Fikk mer penger og en Google-topp

Altitude Capital investerer i Joymo, som har signert en avtale med Basketball Ireland og hentet en eks Google-topp.

HENTET MER PENGER: Daglig leder i Joymo, Michael Emery (t.v.) og gründer Jan Palmers har fått med seg Altitude Capital på eiersiden. Foto: Joymo
Teknologi

Teknologiselskapet Joymo, som har utviklet en medieplattform for strømming av idrettsarrangementer, har vunnet en avtale med Basketball Ireland om videreformidle kamper fra coronastengte arenaer.

Det høres kanskje ut som en nisje innen sportsteknologi, men det er stort for selskaper som posisjonerer seg på neste generasjons plattformer å konsumere innhold på
Mike Emery, Joymo

Tjenesten omfatter 25 klubblag i serien. I tillegg har Joymo inngått et samarbeid med Fifty-Three Six for å skape oppmerksomhet rundt selskapets tjenester i det irske markedet.

Avtalen er den første selskapet signerer utenfor Norge og Sverige siden oppstarten.

Kunder på vei inn

Joymo gjør det mulig for innholdsprodusenter å tjene penger på selge tilgang på enkeltkamper eller sesongbilletter, samt annonseinntekter.

I fjor sommer, da barneidretten rullet for fullt, ble produktet testet for fullt under Norway Cup på Ekebergsletta og Gothia Cup i Sverige med rundt 5.000 strømmede kamper. I tillegg til medieplattformen kan mindre idrettslag også investere i et ubemannet kamera som er velegnet for enkel kringkasting av idrettsarrangementer.

I Norge har selskapet kunder fra Harstad til Fredrikstad, og samarbeider med flere forbund, inkludert en rammeavtale med Norges Idrettsforbund samt avtaler med Norges Bandyforbund, Norges Kickboxing Forbund og Norges Svømmeforbund.

Joymo

  • Startet av Jan Palmers i 2016. Med fire barn hadde Palmers, som har bakgrunn som kameramann og redigerer i NRK, TV 2 og svenske TV 4, samt lang fartstid som tilskuer på sidelinjen der han ofte filmet barnas fotballkamper.
  • Lenge før Joymo ble startet delte Palmers ut VHS-kassetter, og etterhvert minnepinner, til foreldre som av en eller annen grunn ikke rakk å få med seg kampen.
  • Selskapet tilbyr treårige leasingkontrakter som inkluderer installasjon av et vidvinkelkamera samt maskinvare og en plattform som kan distribuere innhold på nett. Teknologien krever en viss båndbredde samt mulighet til å plassere kameraet 3–6 meter over bakken midt på sidelinjen.

– En rekke idrettsforbund har i løpet av covid-19-krisen forstått verdien av egenprodusert innhold. Dette er vårt gjennombrudd utenfor Skandinavia, men vi har flere spennende tilsvarende avtaler på vei inn, der de som er lengst unna befinner seg i Australia, sier Joymo-sjef Mike Emery.

Altitude Invest investerer

Joymos største konkurrent er foreldre og trenere som står og filmer med smarttelefonen og sender innholdet direkte via enten Facebook eller YouTube. Noe av ideen bak Joymo er at idrettsklubber får kontroll over innholdet og kan distribuere dette på en sikker måte.

Tidligere i høst henter Joymo over 18 millioner kroner til en verdsettelse på 55 millioner kroner. Da tok Blommenholm Industrier og Investinor en stor del av emisjonen.

Altitude Capital, med Grunde Eriksen, kom inn på tampen av kapitalinnhentingen. Joymo fikk til slutt inn nærmere 23 millioner kroner.

I tillegg deltok flere av de eksisterende aksjonærene, som blant annet består av navn som Ingar Østby, Karl Christian-Agerup og Helge Lund.

Nominert til sportspris

Joymo ble nylig nominert i kategorien «Best digital first production» i Sportspro OTT Awards.

– Det høres kanskje ut som en nisje innen sportsteknologi, men det er stort for selskaper som posisjonerer seg på neste generasjons plattformer å konsumere innhold på, sier Emery.

– Digital først-kategorien er for selskaper som har forstått og er forberedt på endringene som kommer, legger han til.

Joymo hentet nylig inn Øystein Strand Teslo til ledergruppen. Han har de seneste årene jobbet i New York for Google der han har vært kundedirektør og leder for partnerskap med mediebyråer.

– Øystein kom over en Finn-annonse vi hadde lagt ut og søkte egentlig på en annen stilling. Nå skal vi sammen konsentrere oss om veksten. En stor del av jobben blir å overbevise potensielle kunder at de trenger en strømmetjeneste av Facebooks og YouTubes kaliber, men der de eier data og forstår verdien av data, sier Emery.

joymo
youtube
facebook
basketball
sport
barneidrett
mike emery
Nyheter
Teknologi