<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Rød bunnlinje for Adevinta

Adevinta gikk med underskudd i fjerde kvartal, men inntektene holdt seg relativt stabile.

Publisert 11. feb. 2021 kl. 07.08
Oppdatert 11. feb. 2021 klokken 08.16
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 237 ord
LEGGER FREM TALL: Adevintas Adm. Direktør Rolv Erik Ryssdal. Foto: Nerijus Adomaitis

 

Adevinta satt ved utgangen av fjerde kvartal igjen med et underskudd før skatt på 6,7 millioner euro, ned fra et overskudd på 10,1 millioner euro i samme periode året før.

Selskapets omsetning endte på 182,9 millioner euro, ned fra 184,3 millioner i fjerde kvartal 2019. Inntektene fra online rubrikkannonsering økte i perioden med 4 prosent, mens de for displayannonsering falt 6 prosent sammenlignet med samme kvartal i 2019.

I løpet av kvartalet gjennomførte OLX Brasil, som er et joint venture mellom Adevinta og Prosus NV, oppkjøpet av Grupo Zap. Adevinta fortsatte også arbeidet med oppkjøpet av eBay Classifieds Group, hvor det er ventet en fullføring i første kvartal 2021.

Selskapet skriver i rapporten at markedsporteføljen vil gi sterkere fokus og redusert kompleksitet i tiden fremover.

– Vi er sikre på våre langsiktige vekstutsikter ettersom adopsjon av online rubrikkannonse-verktøy og -løsninger fortsetter å akselerere, kommenterer Adevinta-sjef Rolv Erik Ryssdal.

Adevinta

 
(Mill. euro) 4. kv./20 4. kv./19
Driftsinntekter 200,2 200,2
Driftsresultat -5,8 12,5
Resultat før skatt -6,7 10,1
Resultat etter skatt -2,0 3,7

Adevinta

 
  • Internasjonalt rubrikkselskap med en portefølje bestående av digitale markedsplasser og produkter. 
  • Har hovedkontor i Oslo, og Rolv Erik Ryssdal er konsernsjef. 
  • Fikk nåværende selskapsform etter utskillelse fra Schibsted-konsernet og påfølgende notering på Oslo Børs april 2019. 
  • Største aksjonær er Schibsted.