StrongPoint er blitt valgt ut av leveringsplattformen Glovo som foretrukket partner for plukkingsteknologi av dagligvarer.
Og det er ikke hvem som helst StrongPoint har landet en avtale med. Glovo er en såkalt spansk «enhjørning», og er blant de raskest voksende selskapene i Europa, med en estimert selskapsverdi på over 1 milliard i 2019.
Selskapet holder til i 22 land og tilbyr dagligvarer via sine dagligvarepartnere som inkluderer Walmart, Carrefour og Spar.
Nyheten ble godt mottatt av investorene og klokken 10.45 var StrongPoint-aksjen opp nærmere 3 prosent til 20 kroner.
Starter i år
Med partnerskapet vil Glovo ta i bruk StrongPoints nye tredjegenerasjons skybaserte plukketeknologi (SAAS). StrongPoint Order Picking Solution skal integreres i Glovos logistikkplattform og benyttes i dagligvarehandelen for å behandle online-bestillinger.
Det første prosjekt i partnerskapet gjøres i samarbeid med en ledende dagligvarekjede i Europa og forventes å starte i første kvartal i år.
Intensjonen er å distribuere StrongPoints løsning til andre land der Glovo opererer, og gjennom samarbeid med lokale og internasjonale matvarekjeder generere en løpende inntektsstrøm.
– Netthandel og forbrukervanene har endret seg raskt som følge av pandemien, og vi ser at leverandørene nå beveger seg mot å levere dagligvarer online. Glovos valg av StrongPoint til sin teknologileverandør viser at vår oppgraderte og skalerbare plukkløsning har et stort og globalt potensial, sier konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint.