Redder småbedriftene fra regnskapskrøll

Folio fjerner punchejobben og automatiserer regnskapet for små og mellomstore bedrifter. I en ny emisjon prises selskapet til 100 millioner. 

FJERNER PUNCHJOBBEN: Dag Olav Norem, daglig leder i Folio, hjelper daglig ledere i små og mellomstore selskaper å være sin egen økonomisjef. Foto: Iván Kverme
Teknologi

– Vi er hverken en bank eller et regnskapssystem, men et verktøy som gjør regnskapet for deg, sier gründer Dag Olav Norem i Folio.

Mens større selskaper har profesjonelle økonomiavdelinger til å håndtere bank og regnskap, er eiere av mange små og mellomstore bedrifter prisgitt egne økonomistyringsevner.

Dag Olav Norem og Folio vil fjerne punchejobben og forenkle regnskapshåndteringen for dem som mener det er et ork.

– Folk i mindre selskaper kan være veldig gode på det de gjør, men er du en liten bedrift med få ansatte må du i tillegg kunne økonomistyring, og det er noe ikke nødvendigvis noe alle er like gode på eller har interesse for, sier Norem.

Han har allerede overbevist Finn-sjef Christian Printzell Halvorsen og Vipps-direktør Hanne Norstrøm-Ness. Nylig kom tidligere Kahoot-topp Martin Kværnstuen inn på eiersiden i en emisjon som priser selskapet til i overkant av 100 millioner.

Folio

  • Startet av Dag Olav Norem i 2017. Selskapet utvikler regnskapsteknologi som gjør det enklere for bedriftsledere i små og mellomstore selskaper å holde orden på utgiftene.
  • Finn-sjef Christian Printzell Halvorsen, Vipps-direktør Hanne Norstrøm-Ness og tidligere Kahoot-topp Martin Kværnstuen er inne på eiersiden.
  • I en nylig emisjon prises selskapet til 100 millioner.
  • Tapte 12 millioner på driften i fjor.

Eget kort

Sparebanken Vest har investert totalt 25 millioner i selskapet og er største eksterne aksjonær med i overkant av 30 prosent. I denne runden går Kværnstuen inn med fem millioner, de ansatte med syv og Sparebanken Vest overfører og konverterer seks millioner som en del av en tidligere ramme.

Sparebanken står for infrastrukturenog banktjenestene Folio tilbyr, som er knyttet til selskapets utleggskort. Kundene setter penger inn på Folio-kortet, betaler og knipser et bilde av kvitteringene som deretter lagres i Folio-appen.

Det som skiller Folio fra andre neobanker, kredittkort og regnskapsapper, er ifølge Norem at transaksjonene kategoriseres og gjøres klart for regnskap umiddelbart.

– Bank og regnskap er to sider av samme mynt, men har tradisjonelt eksistert som to separate siloer. Avstemming mellom systemene leder til mye kostnad og frustrasjonen, sier Norem.

– Enten betaler man noen for å gjøre denne jobben, eller så gjør man det selv på søndagskvelder og i ferier. Det følger mye angst og usikkerhet med dette arbeidet, legger han til.

Foreløpig er kortet selskapets eneste produkt, men på sikt er planen å tilby et komplett finansielt operativsystem som samler bedriftens finansielle liv i et digitalt verktøy.


Ingen behøver å bruke timer på å punche og lete etter bilag
Dag Olav Norem

Frir til sluttbrukeren

Enkelt og lettfattelig er kongstanken bak selskapets teknologi. Norem har mange år bak seg i Finn.no og Opera Software, og de øvrige 11 ansatte kommer fra Finn, Opera, Cisco og Dagens Næringsliv. Fellesnevneren er at nær samtlige er produktutviklere og -designere.

Han mener treenigheten regnskapsprogrammet, bank og Excel hver for seg er gode verktøy, men at de bærer preg av å være designet for profesjonelle – ikke sluttbrukeren.

– Problemet for mange bedriftseiere er at dagens systemer er designet for regnskapsførere, med et stammespråk og en layout tilpasset dem. Rapportene leverer mer på hva staten trenger for å beregne skatt enn på informasjonen du trenger for å ta forretningsbeslutninger, sier han.

Selskapet samler derfor data og transaksjonshistorikk, og presentere det oppdatert i et grensesnitt som skal være forståelig også for dem uten spesialkompetanse.

MÅ VOKSE: – Vi må over 10.000 kunder før dette begynner å bli ordentlig gøy, sier Dag Olav Norem, daglig leder i Folio. Foto: Iván Kverme

Ser store endringer

Norem forklarer selskapets satsing på SMB-markedet med store vekstmuligheter, og fordi de fleste eksisterende tjenester er utviklet for større selskaper.

– Det finnes mange misfornøyde kunder der ute og betalingsviljen er der. Fagarbeidet med regnskap må fortsatt gjøres, men ingen behøver å bruke timer på å punche og lete etter bilag, sier han.

Selskapet har i dag 1.200 kunder fordelt på ulike sektorer og industrier. Han påpeker samtidig at selskapet er avhengig av rask vekst de neste årene.

– Vi må over 10.000 kunder før dette begynner å bli ordentlig gøy. Folio er et teknologiselskap med høye faste kostnader og lave marginalkostnader, og caset blir bedre og bedre jo flere kunder som kommer på, sier han.

Norem mener man bare så vidt har skrapet overflaten av tjenester i krysningen bank og regnskap.

– Jeg har jobbet 20 år med digital tjenesteutvikling og kommer fra en bransje som har gått gjennom store endringer. Bank føles litt som det gjorde i andre bransjer et tiår tilbake, der digitaliseringen så vidt er påbegynt, men de store endringene i bransjestrukturen ikke har skjedd ennå, sier han.