Indisk boost for norsk AI: – Potensialet er enormt

Norske Simplifai sikrer kjempefangst på kroken i India. AI-selskapet ble nylig overtatt av Euronext Growth-noterte Elop.

NETTOPP I MÅL: Elop og adm. direktør Kjersti Kanne sluttførte nylig kjøpet av Simplifai, her representert ved adm. direktør Bård Myrstad. Foto: Elop
Teknologi

AI-virksomheten Simplifai har vunnet en gjennombruddskontrakt i India, melder teknologiselskapet Elop  . Det er bare dager siden Elop sluttførte overtagelsen av Simplifai, etter at en endelig avtale om oppkjøp ble inngått rett før jul.

Den nye kontrakten er inngått med Shaadi.com, som omtales som en av Indias mest kjente merkenavn på nettet og er et sosialt nettverk med over 35 millioner brukere verden rundt.

Kontrakten gjelder levering av teknologi for kunstig intelligens (AI), og er Simplifais første kontrakt på det indiske markedet.

Den har til å begynne med en varighet på 18 måneder, men inneholder opsjoner for forlengelse. Shaadi.com vil betale en ikke-oppgitt sum hver måned for Simplifais tjenester.

– Viktig referanse

– Å få en av Indias mest kjente merkenavn på internett som vår første indiske kunde er en stor milepæl for oss, sier Simplifai-sjef Bård Myrstad i meldingen.

– Det viser styrken til vår teknologi og vil bli en viktig referanse i vår videre utrulling i Sør-Asia. Markedspotensialet er enormt, tilføyer han.

Shaadi.com mottar daglig mellom 30.000 og 40.000 kundehenvendelser, og ønsker å forbedre og automatisere sine prosesser med Simplifais AI-teknologi.

Simplifai ble valgt i sterk konkurranse med flere andre globale AI-leverandører, opplyses det.

Elop-aksjen stiger mer enn 10 prosent på Euronext Growth etter meldingen. Seneste måned er aksjen imidlertid ned rundt 10 prosent.