Zoom firedoblet omsetningen, men aksjen stuper på børs

Zoom leverte nok et imponerende kvartal og økte inntektene med mer enn 350 prosent. Likevel stuper aksjen.

KNALLKVARTAL: Zoom leverte varene i tredje kvartal. Her ved Eric Yuan, konsernsjef i Zoom. Foto: Reuters
Teknologi

Zoom Video Communications-aksjen har hatt et eventyrlig år på børs etter pandemien kom. Både møter og sosiale sammenkomster gjøres nå digitalt – og her er Zoom en av de største på markedet.  

Siden nyttår er aksjen opp hele 550 prosent og siste notering i går var 442,65 dollar. I førhandelen faller imidlertid aksjen 7,5 prosent etter kvartalsrapporten ble sluppet i dag.

Videokonferanseselskapet omsatte for 777,2 millioner dollar i tredje kvartal. Det er en øking på hele 367 prosent fra fjoråret. 

– Vi venter å styrke markedsposisjonen vår og ser økte inntekter på 2,6 milliarder dollar hele året sett under ett, sier Eric Yuan, konsernsjef i Zoom, i et notat i forbindelse med kvartalsslippet.

Det tilsvarer en økning på 317 prosent fra fjoråret.

Likevel faller aksjen i førhandelen. Ifølge analytikere kan det komme av svakere bruttomargin enn ventet i kvartalet. Bruttomarginen endte på 66,7 prosent i tredje kvartal, ned fra 71 prosent kvartalet før, og 80 prosent før pandemien slo inn.

Resultatet før skatt knuste estimatene fra Wall Street og endte på 198 millioner dollar, tilsvarende 0,66 cent per aksje. Det er 66 ganger så bra som fjorårets resultat som da endte på 0,01 cent per aksje.

Det er imidlertid ventet at selskapets rakettferd vil bue av den bratte kurven i tiden fremover nå som flere vaksiner mot coronaviruset har blitt lansert og allerede distribueres. 

JP Morgan, Credit Suisse, Morgan Stanley og Citigroup høyner kursmålene på aksjen etter rapporten, ifølge Reuters.

Zoom Video Communications

(Mill. USD)3. kv./203. kv./19
Driftsinntekter777,2166,6
Driftsresultat192,2−1,7
Resultat før skatt1942,5
Resultat etter skatt198,62,2