Insisterer på at Vow ikke er del av noen hype

Henrik Badin og Vow opplevde vekst og resultatfall som følge av fortsatt treghet i cruise, men mener de er blant de grønne selskapene som faktisk leverer.

LEVERER: – Å gjøre ting for miljøet og redusere karbonutslipp er ikke en hype, sier Henrik Badin, adm. direktør i Vow.  Foto: Iván Kverme
Teknologi

Grønne selskaper som klarer å levere på kort og lang sikt er de som vil overleve, var budskapet da Henrik Badin, adm. direktør i Vow  gikk på scenen under Investordagen. 

Badin mener Vow er et av dem.

Tirsdag fortsatte Vow der selskapet slapp i andre kvartal, med vekst i leveranser av nybygg til cruiseindustrien.  Konsernets inntekter i tredje kvartal endte på 97,9 millioner kroner, opp 10,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Resultatfall

Cruiseindustrien er hardt rammet av coronapandemien, som har ført til stillstand i store deler av bransjen. Konsekvensen er at etterspørselen etter Vows reservedeler og kjemikalier er lav.

EBITDA for kvartalet endte på 10,7 millioner, mot 12,2 millioner i fjor, der nedgangen ifølge selskapet skyldes negative resultater i ettermarkedet.

Men ifølge konsernsjef Henrik Badin, fortsetter nybyggingen ved verftene for fullt.

– Risikoen ved en langvarig pandemi har bransjen klart å mitigere. Alle nybyggene går som planlagt, og vi har inngått ni nye kontrakter i cruise. Det er bare et spørsmål om tid før bransjen skal opp igjen, sier han.

Ordrereserven ved slutten av september var på 1.082 millioner kroner, opp fra 644 millioner i samme periode i fjor, og 989 millioner i andre kvartal.

I tillegg til sterk ordrereserve har skipseiere meldt interesse for flere nybygg med selskapets systemer. Dette vil, ifølge Vow, sørge for 619 millioner kroner i fremtidige inntekter.

Vow

(Mill. kr)3. kv./203. kv./19
Driftsinntekter97,988,5
EBITDA10,712,2
Ordrereserve1.082644
Resultat etter skatt--

Opp på grønn bølge

Vow er en del av den grønne bølgen som har skylt over Oslo Børs den seneste tiden. Midt i august lå Vow-aksjen på 20 kroner, før den skjøt i været til 41,30 kroner på topp 15. september. Også lillebrorbørsen Merkur Market har sett en eksplosjon i nynoteringer under grønne alibi til elleville prisinger.

Sjefsstrateg Peter Hermanrud i Sparebank1 Markets sa under Investordagen at «det er helt spektakulært at når Oslo Børs er ned 10 prosent for året, så er gjennomsnittsaksjen på Merkur opp over hele 80 prosent.»

Han mente da at boomen på Merkur Markets har vært hemningsløs, og at gleden kunne være kortvarig. 

– Ikke en hype

Den seneste tiden har flere av de grønne debutantene sett dramatiske kursfall, og det kan se ut som boblekarakteristikken delvis har slått til. Tirsdag formiddag sto Vow-aksjen i 27,35 kroner.

Badin mener imidlertid at grønn teknologi ikke er en hype, men en nødvendighet.

– Jeg registrerer at det er en aktiv grønnvasking for å komme på børs, men det er et behov for å avkarbonisere, og de selskapene som klarer å posisjonere seg i det bildet vil ha en lys framtid, sier Badin og legger til:

– Man sammenligner det med IT-boblen, men det å gjøre ting for miljøet og redusere karbonutslipp er ikke en hype. Det som kan være en hype, er selskaper som kommer inn i markedet og ikke klarer å bli relevante.

– Mener du at aksjekursen gjenspeiler det dere leverer?

– Den gjenspeiler at vi er et selskap som har klart å levere over tid innen miljø. Selskapet har hittil levert over 400 anlegg i cruiseindustrien.

Han legger til at selskapet i fjor kjøpte Etia, som tar Vow inn i nye markeder med landbaserte anlegg, og at ordreboken stadig blir sterkere.

– Vi har store selskaper som venter på oss. Markedet ser at vi er relevante og får til business, og vi klarer å tjene penger i det korte bildet, sier Badin.

– De som klarer å skape en etterspørsel etter teknologien sin, er de som kommer til å skille seg ut. Der er vi.

vow
Nyheter
Teknologi
Børs