Adevinta satt ved utgangen av fjerde kvartal igjen med et underskudd før skatt på 6,7 millioner euro, ned fra et overskudd på 10,1 millioner euro i samme periode året før.
Selskapets omsetning endte på 182,9 millioner euro, ned fra 184,3 millioner i fjerde kvartal 2019. Inntektene fra online rubrikkannonsering økte i perioden med 4 prosent, mens de for displayannonsering falt 6 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2019.
I løpet av kvartalet gjennomførte OLX Brasil, som er et joint venture mellom Adevinta og Prosus NV, oppkjøpet av Grupo Zap. Adevinta fortsatte også arbeidet med oppkjøpet av eBay Classifieds Group, hvor det er ventet en fullføring i første kvartal 2021.
Selskapet skriver i rapporten at markedsporteføljen vil gi sterkere fokus og redusert kompleksitet i tiden fremover.
– Vi er sikre på våre langsiktige vekstutsikter ettersom adopsjon av online rubrikkannonse-verktøy og -løsninger fortsetter å akselerere, kommenterer Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal.
Adevinta
(Mill. euro) | 4. kv./20 | 4. kv./19 |
Driftsinntekter | 200,2 | 200,2 |
Driftsresultat | -5,8 | 12,5 |
Resultat før skatt | -6,7 | 10,1 |
Resultat etter skatt | -2,0 | 3,7 |
Adevinta