Mangedobler markedstilgangen med nøkkelavtale

Med oppkjøpet av et IoT-selskap og en fersk Cisco-sertifisering, åpner Synergy Sky dørene til flere millioner nye møterom.

INNE I VARMEN: En Cisco-sertifisering og oppkjøpet av et IoT-selskap skal få fart på veksten i Synergy Sky. Daglig leder Ståle Reitan og markedssjef Vemun Waksvik på hver sin flanke. Foto: Synergy Sky
Teknologi

I et eventyrlig år for konferanseteknologi, har ikke 2020 levd helt opp til forventningene for Tandberg-avleggeren Synergy Sky.

Selskapet utvikler programvare som kobler sammen proffe videoløsninger fra leverandører som Cisco og Microsoft og forenkler brukeropplevelsen.

Etter å ha lagt bak seg et kanonår i fjor, med nær dobling av omsetningen til 60 millioner kroner og et resultat før skatt på 11 millioner, lå alt til rette for at nok et godt år for videokonferanseteknologiselskapet.

– Planen var å doble i år igjen, men i og med at kundene ikke var på kontoret greide vi ikke det. Vi kommer likevel inn godt over fjoråret, sier Vemun Waksvik, markedsansvarlig i Synergy Sky.

1,5 millioner nye møterom

Julen kom likevel tidlig i år for selskapet, som denne uken har fått på plass en global sertifiseringsavtale med Cisco. Sertifiseringen bidrar til å øke selskapets markedstilgang betraktelig, og kan potensielt få selskapet inn i varmen hos mange av verdens største selskaper.

– Avtalen åpner for at vi nå kan komme inn i halvparten av Ciscos tre millioner møterom, sammenlignet med i dag hvor vi har løsningene våre i 55.000 møterom, sier Waksvik.

Synergy Sky vil ifølge Waksvik få tilgang til rundt halvannen million Cisco-møterom som foreløpig ikke er tilknyttet Ciscos egne Webex Cloud. Selskapet vil også få drahjelp fra Ciscos salgsapparat.

– Cisco har over 25.000 selgere, mens vi har 15. Det vil hjelpe oss å komme inn i langt flere møterom, sier han.

– Hvorfor er det interessant for Cisco å selge deres løsninger?

– Vi er et slags Intel som gjør deres teknologi bedre. Zoom er i løpet av året blitt Ciscos største konkurrent etter et år med fantastisk vind i seilene, mens Cisco er et tryggere og sikrere verktøy selskapene har på kontoret.

Med utviklingen og distribusjonen av de nye covid-vaksinene, forventer Waksvik at langt flere av kundene det kommende året vil sende ansatte tilbake til kontorene.

Men selv om kontorlandskapene våkner til liv, tror han ikke det betyr en brems i bruken av videomøter.

– Vi har allerede fått inn 30 Fortune 500-selskaper. Og som følge av høy oppkjøps- og fusjonsaktivitet blant alle de store selskapene, er det blitt en voldsom blanding av teknologier internt. Med vår løsning blir det ikke bare mulig å ha blandet teknologi, vi gjør det også enkelt for brukerne, hevder han.

Kjøper IoT-selskap

Tidligere i år hentet Synergy Sky 70 millioner kroner i en rettet emisjon mot Håkan Roos og Roos Gruppen – en av grunnleggerne av betalingsløsningen iZettle, som ble solgt til PayPal for 19 milliarder svenske kroner.

Selskapet har til nå levert programvare til videokonferansemarkedet, men tar med oppkjøpet av IoT-teknologiselskapet steget inn i alle typer møterom.

Sensorteknologien og skyløsningen Synergy Sky kjøper gjør det mulig å overvåke bruken av alle andre typer møterom som ikke har videokonferanseteknologi installert.

Ved å registrere bevegelse i rommet, får kundene oversikt og administrative verktøy til å følge med på møteromsbruken i hele eiendomsmassen. 

– 30 prosent av alle bookinger av møterom er såkalte «no show», sier Waksvik.

Tomme møterom som er utilgjengelige, resulterer ifølge Waksvik til frustrasjon blant ansatte, sløsing av møteromsressurser og er kostbart for organisasjonen.

– En av kundene våre hadde tidligere en egen person hvis oppgave er å sjekke om møterommene er i bruk eller ikke.

Mens antallet videokonferanserom teller rundt 5 millioner, teller antallet ordinære møterom anslagsvis 100 millioner på verdensbasis, ifølge selskapet.

– Med denne teknologien 20-dobler vi markedstilgangen vår.

Selskapet er tilbakeholdne med å spå hva Cisco-sertifiseringen og oppkjøpet av IoT-teknologien vil bety i kroner og øre, men daglig leder Ståle Reitan mener hjemmekontor og videomøter er blitt en større del av hverdagen og at belastningen på møterommene på kontorene vil øke.

– Interessen har aldri vært større enn vi har sett de siste par månedene, så vi er sikre på at 2021 vil gi oss rekordomsetning, sier Reitan.

videokonferanse
møteromsteknologi
sky
iot
Nyheter
Teknologi