Bruker 200 millioner på USA- og Europa-avlegger

24Sevenoffice har hentet 300 millioner og bruker 200 av dem på å ta USA- og Europa-satsningen inn i konsernet.

BLAR OPP: Ståle Risa, konsernsjef i 24Sevenoffice, bruker 200 millioner svenske kroner på å ta inn USA- og Europa-søstrene i konsernet.
Teknologi

For bare noen dager siden var 24Sevenoffice, med bistand fra Pareto, i markedet og hentet 300 millioner kroner i en emisjon, der eksisterende eiere som Joh. Berenberg, Gossler & Co og Lugard Road Capital deltok.

Emisjonskursen ble satt på 47,70 svenske kroner, siden SaaS-selskapet er notert på den svenske Spotlight-børsen, noe som var rundt 5 prosent under emisjonskursen.

200 mill. til storaksjonærer

24Sevenoffice har siden rukket å forplikte seg til to transaksjoner. Først kjøpte de ut eierne av selskapets USA-kontor (24Sevenoffice US) samt Europa-satsningen European IPR.

Prislappen for disse enhetene er satt til 200 millioner svenske kroner, der oppgjøret er 170 millioner kroner i kontanter og det resterende beløpet er aksjer i 24Sevenoffice. Selger er R-Venture, et selskap som blant annet har 24Sevenoffice-gründer Stian Rustad på eiersiden. R-Venture er også storaksjonær i 24Sevenoffice.

TILBAKE I KONSERNET: Stian Rustad har bygget opp 24Sevenoffice US, som nå kjøpes opp av børsnoterte 24Sevenoffice. Foto: Andreas Klemsdal

Rustads sololøp i USA er dermed over, etter at han klarte å lande kontrakter med en forventet omsetning på 15–16 millioner i 2021.

– Produktene er tilpasset det amerikanske markedet, et team er på plass og løsningen ble å kjøpe ut eierne fremfor at det skulle bli drevet videre som en separat enhet, sier Risa.

24Sevenoffice har i tillegg kjøpt svenske Exicom, men her er ikke prisen oppgitt. 

– Det er et selskap som har satset på prosjektstyring mot store bedrifter. Blant kundene er det navn som revisorselskapet PWC-s revisorer, Scania og Axfood, sier Risa.

I 2020 var fintech-satsning gjennom en eierandel i Optin Bank på 20 prosent den viktigste investeringen 24Sevenoffice gjorde. 

Bakgrunnen for at selskapet beveger seg i denne retningen, er ideen om at betaling, bank og finansiering henger nær regnskap. Selskapet argumenterte blant annet med at en undersøkelse gjennomført av Cicero Consulting viste at 64 prosent av bedriftene ønsker banktjenester i regnskapssystemet.

Pareto etter 3. kvartal

Etter årets ni første måneder viste resultatregnskapet en omsetning på 126,7 millioner svenske kroner, det tilsvarer en vekst på 21,0 prosent fra samme periode i 2019.

Antallet kunder år over år er opp 25 prosent til cirka 56.000.

Pareto følger utviklingen i 24Sevenoffice tett. Etter tredjekvartalsrapporten skrev meglerhuset at selskapet har store muligheter i automatisering og fintech, dermed hevet de anbefalingen til kjøp og et kursmål på 41 svenske kroner.

Meglerhuset tok samtidig ned omsetningsestimatene noe, delvis på grunn av uro rundt corona og valuta.

Meglerhuset trakk samtidig frem at rabatten mot sammenlignbare, nordiske ERP- og CRM-selskaper hadde økt noe, til tross for at både organisk vekst og vekstutsiktene er på samme nivå som disse.