<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kahoot forventer dobling i veksten

Kahoot-sjef Eilert Giertsen Hanoa snakker med Bloomberg om notering i USA, hva pandemien har gjort for nettbasert læring og enormt vekstpotensial.

    Publisert 20. feb. 2021 kl. 09.20
    Oppdatert 20. feb. 2021 klokken 10.26
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 249 ord
    Eilert Hanoa: – Kahoot vil klare seg bra også etter pandemien
    19.02.2021

    Kahoot ønsker å innta en ledende posisjon innenfor digitale læringsplattformer, og utvikles i et rasende tempo med tilpasninger mot stadig nye kundegrupper.

    Det som startet som en læringsbasert quizapp, har tatt skoleverket med storm og beveger seg nå mot bedriftsmarkedet.

    Tanken er at bedrifter kan bruke den spillbaserte plattformen for opplæring av ansatte og deres kunder, og i dette markedet ligger det store inntektsmuligheter.

    Toppsjef Eilert Giertsen Hanoa gjestet nylig programmet Bloomberg Markets: European Open, hvor han fortalte programleder Matt Miller mer om det norske selskapets planer og utsikter.

    Voldsom vekst på få år

    I dag er selskapet notert på Euronext Growth Oslo, og har en markedsverdi på 50 milliarder kroner. Men markedsverdien kan stige raskt, ettersom selskapet vurderer notering i USA i tillegg til Oslo. Gjør selskapet det, vil det bli enklere for amerikanske investorer å handle Kahoot-aksjer.

    I intervjuet med Bloomberg forteller også Hanoa at selskapets hadde 220 prosent vekst i antall betalte brukere siste år ved utgangen av fjerde kvartal. Forventet vekst i 2021 er på rundt 100 prosent.

    Det siste året har 100 millioner brukere startet 250 millioner spill med 1,5 milliarder deltakere. 24 millioner av brukerne regnes som aktive, og av dem er 7 millioner personer innen utdanningssektoren.

    Det som startet som en gratistjeneste i 2012 har i dag over en halv million betalende abonnenter, og det tallet øker kraftig. 

    For bare to år siden var antall betalende brukere under 50.000. Ved utgangen av 2021 forventer selskapets ledelse og styre én million betalende brukere og mellom 90 og 100 millioner dollar i omsetning.