Knallkvartal – åttedoblet bunnlinjen

StrongPoint leverte et kvartal som mangler sidestykke i fjerde kvartal 2020.

4.KVARTAL: Konsernsjef Jacob Tveraabak i StrongPoint Foto: Brian Cliff Olguin
Teknologi

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 08.15

StrongPoint rapporterte en økning i omsetning på 56 prosent til 338 millioner kroner i fjerde kvartal 2020. I samme periode i 2019 endte omsetningen på 252 millioner.

– Drevet av fortsatt sterk vekst innenfor Retail Technology med en økning på 34 prosent målt mot samme kvartal foregående år. Norge bidro sterkt med fantastiske 69 prosent vekst, sier Jacob Tveraabak, konsernsjef i StrongPoint i rapporten. 

Driftsresultatet ble følgelig økt til 81,5 millioner kroner fra 19,3 millioner i 2019.

Bunnlinjen økte med åttegangeren til hele 73,8 millioner kroner, opp fra 8,6 millioner i 2019.

– Ved utgangen av 2020 står vi sterkere rustet enn noen gang. StrongPoint oppnår rekordresultater samtidig som vi fortsetter å investere i våre verdensledende løsninger, og vi har vært nødt til å intensivere rekrutteringen av spisskompetanse, sier Tvaraabak.

Konsernsjefen holder frem 2,5 milliarder i omsetning som en ambisjon innen rekkevidde innen 2025.

StrongPoint

(Mill. kr)4. kv./204. kv./19
Driftsinntekter338252
Driftsresultat81,519,3
Resultat før skatt42,47,5
Resultat etter skatt73,88,6

StrongPoint

  • Utvikler og selger teknologiløsninger til e-handel og butikkdrift. 
  • Har hovedkontor på Rælingen utenfor Lillestrøm. 
  • Konsernsjef er Jacob Tveraabak, som tok over våren 2018. 
  • Fikk nåværende selskapsform i 2015 etter at syv selskaper i PSI Group fusjonerte og fikk navnet StrongPoint. 
  • Største aksjonærer er Holmen Spesialfond og Strømstangen AS.