Tror på supervekst for gromlyd

Audiogründer Thorbjørn Danbolt har forsynt både Kultur-Norge og Aker Brygge med lydanlegg i premium-klassen. Nå jakter han 18 millioner kroner for å bli norgesledende i sin nisje.

RIGGER SEG FOR HEFTIG VEKST: – Planen er at vi skal ha 250 millioner kroner i omsetning om fem år, sier Thorbjørn Danbolt, daglig leder i Audiens Norge. Foto: Anders Horntvedt
Teknologi

SKEDSMOKORSET: – Planen er at vi skal ha 250 millioner kroner i omsetning om fem år. Nå kommer det en vekstperiode, og det krever kapital, sier Thorbjørn Danbolt, gründer og daglig leder i Audiens Norge.

Bedriften selger installasjon av profesjonelle lyd- og bildeløsninger. I tillegg har selskapet en egen produksjonsavdeling som lager AV-møbler og akustikkinnredning.

Selskapet ble startet av fire gründere med erfaring fra lyd- og bildebransjen. Selv er Danbolt utdannet lydtekniker og har jobbet med faget i rundt 15 år.

SKAL NÅ EN KVART MILLIARD: Audiens Norge vil øke fra 47 til 250 millioner kroner på fem år. Foto: Anders Horntvedt

– Leverer til high end-kunder

– Audiens startet her ved denne kjøkkenbenken. I dag, 11 år senere, er vi 25 fulltids ansatte. Audiens er den eneste leverandøren i Norge som kan levere slike komplette lyd- og bildetekniske installasjoner og etterklangsanlegg, sier Danbolt i en presentasjonsvideo om selskapet.

Hønefoss kirke og kulturhus i Lillestrøm, Åsane i Bergen, Ål i Hallingdal, Bjørkelangen, Tolga kulturhus, latviske Riga og svenske Skellefteå er noen av dem Audiens har levert til.

I tillegg har bedriften levert storskjerm og lydanlegg til toppetasjen i Deichman, nye Oslos hovedbibliotek. 

I tillegg designer og produserer Audiens akustiske innredninger for auditorier, møterom, konferansesaler, videokonferanse og podcast-studioer for det private bedriftsmarkedet.

– Vi leverer til high end-kunder. Du finner prosjektene våre i Bjørvika, Tjuvholmen og Aker Brygge, sier Danbolt.

Skal hente inntil 18 mill.

Nå er selskapet i markedet for å hente mellom 8 og 18 millioner kroner i vekstkapital. Emisjonen foregår på folkefinansieringsstedet Folkeinvest, og skal gi Audiens mulighet til å øke bemanningen og ruste selskapet til å ta større oppdrag.

Emisjonen priser selskapet til 27 millioner kroner pre-money.

Audiens Norge

(Mill. kr)2020 (prognose)2019
Driftsinntekter4737,6
Driftsresultat1,71,3
Resultat før skatt0,8
Årsresultat0,8
Eiere (før transaksjonen): Kristine Johnsgaard (34,3 %), Thorbjørn Danbolt (34,3 %), Erik Torp (10 %), Jan Sune Adolfsson (10 %), andre (11,4 %).

Det er mer enn firegangeren sammenlignet med 2018, da selskapet fikk inn kapital til en verdsetting på 6 millioner kroner.

– I løpet av de seneste tre–fire årene har selskapet hatt en årlig omsetningsvekst på rundt 25 prosent. Det har vi finansiert gjennom egenkapital, overskudd og lån. Nå snur bransjen seg etter Audiens, og vi vil styrke oss som Norges ledende aktør i bransjen, sier Danbolt.

Vi har en helt rå plan for utviklingen fremover
Thobjørn Danbolt, Audiens Norge

Målet er å ha pengene på konto innen utgangen av april.

– Corona er mulighetenes tid

Ifølge Danbolt er markedet for AV-løsninger generelt sterkt voksende. Det skyldes økt bruk som følge av økt bruk av videokonferansesystemer, og økt behov for optimaliserte og integrerte løsninger.

– Etterklangsanlegg er i ferd med å bli standardutstyr i nye kulturbygg, og det installeres i mange store undervisningsrom og forsamlingslokaler. Det er slike ting vi er spesialister på, sier Danbolt.

Han viser rundt i det han beskriver som en avansert, akustisk forskningsfasilitet.

– Vi har det vi kaller Soundlab 1. Det er et demo- og forskningsanlegg på 250 kvadratmeter for etterklangsanlegg, sier han.

FORSKER PÅ ETTERKLANG: Soundlab 1 er et demo- og forskningsanlegg på 250 kvadratmeter. Foto: Anders Horntvedt

Planen er å omsette for 78 millioner kroner 2021, og å levere 10 prosent i pluss på bunnlinjen hvert år de kommende årene.

Kundene er elektroinstallatører, arkitekter og entreprenører.

– Hvordan er dere blitt påvirket av corona?

– Vi ser på det som en mulighetenes tid, rett og slett. Vi begynte med å permittere seks–syv personer. I april og mai gikk omsetningen ned med 40 prosent. Deretter har vi økt, og nå har vi en helt rå plan for utviklingen fremover, sier Danbolt.

Snekkerverksted er nøkkelen

Han anslår at 70–80 prosent av selskapets utgifter for fem år siden var import av akustisk utstyr. Nå er andelen nede i 30–40 prosent.

– Vi hadde aldri vært der vi er hvis vi bare hadde skyflet pappesker. Vi kan lage akustisk innredning og integrere det i alle typer rom. Nøkkelen for å lykkes i dette markedet er snekkerverkstedet. Nå skal vi ansette mange nye, og om fem år skal vi være den ledende leverandøren i Norge, sier han.

Helt innebærer det at produksjonssjef Bjørn Jensen og teamet hans på fire personer har et snekkerverksted. Selv er Jensen både møbelsnekker, lydtekniker og instrumentmaker.

MULTIKUNSTNER: Produksjonssjef er både møbelsnekker, lydtekniker og instrumentmaker. Foto: Anders Horntvedt

Der produserer de for hånd spesialiserte lydmøbler som hifi-møbler, studiodesker, talerstoler eller rackmøbler med spesialintegrasjon. Dette flatpakker Audiens Norge og selger det internasjonalt.

– Vi så at det hadde vært fint å ha et møbel å tilby. Sånn startet det. I 2020 omsatte vi flatpakkede akustikkmøbler for 6 millioner kroner, og i 2021 er planen å selge for 15 millioner kroner, sier Danbolt.

SOLID VEKST: – I løpet av de seneste tre–fire årene har selskapet hatt en årlig omsetningsvekst på rundt 25 prosent, sier Thorbjørn Danbolt i Audiens Norge. Foto: Anders Horntvedt