 70 og 90 kilo nyttelast.

– Problemet med forsknings- og, meteorologioppdrag til havs er de ekstreme kostnadene. Vi mener løsningen er en robust, modulær plattform med lave operasjonskostnader, sier Ertsaas.

– Initielt sikter vi oss inn mot enklere oppdrag som kjennetegnes som datainnsamlingsoppdrag, inspeksjoner eller andre oppdrag med lavere teknisk kompleksitet, sier han. 

– Når vi ser at plattformen fungerer tilfredsstillende, vil vi også se til markeder som ønsker mer avanserte operasjoner. Det vil typisk være markeder som petroleum, havvind, marine mineraler, fiskeri eller andre markeder, legger han til.

Så langt har Ertsaas lagt inn rundt 600.000 kroner av oppsparte midler, i hovedsak lønn og bonus fra den tidligere arbeidsgiveren.

I tillegg kommer kapital fra nåværende arbeidsgiver og advokat Birger Tennøe, styremedlem i Alvestad Marin. De har kjøpt 15 prosent av aksjene for 1 millioner kroner.

For øyeblikket har Vane Ocean Technologies tre ansatte. I tillegg kommer rundt 20 personer som bidrar på deltid. Selskapet er også del av inkubatoren til Kjeller Innovasjon.

På sjøen sommeren 2021

Planen er å ha pilotutgaven på vannet sommeren 2021. Skroget er blitt produsert ved Hydrolift, ett av selskapene industridesigner Bård Eker står bak.

For utenforstående kan det kanskje virke som et sprøtt prosjekt
Morten Ertsaas, gründer i Vane Ocean Technologies

– Om fem år skal vi ha 1.000 slike som seiler rundt. Det er ikke urealistisk. Markedet er der, besparelsene for kundene er store, og mye av teknologien er ferdig utprøvd, sier Ertsaas.

Så langt er ikke forretningsmodellen avklart.

* Den ene varianten er å satse på en leasingmodell der farkosten stilles til disposisjon for kunder. Det er et kapitalintensivt alternativ.

* Den andre varianten er å selge fartøyene.

– Det kan potensielt vanskeliggjøre viktige strategiske fortrinn, sier Ertsaas, og nevner blant oppgraderinger som ett potensielt problem.

– Kan virke sprøtt

– Hva er de største hindringene frem til kommersiell suksess?

– Substitutter, svarer Ertsaas. 

– Konkurrerende produkter som ikke nødvendigvis har de samme egenskapene, men som likevel kan ta deler av markedet, legger han til.

Vane Ocean Technologies

(Mill. kr)20192018
Driftsinntekter0,20,0
Driftsresultat0,10,0
Resultat før skatt0,10,0
Årsresultat0,10,0

Eiere: Morten Ertsaas (85 %), Alvestad Marin (11,3 %), Birger Tennøe (3,8 %).

* Sailbuoy i Bergen utvikler farkoster som kan være på sjøen i månedsvis.

* California-baserte Saildrone har hentet 88,5 millioner dollar i investorkapital og har over 50 ansatte.

KONKURRENT: California-baserte Saildrone. Foto: Alaska Ocean Acidification Network

– Det er sterke konkurrenter, men de retter seg mot andre deler av markedet, sier Ertsaas, som også mener teknologien hans selskap sitter på er sterkere.

– For utenforstående kan det kanskje virke som et sprøtt prosjekt, men jeg synes det virker gjennomførbart, og det kan jeg si basert på den bakgrunnen jeg har, sier han.

bård eker
vane ocean technologies
morten ertsaas
hydrolift
Kjeller Innovasjon
Sailbuoy
Saildrone
Nyheter
Teknologi